משה גאון מתפטר מתפקידו כיו"ר גאון אחזקות

‎‎בנו של מייסד החברה יוחלף על-ידי ארז מלצר, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל ■ החברה עתידה לפרסם את דוחותיה ל-2011 עד מחר - או שמניותיה יושעו מהמסחר ■ אג"ח גאון אחזקות, בהיקף 167 מיליון שקל, נסחרות בתשואת זבל של 24%‏‏

‎‎על רקע המצב הקשה שאליו נקלעה חברת גאון אחזקות, ורצונה לשנות את מיקודה העסקי, צפוי משה גאון, המשמש כיו"ר הקבוצה, להתפטר מתפקידו. כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי מחליפו הוא ארז מלצר, המשמש כיום כמנכ"ל גדות מיכליות שבשליטת אמפל של יוסי מימן. בעבר כיהן מלצר כמנכ"ל החברות אפריקה ישראל ונטפים. מלצר ימשיך לכהן כמנכ"ל גדות. מגאון טרם נמסרה תגובה.

מקורבים לחברה הסבירו כי את המהלך יזם משה גאון בעצמו והוא נועד לאפשר הבאה של מנהיג מנוסה בתחום המים לאור השינוי באסטרטגיה של החברה והפיכתה לחברת החזקות תפעולית בתחום המים.

‏‏גאון אחזקות רשמה הפסד של כ-67 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר 2011, בעיקר בגלל חלקה בהפסדי רשת אייס אוטו דיפו. על רקע קריסתה של הרשת, קיבלה גאון אחזקות את אישור רשות ני"ע לדחיית פרסום דוחותיה השנתיים עד מחר - סוף חודש אפריל. אם לא תפרסם החברה את דוחותיה, יושעו מניותיה ממסחר. מנכ"ל גאון אחזקות הוא אבי הוכמן.

‏‏‏בעלי המניות בגאון אחזקות, לצד משפחת גאון (34%), הם עזבון סמי שמעון ז"ל (25.2%), אורי דוד (17.4%) ומשפחת פינסון (כ-9%). מלצר משמש כיום כדירקטור חיצוני בחברה הבת גאון אגרו, בעלת השליטה (51%) בצינורות המזה"ת.

‏‏את גאון אחזקות הקים בני גאון המנוח (אביו של משה) בשנת 1998, לאחר פרישתו מניהול קונצרן כור, לצד שותפים ובהם שמעון, דוד, אי.די.בי, אריסון השקעות, גד זאבי, מרכוס כץ ואחרים. מניית גאון אחזקות צנחה בשנה האחרונה ב-50% למחיר של 72 אגורות, המשקף לחברה שווי של 80 מיליון שקל - חמישית מהשווי שלפיו הונפקה ב-2007.

‏מצבה של הקבוצה, הפועלת בתחומי תשתיות המים, הפיננסים והקמעונות, הידרדר בשנה האחרונה בעיקר על רקע קריסתה של רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו. הרשת התמוטטה על רקע הפסדים כבדים ואי-יכולתה לעמוד בהתחייבויות הענק שלה (450 מיליון שקל, מהם 90 מיליון שקל למחזיקי האג"ח). פעילות הרשת, ללא החובות, נמכרה בפברואר השנה לאלקטרה מוצרי צריכה, תמורת כ-120 מיליון שקל.

‏‏קריסתה של אייס, שהותירה את מחזיקי האג"ח שלה עם "פירורים" מהחוב המקורי, משפיעה גם על מחזיקי אג"ח גאון אחזקות, התוהים ודאי האם מסוגלת החברה לשלם את חובותיה. האג"ח, בהיקף של 167 מיליון שקל, נסחרות כעת בתשואת זבל של 24%. התשלום הבא, בהיקף של כ-44 מיליון שקל, צפוי בסוף מאי.

‏‎‎אימג'ינריום סוגרת סניפים

‏מדוחות גאון אחזקות עולה כי גם בחברה קמעונאית אחרת המשתייכת לקבוצה המצב אינו מזהיר. רשת הצעצועים אימג'ינריום נקלעה לקשיים, ובכוונתה לסגור שלושה סניפים (מתוך תשעה) בשל הפסדיה. כמו כן הוחלט על תוכנית הבראה שתכלול צמצום סניפי הרשת והחלפת המנכ"ל - יואב גאון, אחיו של משה. קבוצת גאון דיווחה כי באחרונה אישרה הזרמה של עד 3 מיליון שקל לרשת, לצורך המשך פעילותה.

‏‏‏גאון אחזקות פועלת כאמור גם בתחום האגרו, הכולל בעיקר פעילות ייצור ושיווק מוצרים לתשתיות מים, גז וביוב. פעילות זו כוללת בין היתר את חברת צינורות המזרח התיכון, העוסקת בצינורות פלדה. צינורות המזה"ת דווקא נמצאת בתנופת השקעה וצמיחה. בחודש יולי אשתקד היא הודיעה על השקעה של 150 מיליון שקל בקווי הולכת גז.

עוד לפני מכירת אייס, נקטה גאון אחזקות כמה מימושים במטרה לשפר את מצבה. בספטמבר האחרון היא השלימה את מכירת חברת המשביר לחקלאי לקרן סקיי תמורת 50 מיליון שקל, וכתוצאה מכך רשמה בספריה רווח של 10 מיליון שקל. בסוף 2011 מכרה גאון אגרו גם אחזקותיה בחברת רימון (33.3%), העוסקת בתחום המים, תמורת 27.5 מיליון שקל. המניות נרכשו על-ידי שאר השותפות ברימון - יוסי אלמלם ואגודה שיתופית גרנות.‏

‏כמו כן מכרה גאון בסוף 2011 את אחזקותיה ב"בית גאון" שבטיילת תל אביב, תמורת 35 מיליון שקל. ממכירה זו היא רשמה רווח של 5 מיליון שקל. החברה הבת, גאון אגרו, מכרה את מניותיה בחברת ווטרמטיק, הפועלת בתחום פיתוח מתקני התפלת מים, לאחד מבעלי המניות האחרים בחברה, תמורת 1.5 מיליון שקל. ‏‎‎‏