גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם משרדי יחסי הציבור מצדיקים את הריטיינר?

סטודנטים מהמרכז הבינתחומי ליוו בשנה האחרונה 3 עמותות שנזקקו ליחסי ציבור ■ התוצאות המפתיעות של ניסוי זה מעוררות שלל מחשבות

האם משרדי יחסי הציבור מצדיקים את הריטיינר שהם גובים, או שסטודנטים שנה ג' בלימודי תקשורת יכולים להשיג עבור הלקוח תוצאות דומות?

את השאלה הזו מעניין לבחון באמצעות סטודנטים מהמרכז הבינתחומי שליוו בשנה האחרונה 3 עמותות שנזקקו ליחסי ציבור: "חיים", שתומכת בילדים חולי סרטן; "אתגרים", שמעצימה אנשים עם מוגבלויות באמצעות ספורט אתגרי; ו"מפעלות חינוך", שמשתמשת בכדורגל כדי לתמוך בילדים מאוכלוסיות מוחלשות.

הסטודנטים הצליחו ליצור באזז באמצעות קמפיינים ויראליים, ערכו שיתופי-פעולה עם משתתפי תוכניות ריאליטי כמו "האח הגדול" ו-"The Voice", השתחלו לפרסומות של ערוצי הברודקאסט, וסגרו כתבות במהדורת השבת של חדשות ערוץ 2 ובמוסף סוף השבוע של "ישראל היום". לא רע עבור מי שהיו מתקבלים כתקציבאים זוטרים, אם בכלל, במשרדי יחסי הציבור הגדולים.

מצד שני, לא בטוח שרני רהב וחבריו יכולים באמת ללכת הביתה. מבחנם של אנשי יחסי הציבור נמדד לא פעם ביכולתם להוריד מסדר היום סיפור בעייתי עבור הלקוח ולא רק בלדחוף אחד קדימה. מה גם שבמגרש הלקוחות המסחריים, התחרות שהייתה מקדמת את פני הסטודנטים, הייתה אגרסיבית יותר. ועדיין, עבור לקוחות המגזר השלישי, מתברר כי סטודנטים נלהבים מגיעים להישגים מרשימים יותר מאשר משרד יחסי ציבור שלוקח עמותה כייצוג פרו בונו ומשאיר אותה הרחק מאחור בסדר העדיפויות הלחוץ.

שי אבן, אחד המנחים שליוו את הפרויקט, מעריך כי שווי החשיפה שקיבלו 3 העמותות במהלך 7 חודשים הגיע ליותר ממיליון שקל, עם יותר מ-320 אייטמים.

"שם המשחק - מוטיבציה"

העיתונאי רועי כ"ץ והיח"צנית דנה לוי אלגרוד, שהדריכו מטעם הבינתחומי את הסטודנטים מהמגמה לתקשורת שכנועית, מאמינים ששם המשחק הוא מוטיבציה. כ"ץ: "בראיונות עבודה שערכתי בעבר, גם אני התלבטתי בשאלה עד כמה הכרחי הניסיון של המועמד. וגיליתי, באמצעות הסטודנטים האלה, שהמוטיבציה המטורפת להגיע להישגים משחקת תפקיד מכריע. עיתונאים טרקו להם טלפונים, הסתלבטו עליה שהם סטודנטים ושזה תרגיל בלימודים. גיא זוהר קרא בטוויטר לאחד הקמפיינים שלהם מביך, אבל הם לא ראו בעיניים. היקף החשיפה שהם השיגו עבור העמותות שהם ייחצנו, לא מבייש אף משרד גדול".

עד כמה העמותות היו נכונות לשתף פעולה עם פרחי היחצנות הטריים האלה? דפנה הררי, מנכ"ל עמותת אתגרים, מודה כי "בהחלה היו לנו ספקות. חששתי שהסטודנטיות יתגלחו על הזקן שלנו, אבל כבר בפגישה הראשונה איתן, הבנתי שהשמים אצלן הם הגבול. היה משהו בחשיבה הבתולית שלהן, שלא הייתה שבויה באף קונספציה, הקפיץ את העסק קדימה. אני ממש נזרקתי על הכביש, כדי לקבל ליווי כזה גם בשנה הבאה. אף משרד יחסי ציבור, בין אם בפרו-בונו, או בתשלום מלא, לא היה עושה לי כזאת עבודה".

