דרור מרמור מוחים נגד עלות המחיה בערב, קונים דירה ביוקר בבוקר

היום בערב, או לכל היותר מחר, תתחיל מתקפה על בנק ישראל שבוחר שוב להתעמר בזוגות הצעירים ומונע מהם לקנות דירה. הרי למי יש 40% הון עצמי - משהו כמו 500 אלף שקל לפחות - לקנות דירה באזור המרכז?

ואף על פי כן, סטנלי פישר צריך להוריד את הראש ולהמשיך לחתוך את תנועת הספירלה של שוק הנדל"ן. כי עם כל הכבוד למנטרה על אודות הביקושים הקבועים ומיעוט ההיצע, בנק ישראל יודע שללא עזרת הבנקים, מחירי הדירות היו יורדים די מהר את כל הדרך עד למחירי 2009. הרי המשכורות החודשיות לא השתנו בשלוש השנים האחרונות, וגם ההון העצמי שניתן לגרד מההורים ומחסכונות ודאי שלא צמח באותה תקופה, מה שלא הפריע למחירי הדירות לנסוק כאן ביותר מ-60% - לאחר שעשרות אלפי ישראלים מחו נגד יוקר המחיה בערב, ורכשו דירה ביום למחרת.

הבנקים, באדיבות בנק ישראל ובחסות המשבר העולמי, פשוט שחררו עוד ועוד חבל, כדי להשאיר את כל השחקנים על המגרש ולהמשיך לשלוט במשוואת ההיצע הנמוך מול הביקוש הרב. המסר היה ברור: אין לכם כסף? הבנק ייתן לכם עוד הלוואה. המשכורת נמוכה מדי? נפרוש את המשכנתא על פני 35 שנה. ביציאה, בכספומט, תוכלו אפילו ללוות 50 אלף שקל לחופשה בחו"ל או לשדרוג לרכב חדש. 1.675 מיליארד שקל ניתנו בחודש מאי האחרון בשיעור מימון של יותר מ-60% מערך הנכס. 98 מיליון שקל ניתנו במאי כהלוואת משכנתא, שעמדה מול פחות מ-10% הון עצמי מערך הנכס.

בזמן שכולם דיברו והתקוממו על הטייקונים הגדולים שהסתנוורו מהכסף הזול והזמין ולוו מכל הבא ליד, הציבור הרחב המשיך לנהור לירידי הדירות ולהודות לפקיד המשכנתא שעזר לו לקנות דירה ברמת גן, עם משכורת מינימום ובלי סבתא עשירה.

החמצן המלאכותי של הבנקים

פישר, שהסוסים ברחו לו מהאורווה כבר מזמן, יודע שהוא מוכרח לכל הפחות לעצור את הדהירה (הסימנים האחרונים הראו שהיא התחדשה ככל הנראה מחדש). ללא החמצן המלאכותי של הבנקים, הציבור יצטרך לבוא עם הארנק הפרטי מהבית ליריד הדירות הבא, ולהתאים סוף סוף את החיפוש לכוח הקנייה.

בהדרגה, אחרי תקופת הסתגלות לא קלה - הן של הקונים והן של המוכרים - נגלה שהחיים יפים יותר וזולים יותר ללא משיחי השקר מהבנק.