גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר ביו-טיוב: "אנו לא מתחרים בטלוויזיה, אנו מוצר משלים"

מתיו גלוזבאך, המנהל האזורי של יו-טיוב, חושש מהכרזת מלחמה על הטלוויזיה ומנסה להנמיך את הלהבות: "אנחנו כן מתחרים על תשומת-הלב של הקהל, אבל בחלק מהמקרים אנחנו גם עובדים יחד עם גופי טלוויזיה" ■ ראיון בלעדי ל"גלובס"

שבע שנים עברו מאז הפציע אתר יו-טיוב לעולם ושינה את הדרך שבה אנחנו צורכים וידיאו באינטרנט. אך נראה שעל אף הזמן שעבר, האתר המוביל לצפייה בווידיאו באינטרנט ומנוע החיפוש השני בפופולריות, כפי שמכנים אותו, עדיין מחפש את הדרך הנכונה אל ההצלחה.

יו-טיוב אמנם מצליח מאוד עם 70 שעות של וידיאו שמועלות כל דקה (עלייה של 50% לעומת מאי 2011), 4 מיליארד צפיות ביום ו-3 מיליארד שעות צפייה בחודש, אבל הבעיה היא שנוסחת הקסם להפיכת 800 מיליון המשתמשים החודשיים למכונת מזומנים, עדיין ממשיכה להתגבש.

יו-טיוב אמנם מכניס לגוגל, החברה-האם שרכשה אותו ב-2006 ב-1.3 מיליארד דולר, סכום שנתי מוערך של 2-3 מיליארד דולר, אך השימוש המסיבי באתר מצדיק יכולות למוניטיזציה גבוהה יותר. כדי לעשות זאת נכון, נמצאים כעת על הכוונת המפרסמים הגדולים מהטלוויזיה. כלומר, האתר רוצה למשוך אותם אליו ובכך לנסות להסיט תקציבים מהמסך בסלון אל המסך הקטן יותר - של המחשב, הסמארטפון או הטאבלט.

יו-טיוב חתם באחרונה שיתופי פעולה עם האולפנים המובילים בהוליווד לצורך שירות השכרת סרטים בתשלום, אך גולת הכותרת היא יצירת תוכן מקורי ואיכותי, בין היתר, באמצעות פרויקט הדגל - פיתוח של 100 ערוצי תוכן מקורי תחת השם Original Channels. עם השקעה של 100 מיליון דולר, יו-טיוב רוצה למשוך את המפרסמים מהטלוויזיה ומציעה להם כר נוח לפרסום על-ידי הפיכת ערוצי התוכן החדשים לערוצי נישה - ערוץ נשים, ערוץ גיימינג, ערוץ ספורט וכדומה.

עם "פילוח לפי הספר" ושורה של כוכבים שמעורבים בעשייה כמו מדונה, ג'יי זי, אשטון קוצ'ר, שאקיל אוניל ואחרים, המציאות החדשה נראית כמו מאבק איתנים בין שתי פלטפורמות הווידיאו הפופולריות ביותר כיום - יו-טיוב מול הטלוויזיה. אבל באתר הפופולרי דווקא מנסים להנמיך את הלהבות.

"אנחנו לא מתחרים בטלוויזיה אלא משלימים אותה", טוען בראיון בלעדי ל"גלובס" מנהל יו-טיוב באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, מתיו גלוזבאך. "אנחנו כן מתחרים על תשומת-הלב של הקהל על-ידי מינוף היתרונות והכוח של פלטפורמת הווידיאו של האתר, אבל בחלק מהמקרים אנחנו גם עובדים יחד עם גופי טלוויזיה", הוא אומר. דוגמאות לכך, מספק גלוזבאך דרך שיתופי פעולה עם חברות טלוויזיה שונות, כמו זו של זכיינית ערוץ 2 רשת בתוכנית The Voice (ראו מסגרת) או בבריטניה עם תוכנית הריאליטי המצליחה Britain's Got Talent, שערכה אודישנים לתוכנית דרך יו-טיוב.

יחד עם זאת, גלוזבאך מסביר, כי בשונה מהשידור בטלוויזיה, ביו-טיוב התקשורת היא דו-כיוונית והתוכן לא מועבר בצורה פסיבית. "הצופים מאוד מעורבים - הם עושים לייקים, מגיבים ומשתפים. ההקלקלות על כפתורי ה-Like/Dislike ביו-טיוב הוכפלו בשנה האחרונה ואם נסתכל על פייסבוק - מדי יום נצפים דרך הרשת החברתית סרטוני יו-טיוב ששווים באורכם ל-500 שנים".

ערוצי תוכן מקורי

מעבר לרצון למשוך את המפרסמים מהטלוויזיה אל עבר אתר שיתוף הווידיאו הגדול בעולם, גלוזבאך מסביר כי מטרת הפעילות היא למשוך קהל חדש לתוכן איכותי. הכוונה, במילים אחרות, היא לאפיין את יו-טיוב קצת אחרת מאשר אתר שבו רואים חתולים מנגנים על פסנתר או כלבים שרוכבים על סקייטבורד.

לא פחות חשוב הוא הרצון של יו-טיוב ליצור פלטפורמת הפצה עבור יוצרים שונים כדי לקדם את התוכן הקריאטיבי שלהם. "יתרון הגודל של יו-טיוב מאפשר גם למי שיוצר תוכן בנושא שולי יחסית למצוא את קהל הנישה שלו", אומר גלוזבאך ופורש את החזון של החברה באמצעות עולמו של סטיב ג'ובס המנוח. "אנחנו רוצים שערוצי התוכן המקורי של יו-טיוב יעשו ליוצרים מה שה-App Store של אפל עשתה למפתחי האפליקציות", הוא מצהיר.