- תני דוגמה.

"הן גרמו למשתתפים של 'האח הגדול' להתייצב בשש בבוקר בעמק יזרעאל כדי לרכוב במירוץ השנתי שאנחנו מארגנים. והפעילו שם את דן חלוץ, היו"ר שלנו, עם הרבה אסרטיביות. הוא היה פשוט בשוק. אין להן אלוהים".

ההתחלה לא הייתה קלה. נמרוד לוי, שליווה את מפעלות חינוך: "אתה חושש לאכזב, בפרט שמפעלות חינוך נתמכת על-ידי הפועל תל-אביב. מושיק תאומים נחשף לעבודה שלנו מקרוב, וממש לא בא לך לעשות פאדיחות מול גיתם".

- והיו פאדיחות?

"התחלנו בלי גרם של ניסיון ולקח זמן עד שהבנו שמה שמעניין אותנו, לא בהכרח מעניין עיתונאי, ושלא כל דבר חייב להיות דווקא בידיעות או בערוץ 2. למדנו גם לקחת דברים בפרופורציות ולא להיעלב. עיתונאים לא תמיד מתנסחים בצורה הכי נחמדה כשאייטם לא מעניין אותם. כבר אמרו לי הסיפור הזה מעניין לי ת'תחת. והיה מקרה ששלחתי לעיתונאי הצעה מפורטת עם המון מידע, והוא השיב לי במילה אחת - בהצלחה".

דנה לוי אלגרוד, שמרכזת את הפרויקט ב-4 השנים האחרונות, אומרת: "כל שנה יש לסטודנטים פיק ברכיים מהטלפון הראשון לעיתונאי. וגם אם האייטם טוב, הם לא מצליחים למכור אותו. אבל תוך חודש, הם עוברים לדבר בהתלהבות ובביטחון האייטמים מתחילים לזרום. אני תמיד אומרת למנהלי העמותות שלעובדה שמדובר בסטודנטים, יש יתרונות וחסרונות. ואני מתחילה בחסרונות: זה אומר שיש להם חיים משלהם ועבודה ולימודים ותקופות מבחנים. היתרונות הם שהסטודנטים לא מכירים בחסרונות האלה. הם זמינים 24 שעות, עובדים כל הזמן לטובת לקוח אחד. הם סוג של סיירת מטכ"ל, שנותנת שירות VIP".

ליאור עובדיה, הסטודנטית שליוותה את "אתגרים", מדגימה: "התנפלנו על כל יעד שהמרצים הציבו לנו, וכמובן שלתחרות שהתפתחה בין הקבוצות, שהתחלקנו אליהן, היה משקל. כל אחד רצה להביא את העמותה שלו לחשיפה הכי גבוהה. בהתחלה נתבקשנו להגיע לאתרי אינטרנט וכשזה נהיה 'פיס אוף קייק', התחרינו מי יעשה את האייטם טלוויזיוני ראשון. ואחר-כך מי ייכנס לחדשות ערוץ 2, שזה הטופ. הרעיון היה להשיג את השווי הכספי הכי גדול. אמרו לנו מה היה היעד שהיה שנה שעברה, והתעלינו עליו ביג טיים".

יוצאים לשוק החופשי

בשנה הבאה מתוכנן הפרויקט להכיל שש עמותות, מלכ"רים בעלי היקף פעילות גבוה שיכולים לספק לסטודנטים, הרבה עבודה - מוזמנים להציע את עצמם לבינתחומי. הסטודנטים שליוו את הפרויקט השנה, מסיימים בימים אלה את התואר וינסו את מזלם בשוק החופשי. ד"ר מאיר אורנשטיין מנכ"ל מפעלות חינוך, מתכנן להמשיך עם אחד או שניים מהם גם "באזרחות". אחרים קיבלו הצעות ממשרדי יחסי ציבור ומעמותות אחרות, שהתוודעו אליהם במהלך השנה.

עובדיה אפילו מהרהרת באפשרות "לפתוח עם כמה חברים משרד קטן משלנו בדרום תל-אביב". מה שבטוח, תיק עבודות מוצלח כבר יש להם.

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: מנכ"ל נייס קיבל אשתקד תגמול בעלות של כ-90 מיליון שקל

עיקר התגמול של ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם