אין "אהבה": אושר החרם האמריקאי על מוצרי החברה

הכנסיה הפרזביטריאנית החליטה להטיל חרם גם על קואופרטיב "דקלים" ■ ההחלטה התקבלה ברוב של 457 קולות בעד ו-180 נגד ■ בנוסף, התקבלה החלטה שמגדירה את המדיניות הישראלית בשטחים כלפי הפלסיטינים כ"אפרטהייד"

יום לאחר שהחליטה לא למשוך השקעות משלוש חברות ענק אמריקניות, למרות "סיוען לכיבוש הישראלי", החליטה העצרת הכללית של הכנסיה הפרזביטריאנית, אחד מהגופים הנוצריים הגדולים באמריקה הצפונית, להטיל חרם על מוצרי "אהבה", חברת הקוסמטיקה הישראלית שמוצריה נעשו להיט בארה"ב, ועל קואופרטיב מגדלי התמרים "דקלים". הסיבה: שתי החברות פועלות מעבר לקו הירוק, ב"שטחים הפלסטיניים הכבושים".

ההחלטה נגד משיכת כספי הכנסיה מ"קטרפילר", "מוטורולה" ו"היוליט פקארד" התקבלה על חודם של שני קולות: 333 הצביעו נגד משיכת ההשקעות, 331 הצביעו בעד ושניים נמנעו. ההחלטה על הטלת חרם על "אהבה" ו"דקלים" התקבלה ברוב של 457 קולות מול 180.

להחלטה זו קדמו דיונים סוערים, רוויי רגשות, בדיוק כמו לפני ההחלטה על אי משיכת הכספים. בסופו של דבר, תוקן נוסח ההחלטה הגורפת להחרים את "אהבה" ו"דקלים" לנוסח מתון מעט יותר, שמאפשר להסיר את החרם כאשר תושג "התקדמות משמעותית" לקראת השגת זכויות לפלסטינים ומתן עצמאות למדינה פלסטינית.

הכומר ג'ק באקה, שעמד בראש הוועדה הכנסייתית לעשיית שלום במזה"ת, אמר שההצבעה היא "מאמץ לתת ביטוי לתקוותינו שייראו סימנים להתקדמות ושהחרם יהיה זמני בלבד". המתנגדים לחרם על "אהבה" ועל "דקלים" טענו שככלל, הטלת חרמות אינה קונסטרוקטיבית. אחד מהצירים דיווח שהרופא שלו המליץ בחום על מוצרי אהבה.

אך מרילין דניאל, אחת מדוברות הרוב שתמך בהטלת החרם, אמרה ל"פיטסברג פוסט גאזט", כי החרם היה פעולה "צרה וממוקדת, שנותנת ביטוי ברור להתנגדותנו להתנחלויות ישראליות בגדה המערבית; לא מדובר בגינוי גורף וכללי של ישראל".

בהחלטה אחרת, ברוב של 463 מול 175, דחתה הכנסיה הפרסביטריאנית החלטה שמגדירה את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים כ"אפרטהייד".