לכתבה הקודמתבעלי עסקים: 5 כללי הזהב למשא ומתן מסחרי מוצלח לכתבה הבאהבעל עסק? כדאי שתפנים: ידע זה לא בדיחה

גם עסק קטן יכול להיות גורם היח"צ של עצמו

חצי מיליון עסקים קטנים פועלים במדינת ישראל ■ למה רק 20% מהם משתמשים במהלך חייהם ביחסי ציבור? ומה אפשר לעשות בנדון?

26/06/2012, 11:29
שירות גלובס
Cisco בפייבוק
נדלן / צלם: פוטוס טו גו
נדלן / צלם: פוטוס טו גו

חצי מיליון עסקים קטנים פועלים במדינת ישראל. רק עשרים אחוזים מהם השתמשו במהלך חייהם ביחסי ציבור ובכך 400 אלף מהם מעולם לא ניסו לחשוף את העסק שלהם לכלי התקשורת ולציבור הרחב. למה זה קורה? מה אפשר לעשות בנידון?

משרד המסחר והתעשייה מחזיק בנתונים הבאים: חצי מיליון עסקים קטנים פועלים במדינת ישראל. על פי נתוני לשכת יחסי הציבור, 400 אלף מהם מעולם לא ניסו להשתמש בשירותי יחסי ציבור. המשמעות היא שמאות אלפי עסקים קטנים המחזיקים בשירות או מוצר מצוין, וויתרו מראש על הסיכוי להיחשף לקהל לקוחות פוטנציאלי בכל רחבי ישראל. אי שימוש בשירותי יחסי ציבור (או פנייה עצמאית לעיתונאים המסקרים את תחומם) מהווה בהכרח נטל כלכלי על העסק, בניגוד לאמונה הרווחת. זאת מהסיבה כי הענף עדיין מתומחר בחסר. משרדי יח"צ טובים מאזור המרכז המחזיקים בעשור של ניסיון או יותר, ומעסיקים ארבעה עובדים או יותר, גובים כ-5,000 ₪ בחודש לא כולל מע"מ. סכום פעוט ביחס לחשיפה התקשורתית הרחבה אותה הם משיגים לעסקים קטנים מוטי יחסי ציבור (אדריכלים, מעצבים, עו"ד, יועצים למיניהם, מאמנים, אמנים, בעלי עסקים בתחום המזון והבילוי ועוד).

אגב, אין הכרח להשתמש בשירותים מקצועיים. בכתבה שלפניכם מסביר איש יחסי הציבור, ברק רום ומנכ"ל חברת pr 1500 המטפלת בעסקים קטנים מה אפשר לעשות כדי לשחק את המשחק מתוך בית העסק, בחינם, ולקבל חשיפה תקשורתית משמעותית שתגדיל את סיכויי העסק לקבל לקוחות חדשים, להעלות מחירים ולהיות רווחיים יותר.

בשלב הראשון בואו נבין - בניית אתר, קדום אתר, בניית דף עסקי ברשת החברתית, קדום דף עסקי ע"י חברה מתמחה, הדפסת פלאיירים, פרסום מכל סוגיו הם מוצרים יקרים מאוד. עלותם מגיעה לעשרות אלפי שקלים בשנה. לשם דוגמה: חברה המקדמת את האתר כדי שיגיע לדף הראשון ב"גוגל" תחת מילות החיפוש הרלוונטיות לבעל העסק, תאמר כבר בהפגישה הראשונה לכל לקוח שמדובר בתהליך ארוך בן שישה חודשים. עלות השירות היא כ-10,000 ₪ לחצי שנה. גם אם הלקוח אכן יגיע לעמוד הראשון ב"גוגל" - הדבר עדיין לא מבטיח לו מכירות. אתר הוא גולם - איש אינו יודע לאן העין של הלקוח מביטה, מה הוא באמת קורא ולומד על המוצר או השירות והאם יטרח לבסוף ליצור קשר.

שאר העניינים בתחום הפרסום אינם רלוונטיים למרבית העסקים הקטנים בישראל שכן סכום מינימאלי היום כדי לבלוט לעין יגיע ל-50 אלף ₪ לפחות לקמפיין אינטרנטי או בתקשורת הכתובה. בטלוויזיה וברדיו משחקים רק עסקים גדולים והם גם אלה שיכולים להרשות לעצמם לקנות באנר פרסומי בפורטל גדול ולשלם כ-6,000 ₪ ליום!!!

ברק רום, ממליץ לכל בעל עסק קטן לזנוח את האמונה המיותרת במשפט - "יחסי ציבור הם רק לעסקים גדולים". אין משפט יותר מסולף ויותר מזיק מזה האחרון.

