התאוששות בתעשיה: מדד מנהלי הרכש טיפס ל-53.2 נק'

זאת לאחר ארבעה חודשים בהם המדד הצביע על התכווצות ■ כלכלני הפועלים: ההתפתחויות בהמשך יהיו תלויות במידה רבה במצב באירופה

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש אפריל 2012 עלה ב-6.9% לרמה של 53.2%. רמת המדד מצביעה על התרחבות בפעילות התעשייתית, לאחר ארבעה חודשים בהם המדד הצביע על התכווצות.

מרבית רכיבי המדד רשמו החודש עלייה, אך חלק גדול מרכיבי המדד עדיין נמצא מתחת לרמת ה-50 נק', רמה המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות. עלייה בולטת נרשמה החודש ברכיב תפוקות הייצור שעלה ב-17.9 נקודות והגיע לרמה של 66.6 נק'.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, עלה בחודש אפריל לרמה של 51.4 נקודות. ארה"ב מוסיפה לבלוט לחיוב עם עלייה ל- 54.8 נקודות, הרמה הגבוהה בעשרת החודשים האחרונים. מנגד, במדינות אירופה נמשכה גם החודש הירידה במרבית המדדים וערכים נמוכים במיוחד נצפו במדינות הפריפריה. מדד מנהלי הרכש לכלל מדינות גוש האירו ירד לרמה של 45.9 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר משיא המשבר ב- 2009.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי העלייה במדד החודש מיוחסת בחלקה הגדול לרכיב תפוקות הייצור, בעוד שרכיבי הביקושים, הן מקומיים והן ליצוא, אמנם עלו אך נותרו עדיין מצביעים על התכווצות. רכיב התעסוקה ורכיבי המלאים חצו את רמת ה-50, דבר שיכול לאותת על כוונות להגדלת ייצור. האינדיקטורים הכלכליים שפורסמו בחודש החולף מראים על האטה בצמיחת המשק ברבעון הראשון של השנה: הייצור התעשייתי יציב והיצוא במגמת ירידה.

"אנו נוטים לכן להיות זהירים ולא להגיע למסקנות על סמך המדד לחודש אפריל, בין השאר בגלל שחלק גדול מרכיבי המדד עדיין בהתכווצות. יחד עם זאת, נציין שגם סקר מגמות בעסקים שמפרסמת הלמ"ס מראה על שיפור בחודשים האחרונים. אנו מעריכים כי ההתפתחויות בהמשך יהיו תלויות במידה רבה במצב באירופה, שהיא יעד היצוא המרכזי של התעשייה הישראלית, ומעבר לכך למשבר באירופה כנראה יהיו השפעות על הפעילות הגלובלית בכללותה".