נכשלה ההנפקה של חברת ברייטסורס הישראלית-אמריקנית

ג'ון וולארד, נשיא ומנכ"ל BrightSource Energy: "המשך תנודתיות השוק הכלכלי אינו מאפשר תנאים אופטימליים להנפקה"

"אמנם זכינו להתעניינות רבה מצד משקיעים פוטנציאליים, אך המשך תנודתיות השוק הכלכלי אינו מאפשר תנאים אופטימליים להנפקה". את הדברים הללו אמר ג'ון וולארד, נשיא ומנכ"ל BrightSource Energy האמריקנית-ישראלית, לאחר שהחברה הודיעה בסוף השבוע האחרון כי החליטה לבטל את תוכניתה לבצע הנפקה ולגייס כ-150 מיליון דולר, בעקבות ביקושים נמוכים.

ברייטסורס, שהוקמה ב-2004, עוסקת בהקמת שדות תרמו-סולאריים. מטה החברה, המעסיקה 412 עובדים, ממוקם באוקלנד, קליפורניה, אך מרכזי הפיתוח והניסויים שלה, שבהם גם נמצאים רוב עובדיה, ממוקמים בהר חוצבים בירושלים ובמישור רותם בנגב.

ברייטסורס ביקשה להנפיק 6.9 מיליון מניות במחיר של 21-23 דולר למניה, אשר שיקף לחברה שווי של 1-1.1 מיליארד דולר אחרי הכסף. בפועל, הביקושים מצד המשקיעים בטווחי המחיר הללו היו מזעריים, וגם לאחר שהחתמים חתכו את המחיר ל-15 דולר למניה, לא היו מספיק קופצים על ההנפקה. בצר לה, נאלצה ברייטסורס לבטל את ההנפקה.

החברה, שהוקמה על חורבות חברת לוז, על-ידי ג'ון וולארד, ישראל קרוייזר וארנולד גולדמן, מקימה בימים אלה את פרויקט Ivanpah במדבר מוהאבי בקליפורניה, שצפוי להיות הפרויקט התרמו-סולארי הגדול בעולם. עלות הקמת התחנה בפרויקט זה נאמדת בכ-1.6 מיליארד דולר, וחלק גדול מהמימון צפוי להיות מגובה בערבות של משרד האנרגיה האמריקני, וזאת כאשר חברות מובילות כגון NRG סולאר וגוגל משקיעות אף הן בפרויקט.

את דבריו של וולארד על כך שמצב השוק הוא זה שלא אפשר את הנפקת החברה צריך לבחון בהיבט רחב יותר. שמונה הנפקות של חברות חדשות התבצעו בוול סטריט בשבוע החולף; בסופו ארבע הנפקות יצאו לפועל, והחברות המנפיקות גייסו מהמשקיעים סך כולל של 1.3 מיליארד דולר. מתוך הנפקות אלו, הנפקה אחת נסגרה בטווח המחיר הגבוה, ושלוש החברות האחרות נאלצו לחתוך את המחיר, תוך שהן מגייסות פחות כסף ממה שתכננו. הנפקתה של ברייטסורס הייתה אחת מתוך ארבע ההנפקות שנדחו בשל ביקושים מעטים.

לא רק בגלל השוק

אז תנאי השוק אמנם לא סיפקו רוח גבית לברייטסורס, אבל הסיבה המרכזית שבגללה נעדרו המשקיעים מההנפקה הוא מצבו של התחום שבו פועלת החברה. על רקע המשבר הכלכלי שתוקף את הממשלות, ענף הסולאר בפרט, והאנרגיות המתחדשות בכלל, סובלים בתקופה האחרונה מחולשה, הנובעת מכך שממשלות בוחרות לדחות פרויקטים להקמת תחנות כוח הפועלות באנרגיות אלטרנטיביות. במקומות אחרים חותכת הממשלה את המחיר שבו היא רוכשת את החשמל מתחנות הכוח בעשרות אחוזים.

על רקע זה צנחו במשבר האחרון מניותיהן של יצרניות החשמל האלטרנטיבי. מתחילת 2011 איבד מדד האנרגיה הירוקה בוול סטריט מחצית מערכו, כשחלק מהנפילה הגיע בחודשיים האחרונים, שבהם נחלש המדד ב-18%.

הסנטימנט השלילי בתחום הסולארי היה חזק אף יותר, וכך, לדוגמה, מניית First Solar צנחה בחודשיים האחרונים ב-60%. נראה שהמצב הקשה בענף הסולארי, הוא זה שגרם לכך שהמשקיעים לא ממש התלהבו מהנפקתה של ברייטסורס, ופחות מצבו של השוק. עובדה שבשבוע שבו מחצית מההנפקות נדחו, 11 חברות הגישו תשקיפים להנפקות המתוכננות לשבועות הקרובים.