אז מה עושים? פשוט מאוד, עקבו אחרי ששת הצעדים הבאים:

  1. אתם מומחים בתחום שלכם - שימו את הידע הנצבר שלכם על דף, כתבו את החומר בצורה מעניינת, תנו טיפים, מידע, אמירה אישית על השוק שלכם.
  2. אתרו בכלי התקשורת הגדולים את העיתונאים המסקרים את התחום שלכם - זה יותר פשוט ממה שאתם חושבים. ניתן בקלות להשיג במערכת העיתון טלפון או מייל של כל כתב.
  3. שגרו לכתב הרלוונטי את החומר שלכם עם כותרת מעניינת!!! זכרו - כותרת יבשה או פרסומית תביא למחיקת המייל. את הכתב מעניין משהו חדש בתחומו ולא שם העסק שלכם והרזומה שלו.
  4. אתם יכולים להשתמש בסקר מידע נצבר או "אומניבוס" (סקר זול שאוסף שאלה אחת בעלות 500 ₪ מכמה בתי עסק). סקרים מביאים תוצאות מעניינות שכלי התקשורת אוהבים לפרסם. אם אתם תזמינו את הסקר, בהכרח תופיעו בכתבה כמי שחשפו את הנתונים ותהפכו למומחים בעיני הציבור.
  5. כל מה שאתם כותבים חייב להיות קשור לאקטואליה. עיתונאים עוסקים באקטואליה. חברו את החומר שתגישו לכתב לאחד מאירועי הום בארץ - אין פשוט מזה, יש מספיק אירועים כלכליים, צרכניים, חדשותיים שיכולים למנף את החומר שלכם.
  6. הכתב חזר אליכם? נהלו איתו את הקשר ביושר. אם הבטחתם לו ראשוניות או בלעדיות על הכתבה, חכו בסבלנו עד שיראיין אתכם. הוסיפו לו תמונה טובה שלכם - כך יכירו לקוחות פוטנציאלים את הפנים שלכם ויסגרו איתכם עסקה בקלות.

לסיכום - עסק שרוצה למתג עצמו כמומחה בתחומו, לא יכול להפקיר את המגרש התקשורתי למתחרים. זו הסיבה שפעמים רבות מגיעים למשרדי בעלי עסקים שנשבעים כי השירות או המוצר שלהם מצוין, אבל איש לא מכיר אותם. הם גם מתלוננים שהמתחרה מלא בעבודה והוא פחות טוב מהם. הסיבה היא שאינם טורחים לנהל את השיחה עם הכתבים הרלוונטיים שיכולים להיות פרטנרים אדירים לקדום העסק. זהו משחק של ווין-ווין ברור. אם יש לכם חומר מעניין לתת לכתב - יש לו אינטרס לפרסם ולהזכיר אתכם.

*** כותב המאמר הוא ברק רום, איש יחסי ציבור ומנכ"ל חברת pr 1500 המטפלת בעסקים קטנים

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

 
 
 
מהפכה בטכנולוגיית המידע: צפו בסביבת העבודה החדשה
(The New Collaboration Workspace) ■ מהפכה זו מונעת ע"י מספר מגמות כגון גידול אדיר במספר הטלפונים החכמים, מחשבי לוח וטכנולוגיות רבות נהיות פשוטות יותר והמעבר לשירותים מבוססי ענן
טיפים לעסקים: כך תקימו את הרשת הנכונה לעסק שלכם
טיפים לבחירת הרשת הנכונה לעסק שלכם
מגמה חדשה: ליסינג גם לציוד תקשורת
מגמת רכישת הציוד בליסינג מעמיקה בשוק התקשורת בישראל
 
 
המדריך להישרדות בזמן מלחמה
4 טיפים לעסקים קטנים-בינוניים
שאלות ותשובות: זכויות העובדים באזור הלחימה בדרום
על רקע מבצע "עמוד ענן", משרד התמ"ת פרסם מקבץ שאלות ותשובות בנושא זכויות וחובות העובדים ■ האם עובד הנעדר מהעבודה בגלל המלחמה זכאי לפיצוי?
התמ"ת מפעיל מוקד לפניות הציבור בנוגע לזכויות עובדים במצב חירום
המוקד ייתן מידע בנושאים הנוגעים למערך מעונות היום, הנחיות לעובדים במפעלים חיוניים וחובת התייצבות במקומות עבודה, מידע וסיוע לעסקים קטנים ועוד
שלום שמחון חתם על צו לגיוס עובדים במפעלים חיוניים
עקב המצב בדרום, חתם שר התמ"ת על צו המאפשר גיוס עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים באזור שחלה עליו הכרזת שר הביטחון בדבר מצב מיוחד בעורף
 
 
דרושים עובדים בינוניים
" שהמנהלים אינם מבינים כי אתגר השירות אינו למצוא עובד נדיר באיכויותיו, אלא בניית מודל שירות המאפשר לעובד הממוצע לתת שירות מעולה באופן שגרתי"
מבחן המרשמלו של המנכ"ל והדירקטוריון
למרות שמנהלי חברות מבינים את חשיבות השירות ויצירת אמון עם הלקוח, הם אינם עומדים בפיתוי למקסם את הרווחים בטווח הקצר גם במחיר שבירת האמון עם הלקוחות
למי שייך הפטנט- לעובד או למעסיק?
עד לא מזמן התשובה לשאלה זו הייתה ברורה - למעסיק כמובן. אולם, לפני מספר שבועות דן בית המשפט העליון בסוגיה ומתברר כי התשובה לשאלה זו איננה כה ברורה.
תעודת ביטוח למפתחי אפליקציות
אילו אמצעים עומדים בפני מפתח התוכנה כדי להגן על יצירתו?
 
תוכן מקודם