מקוששת כספים: איזי אנרגיה מכרה תחנות דלק ב-10 מ' ד'

החברה, שבשליטת ד"ר אלי זהבי, דחתה באחרונה תשלום אג"ח של 42 מ' ש' לתחילת חודש מאי

מחזיקי האג"ח של איזי אנרגיה , שאישרו דחייה של פירעון החוב כלפיהם בחודש פברואר השנה, קיבלו היום שביב של תקווה. איזי אנרגיה, שבשליטת ד"ר אלי זהבי, הודיעה כי לאחר שבוצעה בדיקת נאותות ל-18 תחנות דלק שבבעלות החברה-הבת EZ USA, החליט הרוכש לקנות באופן מיידי 8 תחנות בתמורה לכ-10.2 מיליון דולר.

איזי אנרגיה, אשר מפעילה היום כ-100 תחנות דלק וחנויות נוחות, הוקמה ב-2007 על-ידי זהבי, שכיהן בעבר במספר תפקידים בכירים בחברות אנרגיה ישראליות הפעילות בארה"ב. לאחר הקמתה רכשה החברה מקבצים של תחנות דלק וחנויות נוחות; את הנדל"ן שעליו יושבות התחנות, מכרה החברה לקרנות ריט ושכרה אותו בחזרה.

על רקע המשבר הכלכלי ועליית מחירי הדלק חל קיטון במרווחי השיווק של תחנות הדלק בארה"ב, וקטנה ההוצאה של האזרחים בחנויות הנוחות הצמודות אליהן. בנוסף, קרנות הריט מוכנות היו לרכוש את הנדל"ן, שעליו יושבות התחנות, במחירים נמוכים יותר (אשר יניבו להן תשואה גבוהה יותר); כתוצאה מכך עברה איזי אנרגיה להפסד של 5 מיליון דולר ב-2011, ולא היה ביכולתה לעמוד בפירעון האג"ח האחרון.

סמוך למועד הקמת החברה גייסה איזי אנרגיה אג"ח, שהיקפן הנוכחי עומד על כ-107 מיליון שקל. לפני כחודשיים הייתה החברה אמורה לפרוע את התשלום השלישי מתוך חמש של האג"ח, בהיקף של כ-42.1 מיליון שקל; אולם בקופתה היו בתחילת 2012 כ-27 מיליון שקל בלבד.

על רקע זה ביקשה החברה דחייה בתשלום האג"ח, תוך שהיא מבקשת מהמחזיקים ארכה עד להשלמת המכירה של שטחי הנדל"ן של התחנות האמורות. בתווך הודיע זהבי, כי אם העסקה לא תושלם, הוא יזרים לחברה את הסכום הדרוש לפירעון החוב. למרות הודעת החברה על מכירת התחנות, לא נרשמו היום עליות באג"ח, שנסחרות ב"תשואת זבל" של 113%. ייתכן כי המשקיעים חוששים מהפסקה האחרונה, שצירפה החברה להודעתה היום, ובה נכתב כי, "נכון למועד זה אין ביכולתה להעריך האם ניסיונות EZ USA והחברה יצלחו, ויהיה בידיהן את מלוא סכום קרן האג"ח של החברה עד למועד התשלום". לאחר שתי דחיות, המועד לתשלום החוב נקבע ל-2 במאי.