מחקר: הרשויות לוחצות על הבנקים לקנות אג"ח; "זה אסון"

כך עולה ממחקר שבוצע בבנק סיטיגרופ ■ המחקר טוען שהרשויות בארצות הברית ואירופה מכריחות בנקים לקנות אג"ח ממשלתיות תמורת הקלות ופטורים ■ בסיטיגרופ מזהירים שזה עלול להוביל לאסון

הרשויות בארצות הברית ואירופה מכריחות את הבנקים המקומיים לקנות אג"ח ממשלתיות וזה עלול להחריף את משבר החוב באירופה מה שבסופו של דבר ישפיע על הכלכלה העולמית, זו המסקנה שעולה מניתוח שעשו בסיטיגרופ עבור הלקוחות.

על פי הניתוח של הבנק, הרשויות באירופה ובארה"ב לא מכריחות בצורה ישירה את הבנקים לקנות אגרות חוב ממשלתיות, אולם הרשויות מעניקות לבנקים שקונים את אותן אג"ח הקלות ופטורים משמעותיים מה שלא מותיר לבנקים ברירה והם קונים את אגרות החוב על מנת להנות מההקלות הללו.

על פי המחקר, ההקלות הללו שגורמות לבנקים לקנות אגרות חוב עוזרות לממשלות לשמור על אפיק הכנסה קבוע יחסית ועוזרת לה לשמור על תשואות נמוכות יחסית על אגרות החוב. אולם בסיטי מזהירים שהתוכנית הזאת עלולה לחזור כבומרנג במידה והמדינה לא מצליחה לעמוד בהחזרת התשלומים על אגרות החוב מה שמשאיר את הבנקים עם חובות רעילים בהיקף של מיליארדי דולר, וזה עלול להחריף מאוד את המשבר הכלכלי העולמי.

"הממשלות יכולות לקנות זמן נוסף אם הביקוש מהבנקים יימשך בצורה יציבה ויעזור לה לשמור על תשואות נמוכות", כתב האנס לורנזן, אסטרטג בסיטיגרופ בניתוח. "אולם העיוות שמצטבר עם הזמן עלול יכול להוות הבסיס למשבר כלכלי חמור יותר, אם המדינות לא ינצלו בצורה נכונה את הזמן שהן קנו".

"במיוחד", אומר לורנזן, "כשהבנקים הללו מחזיקים באגרות חוב מקומיות, זה יהפוך את הקריסה ליותר כואבת במידה והמדינה לא תצליח לעמוד בהתחייבות שלה להחזיר לבנקים את התשלומים על ההלוואות שנטלה לעצמה".

מהמחקר עולה שהבנק נמצאים ברוטינה הזאת כבר מספר שנים. הבנקים הספרדיים מחזיקים באגרות חוב מקומיות בהיקף של 90 מיליארד אירו, בעוד שהבנקים האיטלקיים מחזיקים קרוב ל-86 מיליארד אירו באגרות חוב - וזאת רק בתקופה שבין נובמבר 2011 עד מארס 2012. אפילו בבריטניה, שהצליחה לחמוק ממשבר החוב בגוש האירו, הבנקים מחזיקים אגרות חוב בהיקף של 100 מיליארד פאונד.