משרד הביטחון מציע: חרדים יעשו שירות אזרחי ולא צבאי

משרד הבטחון מפיץ בין משרדי הממשלה תזכיר המציע לתקן את חוק שירות הבטחון כך שחרדים יוכלו לחתום על הצהרת דתיות ולקבל פטור מצה"ל ■ הדבר מנוגד להצעתו של שר הבטחון ברק

משרד הבטחון מציע להקנות לתלמידי ישיבה פטור משירות צבאי בתמורה לשירות אזרחי, בדומה להצהרות הדתיות של נערות חרדיות, כאשר רק מכסה מוגבלת של בחורי ישיבות תידרש לעשות שירות צבאי.

כך עולה מתזכיר התיקון לחוק שירות ביטחון שהפיץ משרד הביטחון בין משרדי הממשלה ומיועד להחליף את חוק טל. כן מציע המשרד לקבוע מכסה של עד עשרה אחוזים מצטיינים מתלמידי כל ישיבה (כיום כ-900 איש) שיקבלו דחיית שירות באופן קבוע, בלי לעשות שירות צבאי או אזרחי.

הצעה זו מנוגדת להצעתו של שר הביטחון, אהוד ברק. על פי תוכנית ברק, כל בני ה-18 יחוייבו בשירות והצבא הוא שיקבע מי יגויס ומי יעשה שירות אזרחי, כאשר רק מכסה של 400 תלמידי ישיבות בשנה תקבל דחיית שירות לצורך לימודים בישיבה.

משרד הבטחון הסביר את ההצעה בכך ש"בעשור השביעי לקיומה לא יכולה מדינת ישראל להסכין עוד עם אי השוויון בחלוקת הנטל בין אזרחיה. הצעת חוק זו באה לקבוע חובת שירות וליצור מצב בו חייבי גיוס אשר יקבלו פטור משירות צבאי, יהיו חייבים בביצוע שירות אזרחי".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה ש"משרד הביטחון מתעלם מפסיקת בג"צ, נוהג כאחרוני הפוליטיקאים ומציע למסד סוג חדש של אפליה בין דם לדם: חרדים ילכו לשרות אזרחי - לא חרדים ילכו לצבא ויסכנו את חייהם".

לדבר רגב, "המשמעות הברורה של הצעת משרד הביטחון היא שההחלטה כמה חרדים יגויסו לצבא תמסר לידי הפוליטיקאים ולידי הקואליציות הנשלטות על ידי השותפות החרדיות. הצבא ורק הצבא צריך להחליט מי יעשה שירות צבאי ומי יעשה שירות אזרחי. ההחלטה צריכה להיות אישית לפי ההתאמה לשירות צבאי ולא לפי השתייכות מיגזרית".