חברת אפליקציית הניווט הישראלית המצליחה Waze, הגיעה באחרונה לאבן דרך משמעותית. לחברה יש 20 מיליון משתמשים רשומים בעולם, מתוכם 1.1 מיליון לקוחות פעילים בישראל. מספר המשתמשים שהתקינו את האפליקציה בארץ אפילו גדול יותר - 1.8 מיליון אנשים.

נועם ברדין, מנכ"ל החברה, עסוק כבר שלוש שנים בשיווק האפליקציה בעולם. ברדין נמצא רוב הזמן על הקו בין ישראל לארה"ב. ההחלטה לפתוח משרדים בארה"ב התבררה כנקודת ציון דרך חשובה. הקירבה הפיזית למשרדי אפל הולידה את שיתוף הפעולה עם ענקית האלקטרוניקה, שבמסגרתו Waze תספק, יחד עם חברת מכשירי ותוכנות הניווט TomTom, עדכונים על עומסי תנועה וככל הנראה גם מפות לתוכנת הניווט של אפל, שצפויה לצאת בסתיו. ברדין מסרב למסור פרטים על שיתוף הפעולה הזה.

Waze ממשיכה לבדל את המוצר שלה, שכולל מלבד יכולות ניווט, רשת חברתית של נהגים שמדווחים על עומסי תנועה, שוטרים ותאונות דרכים. השבוע השיקה החברה בישראל את שירות תחנות הדלק שלה. שירות שמאפשר לנהגים לקבל חיווי על מחירי תחנות דלק באזור בו הם נמצאים. בסוף החודש שעבר השיקה Waze את השירות בארה"ב וישראל היא המדינה השנייה שבה הפיצ'ר פועל.

"המכוניות מתחברת לרשת"

"אנחנו רוצים להוסיף שירותים שקשורים לנסיעה", אומר ברדין בראיון מיוחד ל"גלובס". "דלק כל נהג צריך ושירותי חנייה נמצאים בדרך". השלב הבא מבחינת ברדין הוא שוק הרכב. האפליקציה של החברה תותקן במערכות בידור שאותן הלקוח ירכוש באופן עצמאי, לאחר רכישת הרכב. "מ-2013 והלאה מערכות הרכב יהיו יותר פתוחות. ניתן יהיה לחבר אליהן את הסמארטפון ולהקרין את האפליקציה ולתפעל אותה על המסך ברכב".

הכניסה של Waze לתחום הרכב היא טבעית, אבל בו זמנית מפתיעה. הסיבה לכך, שיצרניות מערכות המדיה וגם חברות הרכב העדיפו היסטורית תוכנות ניווט בתשלום, שמסיבה לא מוצדקת נחשבו לאמינות יותר וגם אפשרו גביית תשלום מופרז של כ-10,000 שקל בארץ או כ-2,000 דולר בארה"ב.

בתקופה האחרונה יצרניות מערכות המדיה פותחות את המוצרים שלהן לחיבור לסמארטפונים, שישמשו כמוח המקשר בין האפליקציות בטלפון למסך הגדול ברכב. "לפני שנתיים ספקיות הרכב חשבו שהן הולכות להיות אפל ויעשו חנות אפליקציות, אבל הן הבינו שזה לא הולך לעבוד", אומר ברדין, "המודל שהתקבע הוא שאתה מריץ את האפליקציה על הטלפון עם קישור לרכב. מה שיאפשר לדווח על שוטר באפליקציה שלנו ישירות מההגה או לעשות את הדיווח בצורה קולית מהמערכת של הרכב. אני מאמין שבשנים הקרובות נראה שהמכונית מתחברת ונפתחת לאינטרנט".

"זה נותן לך ערך"

שוק שירותי הניווט נמצא בתחרות סוערת. מצד אחד נמצאות חברות האפליקציות: טלמפ עם התוכנה שלה, NNG עם תוכנת iGO ו-Waze. בצד השני נמצאות יצרניות טלפונים כמו אפל שתציע את התוכנה שלה באייפונים, גוגל עם Maps שמאפשרת גם ניווט בחינם במדינות מסוימות ונוקיה עם אפליקציה חינמית במכשירי ווינדוס פון של מיקרוסופט.

