סטארט-אפ על הכוונת: כך תסייע נוירוניקס לחולי אלצהיימר

נוירוניקס משפרת את יכולות הלמידה של חולי אלצהיימר, בעזרת שילוב של גירוי מגנטי ותרגול קוגניטיבי לטיפול במחלה

רקע: נוירוניקס הוקמה ב-2008 על ידי הנוירולוגים פרופ' מרטין רביי ויונתן בנטואיץ', על בסיס התובנה כי תרגול קוגניטיבי מגן מפני דמנציה, אולם כאשר הדמנציה מחמירה, "אין עם מה לעבוד" ולא ניתן לתרגל. בשלבים הללו לא ניתן ליהנות מהתועלת של התרגול ולכן המצב מחמיר. הרעיון של החברה הוא שניתן לעורר את המוח באמצעות גירוי מגנטי ואז לאמן אותו, כאשר השיפור הנקודתי אמור להניב תוצאות לטווח הרחוק.

השוק: גירוי מגנטי (TMS) משמש לטיפול בדיכאון כבר כחמש שנים. שתי חברות פיתחו מוצרים לתחום - נוירונטיקס ובריינסווי הישראלית. "אנחנו היחידים שפיתחו מכשיר ייעודי וגם קיבלו אישור CE לאלצהיימר", אומר מנכ"ל החברה, אייל בר אור, "מלכתחילה כיוונו את עצמנו לתחום הזה כי אלצהיימר היא מחלה ללא טיפול, אפילו ללא תרופות טובות או ניתוחים. התרופות הקיימות פועלות 6-9 חודשים ואז מאבדות מהיעילות".

הטכנולוגיה: "פריצת הדרך הגדולה בפיתוח הייתה היישום של מנגנון ה-LTP - Long term potentiation", מספר בר אור, "זהו מונח מוכר מתחום הלמידה. נוירונים (תאי עצב) פועלים כך שהתקשורת מקצה אחד של הנוירון לשני, היא בסיגנל חשמל ואילו התקשורת בין נוירון אחד לנוירון אחר, היא בסיגנל כימי. הסיגנל מופרש למרחב בין התאים שנקרא סינפסה.

"כל עוד שני נוירונים סתם נמצאים זה ליד זה, עובר ביניהם שדר כימי שהוא קצר זמן ובעוצמה נמוכה. אולם, אם הם 'יידלקו' (יעבור בהם זרם חשמלי) לעיתים קרובות, יתחולל שינוי בסינפסה. בכל פעם שנוירון א' יידלק, הוא יפריש לסינפסה יותר חומר כימי, במשך יותר זמן.

"קשרי ה-LTP נוצרים כחלק מתהליך של למידה", אומר בר אור, "ככל שהמוח מזדקן, רואים ירידה במספר הקשרים הללו ובעוצמה של כל אחד מהם. גירוי של המוח מביא את הנוירונים למצב שבו הם יכולים להידלק, וזה מאפשר למידה, אבל זו לא הלמידה עצמה. נוצר פוטנציאל לקשר אבל עוד לא נוצר קשר. אצל אדם בריא הנוירונים כל הזמן נמצאים במצב שמאפשר למידה, אך לחולה הדמנציה צריך לעזור קצת".

לפני הטיפול עובר המטופל MRI, שבו מזוהים שישה אזורים במוחו הידועים כקשורים במחלת האלצהיימר. המכשיר מכויל בהתאם ל-MRI. בטיפול עצמו, המטופל יושב בכיסא גדול, חובש קסדה, וניגש לענות על מספר שאלות תרגול. בכל פעם מגורה אזור אחר במוח, והמטופל מקבל שאלות בהתאם. כשמגורה אזור הקשור ללמידת שפה, יוצגו שאלות לשיפור הכושר המילולי. הטיפול מבוצע כל יום, במשך כשעה, במהלך שלושה שבועות. המרשם ניתן על ידי רופא, אך בטיפול עצמו אין צורך בנוכחותו, משום שהמכשיר מופעל על ידי טכנאי.

שלב בפעילות: אורלי בר, סמנכ"לית השיווק: "ב-2009 בוצע הניסוי הקליני הראשון של החברה באסף הרופא, ב-2010 בוצע ניסוי מבוקר בישראל וב-2011 בהרווארד. ב-2012 צפויות להתחיל המכירות באירופה ובאסיה במקביל לפתיחת קליניקות גם בארץ".

גיוסי הון: החברה קיבלה ממשקיעים פרטיים, רובם יהודים מצרפת, כ-7 מיליון דולר. המדען הראשי השקיע כ-1.5 מיליון דולר.

השלב הבא בר: "אנחנו הולכים גם ל-FDA, קיבלנו אישור להירשם במסלול הקצר למכשור רפואי (510k). החלק הישראלי של ניסוי ה-FDA החל לאחרונה, ובקרוב יחל החלק האמריקני. הניסוי כולו יעלה כמה מיליוני דולרים. כיום פועלת קליניקה באסף הרופא ובקרוב תופעל קליניקה גם בבית החולים אלישע. יש לנו הזמנות באירופה ובאסיה".

נוירוניקס

■ שנת הקמה: 2008

■ תחום פעילות: שילוב של גירוי מגנטי ותרגול קוגניטיבי לטיפול באלצהיימר

■ מייסדים: פרופ' מרטין רביי ויונתן בנטואיץ'

■ מנכ"ל: אייל בר אור

■ משקיעים: החברה גייסה כ-7 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים מצרפת

■ שלב בפעילות: קיבלה אישור לשיווק באירופה, נערכת לניסויים לשם קבלת אישור בארה"ב