מוסדות התכנון הונחו להחמיר את הענישה על עבירות תכנון ובנייה

זאת ברוח החלטת בית המשפט העליון, שדחה השבוע את בקשת רשות הערעור שהגישו בעלי גן האירועים אחוזת הברון, שנקנסו בסכום כולל של כ-3.5 מיליון שקל

תובעי מוסדות התכנון קיבלו היום (ה') הנחייה להעלות את רף הענישה על עבירות בנייה ושימוש בה לצרכים כלכליים-מסחריים, ברוח הענישה שקיבלה חיזוק השבוע בהחלטת בית המשפט העליון, שדחה את בקשת רשות הערעור שהגישו מפעילי ובעלי גן האירועים אחוזת הברון במזכרת-בתיה, שנקנסו בסכום כולל של כ-3.5 מיליון שקל.

‏מנהל המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, עו"ד חובב ארצי, הפיץ היום לתובעי הוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ולבנייה הנחייה חדשה, במסגרתה הם מתבקשים לטעון לענישה ברוח החלטת העליון, נגד עבירות בנייה ושימוש על רקע כלכלי-מסחרי.

‏מפעילי גן האירועים הועמדו לדין בבית משפט השלום ברחובות בגין בנייה בלתי חוקית והפעלת האולם בקרקע חקלאית. בעל הזכויות בקרקע הורשע בבנייה ללא היתר, בשימוש חורג ללא היתר בנייה ובעבירה על צו שיפוטי להפסקת עבודה. חברת אחוזת הברון ובעלי האולם הורשעו על-פי הודאתם בבנייה ללא היתר ובשימוש חורג ללא היתר.

‏החברה שהפעילה את הגן נקנסה בבית משפט השלום בסך 2 מיליון שקל, ועל מנהל החברה הוטלו 6 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך מיליון שקל או 10,000 ימי מאסר תמורתו. כן ניתן צו לאיסור שימוש חורג והוצא צו הריסה למבנים.

‏אחרי ערעור לבית המשפט המחוזי נקבע כי העונש על מנהל החברה יעמוד על 750 אלף שקל או 500 ימי מאסר תמורתו.

הנאשמים הגישו למחוזי מסמכים מהם עולה כי הרשות המקומית מקדמת תוכנית שתאפשר את השימוש במקום כגן אירועים, אך המחוזי קבע כי אין לעכב את ביצוע צווי ההריסה והפסקת השימוש, היות שהגן מופעל שנים ללא היתרים וללא רישיון, תוך התעלמות מהוראות החוק במטרה להפיק רווח כלכלי.

‏החברה ומפעיליה ערערו לעליון בשאלה האם יש מקום להורות על צו הפסקת שימוש וצו הריסה, בשעה שבו היתר הבנייה בהישג יד כחלק מתוכנית רחבה של הרשות המקומית. הם ביקשו מהעליון לעכב את ביצוע הצווים עד קבלת היתר וערערו על גובה הקנס שהוטל עליהם.

‏העליון דחה את בקשותיהם, והשופט סלים ג'ובראן ציין כי "בנסיבות אלה אין מקום לתת יד לניסיונם לדחות את הקץ עד למועד שבו תוכשר, אם תוכשר, הבנייה הבלתי חוקית שבנו על הקרקע... המבקשים לא יכולים להיבנות מכך שהחל הליך תכנוני באשר לשטח, הליך שעשוי להימשך זמן רב, ולא ניתן לאפשר להם לקצור פירות מהנכס במשך זמן זה, כפי שעשו עד כה, באופן לא חוקי".

‏העליון קבע כי העונש ההולם בגין עבירות תכנון ובנייה, שנעשות על רקע כלכלי ומסחרי, הוא בהשטת קנסות כבדים, המבטאים את נורמת הענישה המקובלת.

‏ארצי מבקש מתובעי הוועדות להעלות את רף המינימום ולהעביר אחידות מסוימת בטיעונים לענישה של עברייני התכנון והבנייה, ברוח החלטת העליון.