כמה שווה הבית של ג'יי קיי רולינג, לב טולסטוי וביאליק?

המחיר המבוקש עבור הבית שבו גדל כריסטופר רובין, שלח אותנו לפשפש בנכסים מייחוס דומה: שווי הבית של ג'יי קיי רולינג, הכבוד שעשו לביתו של טולסטוי, משכנו של ביאליק בת"א ומעונם של עגנון ופרופ' ליבוביץ' בירושלים

כמה עולה הבית של כריסטופר רובין, בלב היער של פו? "הבית בקרן פו" - שלימים הפך לאחד מספריו הנודעים של הסופר א.א. מילן הבריטי, מחבר ספר הילדים "פו הדב" - עומד כיום למכירה ב-2 מיליון פאונד (כ-12 מיליון שקל), סכום זעום לאור ייחוסו המפואר.

המדובר בחווה הממוקמת בשטח המשתרע על 9 אקרים (36 דונם) במחוז ססקס שבבריטניה. הבית מוקף ביערות שכנראה נתנו למילן את ההשראה ל"יער מאה האקרים" שבו חיו פו הדב, חזרזיר, טיגר, וגם כריסטופר רובין, גיבורו האנושי של מילן, הקרוי על שם בנו. המדובר בבית בין שלוש קומות ושישה חדרי שינה שנבנה במאה ה-16, וכיום כולל בריכת שחיה מחוממת, בריכת דגים וגינה רחבת ידיים.

מילן רכש את "חוות קוצ'פורד", הסמוכה ליער אשדאון, בשנת 1924. מספרים שכריסטופר רובין הרבה לטייל ביער והמציא לעצמו סיפורים, שהתרחשו סביב צעצועיו והיער. בשובו מן היער, היה מספר את הסיפורים שהמציא לאביו. החל מהמחצית השנייה של שנות ה-20 של המאה הקודמת, החל מילן מוציא תחת ידיו את סיפורי פו הדב, שהמפורסמים שבהם הם הספרים "פו הדב" ו"הבית בקרן פו".

חצר הבית משופעת במזכרות מימי "פו" העליזים: יש בה פסל של כריסטופר רובין הילד, וכן שעון שמש שבו מגולפות דמויותיהם של פו, חזרזיר ושאר הדמויות שהפכו אף פופולאריות יותר עם יציאתם לאקרנים של סרטי וולט דיסני.

15% יותר יקר

הבית מוצע כיום למכירה בפעם הראשונה זה 40 שנה, מדווח מגזין "פורבס", שאף מזכיר שבשלהי שנות ה-60 של המאה הקודמת, התגוררה במקום איקונה בריטית נוספת: בריאן ג'ונס, ממייסדי להקת הרוק האגדית "רולינג סטונס". טביעתו המסתורית והטראגית של ג'ונס ארעה בבריכה של חוות קוצ'פורד, שעד 1959 היתה ביתה של משפחת מילן.

מתווך הנדל"ן שמשווק את הנכס, אמר בראיון ל"פורבס" בשבוע שעבר, כי קשה לשים תג מחיר על בית שחיו בו מפורסמים, אבל נכסים של מפורסמים מייצרים הרבה עניין ופניות רבות מצד רוכשים פוטנציאליים. לדבריו, ערכו של הבית של מילן גבוה ב-10% עד 15% מבית מקביל לו באזור, רק בשל העובדה שיש לו ערך היסטורי רב.

ככלל, בתים של סופרים נודעים מרכזים עניין רב בתקשורת: לאחרונה נמכר ביתו של הסופר האמריקני טרומן קפוטה בברוקלין ב-12 מיליון דולר. ביתו של קפוטה - שחיבר את הנובלה "ארוחת בוקר בטיפאני", אשר לימים הפכה לקלאסיקה קולנועית - נבנה בשנת 1839, והוא כולל 11 חדרי שינה, מרתף יינות, וחצר בשטח של כרבע דונם. בחודש מארס האחרון, זכתה המכירה לכותרות בתקשורת האמריקנית, שכן ביתו של קפוטה היה הבית הפרטי היקר ביותר שנמכר בשכונת "ברוקלין הייטס".

כשהבית בו גדלה הסופרת הבריטית ג'יי קיי רולינג הוצע למכירה לפני כמה חודשים, הוא הסעיר את דמיונם של מילוני מעריצי הארי פוטר ברחבי העולם. הבית, שהיה השראה לסדרת הספרים והסרטים מהנמכרים ביותר בעולם, כולל בין השאר כתובת שחרטה רולינג בצעירותה על אחד מקירות חדרי השינה. מחיר הבית מפתיע: רק 400 אלף פאונד, או 2.5 מיליון שקל - מעט יותר מהמחיר הממוצע לדירת 4 חדרים בתל אביב.

המכתבה של פוקנר

כמובן שיש לא מעט בתים של סופרים מפורסמים בעולם שהפכו למוזיאונים: ביתו של לב טולסטוי בעיר טולה שברוסיה הפך למוזיאון; גם הקוטג' של המשורר והסופר האמריקני אדגר אלן פו ברובע ברונקס בעיר ניו יורק משמש כיום מוזיאון.

וכמי שסיירה לא מזמן במוזיאון שהיה פעם ביתו של זוכה פרס נובל הסופר וויליאם פוקנר, אעיד שהווילה השתמרה כל כך טוב, כך שניתן כמעט "להרגיש" את פוקנר כותב בחדר עבודתו, שנותר כשהיה במחצית המאה ה-20 של המאה הקודמת. הבית, המכונה "רואן אואק", ממוקם בלב חורשה בעיירה אוקספורד, שבמדינת מיסיסיפי, בארה"ב. אגב, לג'ון גרישם, מחבר המותחנים רבי המכר, יש גם כן בית באותה העיירה.

"אין מחיר לבית של פרופ' ישעיהו ליבוביץ'"

גם בישראל הקטנה ישנם בתים של סופרים שהפכו למוזיאונים. המפורסם שבהם הוא בית ביאליק, שבו התגורר המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק בתל אביב; "בית עגנון", הבית בו התגורר הסופר ש"י עגנון בשכונת תלפיות בירושלים, מתפקד כיום כמוזיאון; גם ביתו של הסופר היידי שלום אש בעיר בת ים השתמר והפך למוזיאון.

אך יש בתי סופרים שזכו לפחות ממוזיאון: לפני שנתיים הציבה עיריית תל אביב שלט הנצחה בפתח ביתו של הסופר והמחזאי ד"ר מקס ברוד, ברחוב הירדן בעיר. ברוד, שנודע גם כחבר קרוב של פרנץ קפקא, נפטר בבית זה בשנת 1968.

באופן טבעי, יש גם בתים של אנשי רוח מפורסמים שנמכרו לידיים פרטיות. כך למשל, נמכר לאחרונה ביתו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ' המנוח, מגדולי הוגי הדעות בישראל, ב-2.8 מיליון שקל. הבית בן השלוש קומות בשכונת נחלת-אחים בירושלים נמכר במארס האחרון לעולים חדשים מדרום אמריקה. הבית נמכר למורת רוחה של עמותת "לשמה" (למען שימור הגותו של ליבוביץ), שביקשה לשמרו בטענה כי "אין לו מחיר".