"יש שבריריות מה הזוחלת לאיטה לתוך היציבות בכלכלה"

צחי רודניק, מנכל אימפקט בית השקעות: אגרות החוב של מדינת ישראל ימשיכו להפגין איתנות ואטרקטיביות ולא יושפעו ממהלך הבחירות

הקדמת הבחירות לסתיו הקרוב היא הדבר האחרון שמדינת ישראל צריכה כרגע. אף שכלכלת ישראל הוכיחה ב-3 השנים האחרונות יציבות אל מול הסערות הפוקדות את העולם כגון משבר הסאב פריים בארה"ב ומשבר החוב שעדיין פוקד את אירופה הרי שנתוני האבטלה החדשים (מעל ל-6% ) ואי עמידה ביעד הגרעון (2% ) שצפוי להגיע בסוף שנה זו ל-3.5% בהתבסס על נתונים דהיום - מלמדים בכל זאת על שבריריות מה הזוחלת לאיטה לתוך היציבות ומערערת את שיווי המשקל שהורגלנו אליו ב-3 השנים האחרונות. כך אומר צחי רודניק, מנכל אימפקט בית השקעות.

כלכלת בחירות המאופיינת בהרחבה ובהוצאות יזומות מצד הממשלה המכהנת על מנת לחזק את תחושת הביטחון הכלכלי של הפרט ולתרום לתדמית חיובית - לא רק שלא תתרום לייצוב המצב אלא עלולה אף לפגוע בטווח הבינוני אם לא תהיה מבוקרת.

המחאה החברתית שנולדה בקיץ שעבר אמנם צפויה להיבלם בקיץ הקרוב כאשר תשומת הלב של התקשורת והציבור יהיו נתונים לבחירות. בטווח המיידי הממשלה תרצה לנפץ את הפרדוקס הקיים בין נתוני כלכלה טובים של המשק הישראלי לבין המצוקה הכלכלית שחשים אזרחי ישראל בניהול משקי הבית. כך נהיה עדים להורדות מיסים המטיבות עם רווחת האזרח בתחומי האנרגיה, החינוך, הבריאות והמזון . לדוגמה: אם מחיר ליטר דלק יתרומם מעל 8 שקל תתבצע בתקופה זו הורדת מס הבלו (כאשר אך לפני כחודש הורד המס והועלה מחדש). בנושא מחירי המזון המאמירים (הנובעים מהתייקרות סחורות ומזון בעולם) נהיה עדים להורדת מיסים על תוצרת מקומית, הגדלת מכסים על תוצרת מייבוא וביטול תקנות ממשלה כך שייטיבו בטווח המיידי עם האזרח.

את העלויות ובכלל זה הוצאות מימון הבחירות נידרש לממן וביתר שאת מיד עם סיום הבחירות ובעת גיבוש התקציב החדש ל 2013 עם צפי לקיצוצים וגזרות שיממנו לא רק את מסקנות וועדת טרכטנברג שהחלו להיות מיושמות בפועל אלא אף את ההרחבה וההוצאות בגין הבחירות בסתיו הקרוב. אולם כל זה הינו הרע במיעוטו כיוון שהחלופה האחרת של דחיית הבחירות בשנה הייתה עולה לכלכלת ישראל בעשרות מונים יותר ומתפרשת על פני תקופה ארוכה כך ש"הנזק" הכלכלי היה כבד הרבה יותר, אומר רודניק.

ארה"ב למשל לא מצליחה להתאושש מהמיתון חרף העובדה שהיא נמצאת בעיצומה של כלכלת בחירות במהלך השנה האחרונה ועד לנובמבר שנה זו . אף שהנתונים הטובים לאחרונה המשתקפים מפעולות של הממשל האמריקאי בהורדות מיסים ושחרור תקציבים הרי שאף אחד לא משלה את עצמו שבנובמבר 2012 עם היבחרו מחדש של אובמה או מועמד אחר - המשק האמריקאי ייצא מהמיתון שהוא שרוי בו כבר 3 שנים.

רודניק מעריך כי אגרות החוב של מדינת ישראל ימשיכו להפגין איתנות ואטרקטיביות ולא יושפעו ממהלך הבחירות. "כיום התשואה של אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על 4% . ייתכן ונראה עלייה קלה בתשואות כתוצאה מכך שהממשלה תאלץ לגייס מימון עבור כלכלת הבחירות אולם ההשפעה על התשואה תהיה מינורית".