בנק ישראל רומז: נשקול צעדים נוספים למיתון שוק הדיור

בנק ישראל פירסם היום את פרוטוקולי הריבית והתייחס לפעילות בשוק האשראי, שוק הדיור והסיכונים הגלובליים ■ חברי הוועדה המוניטרית רמזו בפעם השנייה כי ישקלו להתערב ולנקוט צעדים למיתון הפעילות בשוק הדיור

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל פרסמה היום (ב') את פרוטוקולי החלטת הריבית לחודש מאי ורמזה בפעם השניה כי תשקול התערבות בשוק הדיור במידה ותחול עלייה נוספת בפעילות שוק המשכנתאות. כמו כן חברי הוועדה התייחסו למשבר החוב האירופי ולסיכונים הנשקפים ממנו לכלכלה הישראלית תוך שהם מציינים את ספרד כעקב אכילס של גוש האירו.

כאמור, בנק ישראל החליט להותיר את הריבית המרכזית לחודש מאי על כנה (2.5%) וכעת חברי הוועדה המוניטרית של הבנק מפרסמים את הדיונים שהובילו אותם לקבל את החלטת הריבית, תוך התייחסות נרחבת לשוק האשראי, שוק הדיור והסיכונים הגלובלים.

בדיון בפורום המצומצם, התייחסו חברי הוועדה לשוק האשראי וציינו כי יתרת האשראי למשקי הבית ירדה בפברואר ב-0.3% ל-365 מיליארד שקל. בנוגע לשוק הדיור הביעו חברי הוועדה את חששם, זאת משום שסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן עלה בחודש מארס ב-0.4%, ואילו בשנה האחרונה עלה סעיף זה ב-4.4%.

בנוסף לכך, חלה עלייה של 14% בחודש מארס בביצועי המשכנתאות, עניין שהוביל את חברי הוועדה לציין כי הם יהיו ערים לשינויים ולהתפתחויות בשוק הדיור וכי היא תמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק ותשקול נקיטת צעדים אם יהיה צורך בכך. קרי, בנק ישראל ישקול לפעול שוב למתן את פעילות המשכנתאות שעלולות ליצור בועה כלכלית.

מעבר לשוק הדיור, נושא מרכזי נוסף שדנו בו חברי הוועדה בפורום המצומצם היה משבר החוב האירופי המתמשך והשלכותיו על הכלכלה הישראלית. חברי הוועדה ציינו את ספרד כמדינה הבעייתית שעלולה להחמיר את משבר החוב, אך גם לנתונים הכלכליים בארה"ב שנחלשו בשבועות האחרונים. באשר להשלכות של גורמים אלו על המשק הישראלי, ציינו חברי הוועדה כי הם יקשו על על היצוא וכפועל יוצא מכך גם על צמיחת המשק הישראלי.