קווי אשראי: סטימצקי מנסה להשתלט על האג"ח

הבעלים לשעבר של רשת הספרים הגיש הצעה להסדר חוב משופר בחברה שקרסה ■ ינסה לאחר מכן לתבוע את קובי מימון, חיים צוף ואחרים

תפנית בלתי צפויה בפרשת קווי אשראי שקרסה - איש העסקים ערי סטימצקי הוא זה שעומד מאחורי עו"ד רמי בובליל שרכש באחרונה נתח גדול מסדרת האג"ח של החברה, כך נודע ל"גלובס".

סטימצקי מציע למחזיקי האג"ח של קווי אשראי 55 אג' לכל 1 שקל ערך נקוב (26 מיליון שקל בסך הכול) ובנוסף הוא מציע גם ליתר הנושים (בנקים, מע"מ וכולי) הצעה משופרת מזאת שהציעו הנתבעים (קובי מימון, חיים צוף ואחרים) בתחילת השנה.

שבוע לפני אספת אג"ח מכרעת של מחזיקי האג"ח של קווי אשראי, הבעלים לשעבר של רשת הספרים, נחשף ומגיש הצעה משופרת להסדר חוב באמצעות חברת "עמוס ובנותיו". הצעתו מתחרה עם הצעת הנתבעים מתחילת השנה לשלם 49.5 אג' לכל 1 שקל ערך נקוב (בתמורה לקבלת פטור מתביעות) ועם גורם נוסף שהגיש לאחרונה הצעה גבוהה יותר, אך לא חשף את שמו.

"גורם אלמוני קונה אג"ח כדי להתפשר אח"כ, וזה מעלה חדש כבד נגד הנתבעים. יש סוס טרויאני בין מחזיקי האג"ח", אמר היום ל"גלובס", עו"ד יצחק מירון, מפרק החברה לצד רו"ח חיים רבינוביץ'.

חברת קווי אשראי, שהייתה בשליטת יובל רן, קרסה באמצע שנות ה-90 וזמן קצר לאחר מכן עזב רן את הארץ ליוסטון, שם הוא מתגורר עד היום. בשנת 2004 הגישו מפרקי החברה תביעה כספית על סך מאות מיליוני שקלים נגד 19 בעלי מניות ומנהלים בקבוצה שקרסה, בראשות רן, קובי מימון וחיים צוף - בטענה שגרמו לאובדן הכספים שגייסה החברה בתחילת שנות ה-90, ויוחסו להם מעשי מרמה והונאה שונים שגרמו לבזיזת נכסי החברה והשתלטות על חברות נפט שהחזיקה (יואל-ישראמקו).

הצעתו של סטימצקי גבוהה יותר מזאת של הנתבעים, אך יש בה משום ויתור על אפסייד בדמות פירות מתביעות עתידיות נגד מימון, צוף ואחרים. המפרקים מנסים מזה מספר שנים להצליח בהליך משפטי הכולל תביעה של מאות מיליוני שקלים ללא הצלחה. סטימצקי, באמצעות עו"ד רמי בובליל, מציע כעת למחזיקי האג"ח סכום גבוה מזה שהציעו להם הנתבעים ואת הפיצוי הם מתכוונים להשיג בהליך משפטי.

עו"ד יצחק מירון: "לפי החלטות בתי המשפט עד היום - טענות המפרקים התקבלו פעם אחר פעם. רק פתי יאמין שמימון וצוף מוכנים לשלם מיליוני שקלים בגין התביעה אם לא היה בה ממש". לגבי שכר הטרחה הגבוה בין 5 ל-10 מיליון שקל אותו מבקשים המפרקים, מסביר מירון שעבודתם החלה עוד בשנת 1999 והיא כללה שחזור מידע רב לאחר שבאורח פלא נשרפו כל המסמכים של חברת קווי אשראי.

לגבי הסכום שיתקבל בגובה של כמה עשרות מיליוני שקלים לעומת התביעה המקורית בהיקף של מאות מיליוני שקלים, אומר מירון כי בתחילת הדרך עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי, המייצג את הנתבעים, הציע פשרה של 50 אלף דולר בלבד. "כנראה שיש מי שמאמין שבסוף מימון וצוף ישלמו הרבה יותר מזה", אומר מירון.