הראל פיננסים בוחן את מכירת "חבר הבורסה" שלו

מסתמן: שחקן נוסף ייצא משוק הברוקראז' ■ הראל: "החברה קיבלה הצעה למכירת חבר הבורסה. מתקיימים מגעים שלא ברור אם יבשילו לכדי עסקה" ■ פעילות חבר הבורסה של הראל כוללת שירותי מסחר בניירות ערך, וכן עשיית שוק לכ-85 ניירות

התחרות הקשה והרווחיות ההולכת ונשחקת, מביאות ליציאת שחקן נוסף משוק הברוקראז'. ל"גלובס" נודע כי הראל פיננסים, בית ההשקעות של קבוצת הראל, בוחן את מכירת חבר הבורסה שלו. מהראל פיננסים נמסר היום בתגובה כי "החברה קיבלה הצעה למכירת חבר הבורסה. מתקיימים מגעים שלא ברור אם יבשילו לכדי עסקה".

מנכ"ל חבר הבורסה של הראל פיננסים שבניהול סמי בבקוב, הוא יוסי אלהרל, שהגיע להראל לפני כשנה מכלל פיננסים. פעילות חבר הבורסה של הראל כוללת שירותי מסחר בניירות ערך, וכן עשיית שוק לכ-85 ניירות.

כמו כן, לחבר הבורסה רישיון לניהול תיקים, אולם ככל הידוע פעילות ניהול תיקי ההשקעות של הראל פיננסים אינה כלולה בעסקה. מחירה של הפעילות נמוך יחסית, ומוערך בעד 1.5 מיליון שקל. לפי דוחות הראל, חבר הבורסה רשם ב-2011 הכנסות של 41 מיליון שקל - ירידה של 15% לעומת 2010.

מכירת פעילות חבר הבורסה תאפשר להראל לשחרר הון שריתקה לטובת פעילות זו, בהתאם לדרישות הבורסה. ההון העצמי של חבר הבורסה של הראל עומד על 82 מיליון שקל, ויתכן שהראל אף תצטרך להגדילו ב-11 מיליון שקל, כדי לעמוד בדרישות מודל חדש שהבורסה מגבשת.

כן נטלה הראל מסגרת אשראי מהבנק, וכנגדה התחייבה לעמוד באמות מידה שביניהן: הון עצמי שלא יפחת מ-60 מיליון שקל; שהשליטה תישאר בידי הראל פיננסים; והלוואות בעלים שיינתנו לחבר הבורסה יהיו נחותות מההלוואות הבנקאיות. מכירת פעילות חבר הבורסה תשחרר להראל הון משועבד, ותשחרר אותה מההתחייבויות שנתנה לבנק תמורת האשראי.

רכישה של פעילות מהווה דרך מהירה יותר לקבלת חבר בורסה לעומת הגשת בקשה ראשונה לבורסה לני"ע - תהליך שעשוי לארוך שנה. בין הגופים שעשויים להתעניין ברכישת פעילות זו ניתן לציין את בתי ההשקעות אלטשולר-שחם או לידר שוקי הון, שאינם חברי בורסה, בנקים זרים שמעוניינים לפעול בישראל ואולי אף שחקני נוסטרו גדולים.

השחקנים בורחים

אלטשולר-שחם ניסה בעבר להתקבל כחבר בורסה, ללא הצלחה, עקב ליקויים שנתגלו בבית ההשקעות, והוא זנח את הרעיון. לידר שוקי הון התעניין בעבר לרכוש את חבר הבורסה של פריזמה, אולם החליט לבסוף כי זהו צעד שאינו כדאי או כלכלי, ולא נראה כי שינה את דעתו. כמו כן, ישנם מספר בנקים זרים המעוניינים להתקבל כחברים בבורסה, לצד דויטשה בנק, יו.בי.אס וסיטי, ויתכן שהמסלול המקוצר של רכישת פעילות עדיף בעיניהם.

יחד עם זאת, מדובר בתחום לא רווחי במיוחד, שנשלט כיום על ידי הבנקים הגובים עמלות נמוכות מאד. פרט לכך, סובלת פעילות הברוקראז' מירידת המחזורים ומהיציאת המשקיעים הזרים, וכן נדרשים חברי הבורסה לעמוד בדרישות רגולטוריות מכבידות. בנוסף, תחום הברוקראז' נחשב לרווי למדי, ופועלות בו מספר מצומצם של חברות בולטות כמו אי.בי.אי, דש ברוקראז', לידר שוקי הון, כלל פיננסים, פסגות ואקסלנס.

על רקע התחרות הקשה בתחום, החליטה לפני מספר חודשים מיטב לסגור את פעילותה בו, ובתי השקעות נוספים בוחנים את צמצום פעילותם.