סיבה לאופטימיות? "אין מיתון; לא צריך QE3 בארה"ב"

ג'פרי לאקר, יו"ר שלוחת הפדרל ריזרב בריצ'מונד, יוצא הערב בנאום אופטימי במיוחד ■ על תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3): "תשפיע על האינפלציה, לא על הצמיחה" ■ "הצמיחה רק בהאטה קלה, השפעת אירופה מינורית"

האם הפדרל ריזרב ישיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) בקרוב? לפי נשיא שלוחת ה'פד' בריצ'מונד, ג'פרי לאקר, התשובה היא חד-משמעית: לא.

לאקר יצא היום (ב') בנאום אופטימי משהו בדבר כלכלת ארה"ב, כשציין כי כלכלת ארה"ב מציגה צמיחה טובה, הסובלת מ"האטה קטנה" בלבד, וכי גם רמת האינפלציה בארה"ב טובה. באשר למשבר החוב באירופה, ציין לאקר כי השפעתו "זניחה".

"אני לא רואה מיתון מתקרב", סיכם לאקר באופטימיות את תחזיתו בגזרת המאקרו.

באשר למדיניות המוניטארית של ה'פד', ציין לאקר כי הריבית המרכזית במשק צפויה לעלות מרמתה האפסית (0-0.25%) בסוף שנת 2013, כאשר הוא לא צופה רכישות אג"ח נוספות של ה'פד' בזמן הקרוב: "הרחבה כמותית משפיעה על האינפלציה, לא על הצמיחה".

זאת, למרות התגברות השמועות בשוק כי הפדרל ריזרב עשוי להכריז על מהלך רכישות אג"ח נוסף, לאור נתוני התעסוקה העגומים בארה"ב (ולאחר דוח התעסוקה לחודש יוני, שהצביע על יצירה של 80 אלף משרות בלבד בחודש זה).

"האבטלה הגיע לתקרה בארה"ב", המשיך לאקר במתווה האופטימי, בהתייחס לשיעור האבטלה של 8.2% בארה"ב - אשר לפי הערכות כלכלנים נדרשות יותר מ-200 אלף משרות בחודש, בכדי להורידו לרמות של טרום משבר האשראי ב-2008, עד שנת 2016.

באשר להשפעת הארכת תוכנית "אופריישן טוויסט" של ה'פד', במסגרתו רוכש הבנק המרכזי אג"ח ארוכות טווח ומוכר אג"ח קצרות טווח, ציין לאקר כי הוא סבור כי אפקט התוכנית יהיה "מינורי" בלבד.