כך נחסל את הפשיעה

בניו-ג'רזי, התושבים מחליטים על הבונוס שיקבלו השוטרים. וזו רק דוגמה אחת

לפני מספר שנים, בתקופת טרום הטלפון הסלולרי, התגוררנו בעיירה בת כ-40 אלף תושבים במדינת ניו-ג'רזי בארה"ב. באחד הלילות, בגשם שוטף, היינו בדרכנו הביתה בכביש צר חשוך ושומם שעבר בשמורת טבע, יער מימין, ואגם משמאל. לפתע החלה המכונית לזגזג בכביש, והתברר שיש תקר בגלגל הימני האחורי. בעודי מנסה להיזכר איפה הגלגל הרזרבי, הג'ק ומפתח הברגים, הגיעה משום מקום מכונית משטרה שעצרה לידינו. יצאו ממנה שני שוטרים חייכנים, וביקשו מאיתנו להישאר במכונית, "אנחנו כבר נחליף לכם את הגלגל". 5 דקות לאחר מכן כבר היינו בדרך הביתה.

כישראלי שהייתה זו השהות הראשונה שלו בארה"ב הייתי מלא התפעלות וגם בירכתי את מזלי ששוטרים נדיבים כאלה ניקרו על דרכינו. כאשר סיפרתי זאת לחברים אמריקנים שהתגוררו באותה עיירה תגובתם הייתה חיוך סלחני. "מה המיוחד בכך?", שאלו. כאשר רציתי להבין את התופעה המוזרה הזו הסבירו לי מה עומד מאחוריה: השוטרים שסייעו לנו היו שייכים למשטרה העירונית של העיירה הכפופה לראש העיר שיודע שבכל יום הוא נבחן מחדש על ידי התושבים, בעיקר ברמת הביטחון האישי שהמשטרה המקומית מעמידה לרשותם.

המוטיבציה של השוטרים נבעה הן מרמת מקצועיות גבוהה בשל שרשרת פיקוד קצרה וברורה, אך גם בשל העובדה כי אחת לשנה מקבל כל בית אב בעיירה שאלון שבו הוא מתבקש גם להצביע על גובה הבונוס הכספי שיוענק לכל שוטר. ברור כי תושבים אסירי תודה יצביעו בעד בונוס כספי גבוה, מה שמשמש כתמריץ משמעותי לשירות טוב יותר לתושבים.

במהלך 3 השנים שבהן התגוררנו בעיירה זו נתקלנו פעם אחר פעם בהתנהלות זריזה ומדויקת של המשטרה, המזכירה "שירות לקוחות" מצטיין של רשת קמעונית כלשהי. כמו למשל באותו ערב בו התארחנו בביתם של חברים ומערכת האזעקה כנגד פריצה החלה משום מה לפעול; בתוך שתי דקות נשמעו הסירנות ושוטרים באקדחים שלופים ופנסים החלו לסייר בגינה.

הבוקר האזנתי לראיון עם זאב ביילסקי, מי שהיה ראש העיר המיתולוגי של רעננה במשך 17 שנים. ביילסקי סיפר כי מהשנה הראשונה לכהונתו ועד לשנה האחרונה, נפגש פעם אחר פעם עם מפכ"ל המשטרה כדי לנסות לשכנע אותו שמשטרה עירונית תוכל להילחם בעבריינות טוב יותר מאשר משטרה ארצית; אך לשווא.

ואכן, הקונספט לפיו הפך רודי ג'וליאני את ניו יורק מעיר רוויית פשע למשהו שקרוב יותר לדיסנילנד מבוסס על טיפול קשוח דווקא בעבריינות קטנה כמו גרפיטי, רעש בשעות מנוחה, ניפוץ חלונות או גניבת תיקים מנשים. על פי קונספט זה, עבריינות קטנה שאינה מטופלת מובילה בסופו של דבר לפשעים חמורים כמו רצח.

נראה כי עתה, ערב הבחירות, נוצרה הזדמנות פז להעלות את הנושא של משטרה עירונית, שכן מועמדים חדשים שהסקרים מנבאים להם בבחירות הקרובות מספר גדול יחסית של מנדטים, כמו שלי יחימוביץ' ויאיר לפיד, יוכלו לצבור נקודות נוספות אצל הציבור אם יכללו באג'נדה שלהם את הקמתן של משטרות עירוניות.

* הכותב הוא יועץ לשיווק