במסגרת תמ"א 38: דירות קטנות בנות 2 חדרים בלב רמת גן

פרויקטים העתידים לצאת לדרך במסגרת התיקון השני לתמ"א 38 המאפשר הריסה של הבניין הישן ובניית בניין חדש, יאפשרו גם בניית דירות קטנות יותר בנות 2 ו-3 חדרים

לא פעם נטען שהיצע הדירות החדשות שייווצר במסגרת פרויקטים של חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) יהיה נחלת חלקם של בעלי אמצעים בלבד וזאת משום שהדירות החדשות שייבנו יהיו בהכרח גדולות ויקרות. פרויקטים העתידים לצאת לדרך במסגרת התיקון השני לתמ"א 38 המאפשר הריסה של הבניין הישן ובניית בניין חדש מוכיחים אחרת.

כך למשל, פרויקט חדש שעתיד להיבנות במסגרת התיקון השני לתמ"א 38 עומד לכלול גם דירות קטנות בנות 2 ו-3 חדרים בלב רמת גן. מדובר בפרויקט של חברת שלום את נתן הממוקם ברחוב רד"ק בשכונת הלל בעיר. השיווק החל לאחר שכל דיירי הבניין הוחתמו והוגשה בקשה לקבלת היתר בנייה מהוועדה במקומית.

כאמור בפרויקט ייבנו גם דירות קטנות. מדובר ב-6 דירות בנות 2 חדרים בשטח 60 מ"ר עם מרפסת בשטח 10 מ"ר המשווקות במחירים של החל ממיליון שקל ו-6 דירות 3 חדרים בשטח 80 מ"ר עם מרפסת בשטח 10 מ"ר שישווקו בהחל מ-1.55 מיליון שקל.

במסגרת הפרויקט ייהרס המבנה הישן ובמקומו ייבנה בניין בן 9 קומות שיכלול 42 דירות בנות 6,5,4,3,2 חדרים, דירות גן, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים. 14 בעלי הדירות בבניין יקבלו במסגרת הפרויקט דירה חדשה בת 4 חדרים הכוללות חניה תת קרקעית.

לדברי רותם אברון, סמנכ"ל השיווק בחברת שלום את נתן, הגמישות התכנונית המתאפשרת בפרויקטים הנעשים במסגרת התיקון שני לתמ"א 38 מאפשרת גם היצע של דירות קטנות. "בגלל שבונים את הבניין מחדש מאפס, יכול הקבלן להחליט גם על בניית דירות קטנות. במסגרת תמ"א 38 הרגילה הבינוי הקיים כבר מוכתב וקשה על סף הבלתי אפשרי לכלול בפרויקט דירות קטנות. כמובן שהדבר מושפע קודם כל מהמגרש בו בונים את הפרויקט ומהזכויות הקיימות".

במקביל, בשבוע שעבר דנה ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בהצעת חוק העוסקת במתן הקלות במס שבח לפרויקטים שייבנו במסגרת התיקון השני לתמ"א 38 ואישרה את הנושא לקריאה שנייה ושלישית. גורמים בענף סבורים שההקלה המדוברת תגרום ליציאתם לדרך של פרויקטים נוספים שהיו תקועים עד כה.

"המשמעות הכספית של הפטור היא מאות אלפי שקלים שלא יאלצו דיירים או יזמים לשלם במהלך הפרויקט. מדובר בהחלטה שתוכל לתת דחיפה אמיתית לפרויקטים שעד כה לא יצאו אל הפועל" מסביר אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "אנחנו היינו רוצים לראות פטור גורף אבל גם הפטור הנוכחי מהווה בשורה. אני מקווה שכעת פרויקטים שנתקעו מסיבות שונות יוכלו לצאת לדרך מה שיתרום גם להתחדשות עירונית וגם יוכל להגדיל את היצע הדירות הקיים".

אברון מסכים גם הוא שהצעת החוק תקדם יציאה לפועל של פרויקטים נוספים: "מדובר בהקלה משמעותית. היום אנשים נדרשים לנצל את הפטור שיש להם למכירת דירה והוא תקף רק עד 1.87 מיליון שקל. דירה חדשה במרכז יכולה גם לחרוג מהמחיר הזה כך שבעל הדירה דורש מהקבלן שיכסה את התשלום. מהסיבה הזו פרויקטים לא מעטים לא יוצאים אל הפועל".