החשש מתגבר? הערכה: "בנק ישראל יוריד הריבית ל-2%"

בבנק ההשקעות מריל לינץ' צופים כי על רקע המצב הכלכלי הקשה באירופה והחששות מיוון וספרד - עשוי הבנק המרכזי בישראל להוריד את הריבית בכ-0.5%

על רקע המצב הכלכלי הקשה באירופה (לאור משבר החובות), החשש מיציאתה של יוון מגוש האירו ונסיקת תשואות האג"ח בספרד - עשוי בנק ישראל להוריד את הריבית המרכזית במשק לרמה של 2% במהלך השנה. "זאת, בידיעה כי המצב הכלכלי העולמי לא ישתפר במהרה, ובסיכון להיחלשות השקל", מעריכים במריל לינץ'.

האנליסטים בבנק ההשקעות מאמינים כי על רקע חוסר הוודאות המתגבר בסביבה הכלכלית העולמית - אשר רק הלך והחריף בשבוע החולף, בו מחקו המדדים בוול סטריט את העליות שצברו השנה, ונתוני אבטלה עגומים בארה"ב ובאירופה החזירו גם את האופטימיים שבמשקיעים לקרקע - יבצע בנק ישראל הורדת של הריבית לכ-2% "באופן הדרגתי", מרמה עדכנית של כ-2.5%.

בבנק ישראל הותירו באחרונה את הריבית במשק ללא שינוי, בפעם החמישית ברציפות - מתוך מגמה "לשמור על היציבות הפיננסית". אולם, לאחר הודעת הריבית אמר גורם בכיר בבנק ישראל ל"גלובס" כי "במידת הצורך תתכנס הוועדה המוניטרית ותקבל החלטות שלא מן המניין, במועדים לא קבועים". במילים אחרות - בבנק ישראל שוקלים הורדת ריבית שלא במועד ההחלטה הקבוע.

ברקע, המשבר באירופה מחריף עם עליית תשואות האג"ח בספרד לרמה של 6.7% בשבוע החולף (לאור החשש מקריסת המערכת הפיננסית במדינה), הבחירות הקרבות ביוון (שיתקיימו ב-17 ביוני וצפויות להכריע על הישארותה או אי-הישארותה בגוש האירו); וגם נתונים מכיוון ארה"ב מצביעים על מפנה שלילי בכלכלה הגדולה בעולם, לאחר פרסום דוח התעסוקה לחודש מאי (שאכזב עם 69 אלף משרות בלבד בחודש החולף), ונתוני צמיחה וצריכה פרטית מאכזבים.

"עלינו לאחר לשכנינו האירופאים הצלחה בהתמודדות שהם עומדים מולה, ולהמשיך לעקוב מקרוב על ההתפתחויות, שאין ספק שישפיעו גם עלינו", אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בשבוע שעבר, בהתייחסו להחרפה במשבר ביבשת. ברקע, גם המעו"ף איבד כ-10% מתחילת חודש מאי, בעוד השקל נחלש מול הדולר לשפל של שנתיים (3.91 שקלים).