תיקון לתמ"א 38: תוספת של 2.5 קומות לכל היותר

על פי התיקון החדש, במבנה שיחוזק בפני רעידות אדמה ניתן יהיה להוסיף בסך הכל עד 2.5 קומות של זכויות בניה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום את נוסח תיקון מספר 3 לתמ"א 38 והחליטה להמליץ לממשלה לאשרו.

על פי התיקון החדש, במבנה שיחוזק בפני רעידות אדמה ניתן יהיה להוסיף סך הכל עד 2 וחצי קומות של זכויות בניה. התיקון השלישי לתמ"א 38 מבוסס על עבודת מחקר שהוכנה על ידי משרד השיכון.

לאור התייחסויות הרשויות שהוגשו למועצה בנושא, החליטה המועצה שלא להגביל ערים בנושא תוספת הזכויות כך שנספח 2 לתוכנית יושמט. כזכור, במקור היה אמור התיקון להגביל רשויות חזקות לתוספת קומות של עד קומה וחצי במסגרת תוכנית המתאר בעוד רשויות חלשות יותר יוכלו לנצל תוספת זכויות של 2.5 קומות. החלטה זו עוררה התנגדויות רבות מצד העיריות שטענו כי חלוקה זו איננה מבוססת ותמנע יציאה לפועל של פרויקטי חיזוק בגלל אי היתכנות כלכלית.

ממשרד הפנים נמסר כי המועצה מעודדת את הוועדות המקומיות לתכנון ולבניה ליזום תכניות לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה שיגדירו אזורי עדיפות לתוספת זכויות בשכונות מסויימות ולעומת זאת יגדירו אזורים עם זכויות מופחתות תוך התאמה לתשתיות הקיימות לצרכי הציבור.

עוד נמסר כי חברי המועצה הארצית הביעו תקווה כי אישור התיקון השלישי לתמ"א 38 יהווה תמריץ נוסף ליזמים ולגורמים פרטיים לחזק מבנים מפני רעידות אדמה.

במקביל, קוראים אנשי המועצההארצית לממשלה ליזום תמרוץ וסבסוד חיזוק מבנים באזורי פריפריה הנמצאים באזורים ססמיים רגישים שבהם ערכי הקרקע נמוכים ואין כדאיות לחיזוק מבנים במסגרת תמ"א 38.

אישור התיקון החדש לתמ"א מתקבל בענף הנדל"ן בתגובות מעורבות. מצד אחד מברכים גורמים בענף על יתרונות התיקון אך מבהירים שלא מדובר במהפיכה.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס התייחס לאישור התיקון ואמר: "אני מברך על התיקון. אומנם הוא הגיע מאוחר אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם. באותו הזמן, התיקון המדובר עדיין לא משפיע על ערי הפריפרייה ולא מהווה בשורה עבורן. אני מקווה שהממשלה ומינהל התכנון יתנו את הדעת לאותם המקומות וידאגו לכך שחיזוק המבנים ייעשה במשאבים ממשלתיים או בצורה של פינוי בינוי".

"תיקון 3 לתוכנית תמ"א 38 הינו צעד משמעותי ביותר ליישום פרויקטים לחיזוק מבניים, אך עדיין הדרך ארוכה עד ליישום מאסיבי של התוכנית, כך אומר עו"ד גיא פרבמן בעליו של משרד המלווה למעלה מ-250 פרויקטים של תמ"א 38 בכל רחבי הארץ, "ישנה עדיין חשיבות מכרעת להשריש במוסדות התכנון העירוניים את חשיבותה של תמ"א 38 וקיים צורך בקידום חקיקה משמעותית בנוגע להליכים כנגד דייר סרבן בהריסה ובנייה וקביעת הרוב הנדרש ליישום פרויקטים של הריסה ובנייה. יש גם עדיין צורך בהוראות מנחות לנושא הפטור ממס שבח".

עוד הוסיף ואמר פרבמן: "התובנה אליה הגיעה המועצה היום שלא להגביל את זכויות הבניה לתוספת של קומה וחצי בערים גדולות היא צעד חשוב ומשמעותי למימוש חיזוק מבנים בישראל. יחד עם זאת יש צורך בהסרת ההגבלה לתוספת של עד שתיים וחצי קומות בערים כמו טבריה, בית שאן, עפולה על מנת לעודד יזמים לחזק בהם מבנים ובכך להרחיב את מימוש תמ"א 38 לכל רחבי הארץ".

אייל אוכמן, יו"ר איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר, אמר בעקבות אישור התיקון כי "היזמים המאוגדים באיגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר, מברכים על אישור תיקון 3 בתמ"א במתכונתו הנוכחית. אנו בטוחים שהדבר יביא לצמיחת שוק הנדל"ן ולהגדלת האפשרות לדיירים ברחבי הארץ לחזק את בנייני מגוריהם לעמידה ברעש אדמה מתוקף תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בישראל".

עומר גוגנהיים, מנהל תחום תמ"א 38 באשדר: "תיקון 3 לתמ"א 38 אינו דרמטי אך חשוב מאוד. לא בכל בניין ניתן יהיה לנצל את מלוא זכויות הבניה הגלומות בתמ"א, עקב מגבלות המצויות בתקנות הארציות כגון תקנות כיבוי אש, הנחיות פיקוד העורף, חניה, נגישות וכדומה. כל עוד אלו לא ישונו בהתאם, התיקון לחוק לא משנה הרבה. יחד עם זאת, הרוח החדשה שמביא עימו התיקון, בעיקר נובעת מההסדרה והפישוט של התהליך של היזם מול הרשויות ויעזור בתיקון המחלוקות שהיו כרוכות בהיטלי השבחה ומיסוי מקרקעין, דבר שידרבן פרויקטי התחדשות עירוניים רבים".