בנוסף ניתן למצוא את מכשירי הניווט הייעודים (GPS) כמו גארמין, מיו ו-Tom Tom. "המכשירים הייעודיים נמצאים בסוף החיים שלהם", אומר ברדין. "כל מערכת הפעלה סלולרית תגיע עם מערכת ניווט בסיסית בחינם שתבסס בתחרות על מנוע החיפוש המקומי. אפל לא פיתחה מפות בשביל להתחרות ב-Waze, אלא כדי להתחרות בגוגל על החיפוש. כי שם נמצא הכסף. אנחנו מתמחים בחוויה היומיומית, בנסיעה לעבודה. ניווט היום הוא כבר לא אפליקציה, אלא פיצ'ר כחלק ממשהו אחר".

הבעיה של Waze היא שמשתמשים שקיבלו שירות ניווט עם הסמארטפון, לא יטרחו להוריד אפליקציה אחרת. "כשמסתכלים היום על אנשים שיש להם GPS ברכב או מכשיר ניווט ייעודי, רואים שהם משתמשים בנו לצורך אחר. כשאתה נוסע לעבודה כל יום, אין לך סיבה לפתוח גוגל Maps, בשביל לראות שהכביש עמוס, זה לא עוזר. אתה תפתח את Waze כי זה נותן לך ערך.

"אנחנו מתחרים מול שחקנים מאוד מאוד גדולים", מוסיף ברדין. "נראה לנו שבסוף אנחנו כן נצטרך לשתף פעולה, בצורה זו או אחרת, עם אחד מהשחקנים הגדולים, זה לא חייב להיות מכירה, אבל אנחנו כן מחפשים שיתופי פעולה עמוקים, כי אנחנו בקרב נגד גוגל בסוף, אנחנו לא בקרב נגד עוד סטארט-אפ". למרות התחרות, ברדין מפתח אפליקציה לאנדרואיד. "אנדרואיד זה סיוט", הוא אומר, "יש לנו ארבעה אנשים לפיתוח לאנדרואיד ורק אחד לאייפון".

בדרך לאסיה

למרות ש-Waze מצליחה בארה"ב ובמספר מדינות באירופה, החברה עדיין לא חדרה לאסיה וזו המשימה הנוכחית של ברדין. "מה שקורה עם Waze במלזיה זה מדהים. אנחנו לא עשינו שם כלום ואנשים התארגנו לבד לבניית המפה", אומר ברדין.

מדינה חשובה אחרת היא סין. "בסין יש שם את הפקקים הכי נוראים", אומר ברדין. "אנחנו חושבים שאיילון זה נורא, צריך להיכנס לבייג'ינג בבוקר, זה קטסטרופה. מבחינה אסטרטגית אנחנו רואים בסין שוק מאוד מאוד חשוב, כאשר כל כללי המשחק הם אחרים, יש רגולציה בה והצבא מעורב. אני משקיע אישית הרבה מאוד זמן בסין". אחד המשקיעים ב-Waze הוא לי קה שינג, מיליארדר הונג קונגי והבעלים החדש-ישן של פרטנר שעוזר לפעילות החברה בסין.

ב-Waze הושקעו 67 מיליון דולר, אך החברה אינה רווחית. "בגלל זה עברנו לסיליקון ואלי, סיליקון ואלי זה מקום שלא מרוויחים בו כסף, ואנחנו לא צריכים בעצם להרוויח כסף, זה מקל על כל ההתנהלות", אומר ברדין. "אנחנו עורכים היום סביב הפרסום וקופונים. אנחנו מחפשים את התפר שמביא ערך למשתמש, ומביא ערך לנו. וכמובן למפרסם".

- אתם מייצרים הכנסות או תצטרכו לגייס כסף בהמשך?

"כרגע אנחנו בודקים מודלים שונים, אנחנו עוד לא במקום, שהפוקוס של החברה הוא על הכנסות, הפוקוס של החברה הוא על חווית המשתמש. גייסנו מספיק כסף, כך שאנחנו לא צריכים כרגע לגייס עוד".