"הערוצים האלה מהווים יותר מ-25 שעות של תוכן חדש שעולה לרשת מדי יום, כשכרגע יש כבר 60-70 ערוצים באוויר, בדרך ל-100 בסה"כ".

יו-טיוב, אגב, הוא לא האתר היחיד שהחליט לקפוץ על עגלת התוכן המקורי. בחודשים האחרונים גופי אינטרנט כמו יאהו ו-AOL, לצד שירותי צריכת מדיה כמו hulu ונטפליקס מנסים גם הם את מזלם.

בינתיים נראה שהאתרים הללו נהנים מזינוק מרשים במיוחד בצריכת הווידיאו באינטרנט ולצדו, כמובן, מגיעה גם עלייה בהיקף הפרסום. על-פי חברת המחקר eMarketer, השנה צפוי השוק בארה"ב לגלגל 3.1 מיליארד דולר - עלייה של 40% לעומת השנה שעברה.

עם זינוק בכמות הסרטונים והצפיות, רמת מעורבות גבוהה מצד הגולשים ותוכן מקורי כמעט כמו בטלוויזיה, נראה שהיום שבו יו-טיוב ישתלט גם על המסך בסלון לא רחוק מדי.

העתיד, שנמצא ממש מעבר לפינה, הוא הטלוויזיות החכמות (Connected TV) - מסכים שמגיעים עם חיבור אלחוטי לאינטרנט ומאפשרים צריכת תוכן ישירות מהאינטרנט. נקודת מפנה זו תבשר טובות עבור יו-טיוב כך שתכני האתר יהיו זמינים ישירות מהמקלט בסלון, אך גם עלולה לפגוע בניסיון להתחרות על ליבם של המפרסמים.

במציאות כזו, חברות הטלוויזיה יוכלו לקבל פילוח מעמיק יותר של הצופים בתוכניות שלהן וכך להגיש אנליזה מוכחת למפרסמים. אבל המציאות מורכבת יותר: לגופי הטלוויזיה יהיה בעתיד כאב ראש בתחרות על הצופה לא רק מהצד של יו-טיוב אלא גם מצידן של גוגל, פייסבוק או טוויטר, שיחכו לצופים במרחק זפזופ אחד בשלט.

אפליקציות שיתוף הווידיאו צוברות תאוצה - יו-טיוב צריכה לדאוג?

תוכני הווידיאו צוברים פופולריות לא רק בתוך יו-טיוב אלא גם בתחום האפליקציות הסלולריות. כך, הפכו SocialCam ו-Viddy, שפותחו לפני כשנה, לשתיים מהאפליקציות החמות ביותר היום בחנות ה-Appstore של אפל. האפליקציות מאפשרות צילום ושיתוף קל במיוחד של וידיאו ישירות מהסמארטפונים ומהטאבלטים, שהלכו והשתכללו בשנים האחרונות מבחינה טכנולוגית, אך גלוזבאך לא רואה בהן מתחרות. הן אמנם מאפשרות שיתוף פנימי בתוך הרשת החברתית שלהן של תוכני הווידיאו, אך העובדה שהשיתוף אפשרי גם דרך יו-טיוב מרגיעה אותו.

"אני לא רואה בשתי האפליקציות תחרות אלא הוכחה נוספת לכוח שיש כיום לווידיאו", הוא מסביר. "אנחנו רואים ב-SocialCam וב-Viddy כמוצרים מאוד משלימים. בסופו של דבר, צמיחת מערכת תומכת לתחום הווידיאו באינטרנט הוא דבר טוב גם למשתמשים וגם ליו-טיוב".

ישראל ביו-טיוב: הערוץ של The Voice הכי פופולרי

מתיו גלוזבאך עוקב גם אחר הפעילות של ישראל ביו-טיוב, בעיקר מכיוונם של גופי מדיה, ובוחר לציין לטובה את זכיינית ערוץ 2 רשת והפעילות שלה עם תוכנית הריאליטי The Voice. "ברשת עשו שימוש נרחב ביו-טיוב לקראת השידורים החיים של התוכנית וגם תוך כדי התוכנית. זה יצר הרבה עניין ומעורבות אצל הקהל מסביב לתוכנית", אומר גלוזבאך.

טל סלע, מנהל שיתופי פעולה של יו-טיוב בישראל, מוסיף כי הרעיון היה ששתי המדיות - האינטרנט והטלוויזיה - יחזקו אחת את השנייה. "רשת יצרה את מצעד היו-טיוב והגולשים הצביעו על הקליפים המועדפים עליהם ואלה שודרו לאחר מכן בטלוויזיה". הוא מציין, כי הפעילות הניבה תוצאות מרשימות ולראייה הערוץ של The Voice הוא הכי פופולרי בישראל עם יותר מ-40 מיליון צפיות.

מלבד רשת, יו-טיוב משתף פעולה בישראל גם עם ערוץ הספורט, ערוץ הילדים וגופי תוכן אחרים. תחום חזק נוסף בישראל הוא מוזיקה וכאן ניתן לציין שיתופי פעולה עם רוב חברות התקליטים הישראליות, לצד ערוצים רשמיים לאמנים מובילים.

"אייל גולן, עם כ-117 מיליון צפיות, הוא דוגמה מעולה להצלחה ביו-טיוב", אומר סלע. "הוא מעלה הרבה תכנים ליו-טיוב - לא רק של קליפים אלא גם הופעות. עומר אדם ושלמה ארצי הם באותה מיקשה איתו ועושים עבודה טובה בפלטפורמה של יו-טיוב".

המספרים של יו טיוב

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה