אייכל: "עוד העלאות מסים ב-2013; תיתכן העלאת מע"מ"

אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי בבית ההשקעות מיטב, סבור כי כדי לעמוד ביעד הגירעון ב-2013, הממשלה תהיה חייבת להעלות מסים ■ "גם אם יחול שיפור בהכנסות המדינה ממסים, זה עדיין לא יספיק בכדי לכסות את הבור"

"נראה כי לא ניתן למנוע העלאת מסים בישראל ב-2013, כמו מס על הכנסה גבוהה, או אפילו העלאת המע"מ, וזאת על אף העובדה כי שנת בחירות בפתח", כך מעריך רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי בבית ההשקעות מיטב, בסקירה השבועית שפורסמה היום (ב').

אייכל מציין, כי הממשלה הציבה תקרה לגירעון בשנה הבאה של 1.5% מהתוצר, ומשמעות הדבר להערכתו כי על פי התקציב המקורי, מתוכנן גירעון שנתי בהיקף של כ-14 מיליארד שקל, כ-17 מיליארד שקל פחות מהגרעון בו מתנהלת הממשלה כעת.

"גם אם ניקח בחשבון את ההנחה כי הצמיחה הכלכלית בשנת 2013 תהיה גבוהה מזו של 2012, וזה אומר שיחול שיפור בהכנסות המדינה ממסים, וזה עדיין לא יספיק בכדי לכסות את הבור. על כן, לפי סביבת הפעילות הנוכחית, עמידה ביעד ברמה זו מחייבת התאמה פיסקלית - צמצום הוצאות, העלאת מסים או שילוב של שניהם", לדברי אייכל.

ב-12 החודשים האחרונים הסתכם הגירעון בכ-30.8 מיליארד שקל, שהם כ-3.4% תוצר. נזכיר, כי בשנת 2012 מתוכנן על פי התקציב המקורי גירעון שנתי בסך של 18.4 מיליארד שקל.

אייכל מעריך כי בשנה הנוכחית יצליחו במשרד האוצר לעמוד ביעד הגרעון, שיעמוד להערכת כלכלני מיטב על כ-3.5% מהתוצר, עם חריגה קטנה מהתקרה, וזאת על רקע דברי האוצר כי ניכרת מגמת התייצבות עם נטייה קלה לעלייה במסים ישירים ובמסים עקיפים.

יחד עם זאת, במיטב מציינים כי על רקע הבחירות שצפויות בישראל בשנה הבאה, האפשרות לצמצום משמעותי בהוצאות הממשלה הינה די בעייתית. לפיכך, נראה כי הממשלה לא תוכל לפתור את הגרעון שנפער בתקציב, להערכתם.

האוצר מתכנן לקצץ 2% בתקציבי השכר של כל משרדי הממשלה, ולבצע צמצומים נוספים בהסכמי שכר. לדברי אייכל, הצעה זו תביא לצמצום הוצאות הממשלה בכחצי מיליארד שקל בלבד. בנוסף, במיטב לא צופים צמצומים בהוצאות הביטחון בתקופה הנוכחית לאור המצב הגיאו-פוליטי. בנוסף, הוצאות הממשלה צפויות לגדול בשנה הקרובה בעקבות ההסכמים האחרונים שנחתמו עם ועדים ששבתו (עובדי הנמלים, רכבות, רופאים וכו').

"אופציה אפשרית נוספת, שככל הנראה הופכת להיות ממשית, היא העלאת תקרת הגירעון. זו תחייב אישור של הכנסת, אך ככל הנראה היא המציאותית ביותר בסביבה הנוכחית והנוחה לחברי הכנסת. על כן, יש לצפות כי תקרת הגירעון לשנת 2013 תועלה לסביבות ה-3% מהתוצר, העלאה שתמנע זעזועים קשים בניהול התקציב", מעריך אייכל.