חממת פורשים ממעגל העבודה

כיצד קרה שהכישלונות המהדהדים לא פגעו במוניטין של חברי הדירקטוריון

גל ה"תספורות" בשוק איגרות החוב הקונצרניות מיקד את האחריות לכישלון החברות באיילי ההון המקומיים, קרי בבעלי השליטה בחברות הללו שעוברים כמעט מדי יום מצעד הוקעה פומבי. ואכן, אין ספק כי בעלי הבית הם האחראים המרכזיים לכישלון החברות שבשליטתם, אולם משום מה נשכח חלקם החשוב באותם כישלונות של הדירקטוריונים בחברות הללו, שנתנו את הלגיטימציה למינוף היתר.

הבדיחות החבוטות אודות "דירקטוריוני הבורקס" שבמשך שנים היוו חותמת גומי לאישור התוכנית האסטרטגית של בעל השליטה, מוכרות לרבים מאיתנו.

ולכן, לא נותר לנו אלא לתהות כיצד קרה שעל אף הכישלונות המהדהדים בחלק לא מבוטל מן החברות הציבוריות המדוברות, לא נפל רבב במוניטין של חברי הדירקטוריון שלהן, ואיך הצליחו כה רבים מהם להתחבא מאחורי גלימתו הקרועה של בעל השליטה.

אנו סבורים כי תמונותיהם של חברי הדירקטוריון בחברות הציבוריות הכושלות צריכות להתלות לצד תמונתו של בעל השליטה, ותמונת המנהלים, באלבום הציבורי הווירטואלי שבו מוצגים הכישלונות הללו. זאת, כדי שדירקטורים כושלים לא יוכלו לקפץ מדירקטוריון אחד למשנהו, ולמתוח פס עבה על כישלונות העבר.

גול עצמי של בעלי השליטה

אין לנו צל של ספק כי דירקטוריון עצמאי ומקצועי יכול היה לסייע לבעלי השליטה בחברות, ולהנהלות החברות, להימנע מנפילה לחלק לא מבוטל מן הבורות, אולם נראה כי אלו תפסו את תפקידם באופן שגוי. הנוהג של בעלי שליטה בחברות ציבוריות רבות לקשט את הדירקטוריון במריונטות היווה בסופו של דבר גול עצמי מבחינתם, מכיוון שהם קיבלו החלטות עסקיות דרמטיות בלי לזכות לשמוע דעות הפוכות ואמיצות, שבדיעבד היו יכולות במקרים רבים למנוע פיאסקו. "אנשי הכן" חסרי הפנים ברבים מן הדירקטוריונים הפכו למצרך מבוקש מבחינת בעלי השליטה, וכולנו שילמנו על כך ביוקר.

דירקטוריונים רבים קושטו במהלך השנים בחברים בעלי מוניטין מקצועי ועסקי מצוין, אולם רמת המעורבות, המחויבות וההשפעה שלהם הייתה נמוכה. הגיע הזמן כי בעלי השליטה בחברות ציבוריות יפנימו את חשיבות הדירקטוריון כגורם מאזן בקבלת החלטות עסקיות מרכזיות, יגייסו לשורותיהם את המתאימים ביותר, יתגמלו אותם בהתאם לכישוריהם, וידרשו מהם מחויבות מלאה לתוצאות החברות.

הדירקטוריונים לא צריכים להוות חממה לאנשים שיצאו ממעגל העבודה ומחפשים השלמת הכנסה, אלא מקום עבודה לכל דבר ועניין. לתפיסתנו, שיפור איכות הדירקטוריונים בחברות הציבוריות תשפר את מצבו של שוק ההון המקומי באופן מהותי, ותביא בעתיד לשיעור "תספורות" נמוך יותר.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון