"הזרקור של עולם ההפקות נמצא היום על ישראל"

כך אמר היום בן הול, מנכ"ל קבוצת Shine, חברת ההפקות מהמובילות בבריטניה בוועידתMAD של "גלובס" ואורנג'

"הזרקור של העולם נמצא היום על ישראל. ישראל החליפה את הולנד בעניין הזה" - כך אמר היום בן הול, מנכ"ל קבוצת Shine, חברת ההפקות מהמובילות בבריטניה בוועידתMAD של "גלובס" ואורנג'.

מה הופך פורמט למסחר? מה היא דרך ההצגה הנכונה של פורמט חדש? והאם ניתן לנבא את הצלחתו של פורמט? שאלות אלו ואחרות נידונו היום בפאנל "הפיץ' הגדול" בהנחיית עורך מוסף "פירמה", לי-אור אברבך שנערך במסגרת ועידת MAD. בדיון השתתפו המומחה בתחום פיתוח הפורמטים בן הול; רן תלם, סמנכ"ל תכניות בקשת; ואבי ארמוזה, מנכ"ל ארמוזה פורמטים.

"אני לא חושב שקרה משהו מיוחד השנה, מדובר בתהליך שנמשך הרבה זמן", אמר רן תלם בהתייחס לשאלה הנוגעת להצלחות של פורמטים ישראליים ברחבי העולם כגון "הומלנד" ולעוף על המיליון. "יש בישראל תעשיית טלוויזיה מעולה. זה ממש לא טרנד אלא עבודה קשה", אמר תלם. תלם התייחס גם לקשיים של זכייניות הערוצים בישראל ובמיוחד לחלוקת הימים המתקיימת בין רשת וקשת.

לדבריו, "יש בעיה עם שיטת השידור בישראל. נורא קשה בשלושה ימי שידור גם לפתח דברים חדשים וגם להעז ליצור דברים חדשים. אצלנו בקשת זה קשור מאוד בלקיחת סיכונים", אמר תלם והוסיף מיד, כי "זה מאוד קשה בשלושה ימים וככל שיהיה מרווח לפעולה זה יועיל".

"אנחנו מדינה קטנה עם שני גופי שידור מסחריים, יש לנו את הוט ויס ולצערי ויתרנו כבר מזמן על ערוץ 1 ואני דווקא מציע לא לוותר עליו", אמר ארמוזה.

ארמוזה ביקש להשוות בין היחס של תעשיית ההיי-טק הישראלית לעולם לבין היחס של תעשיית המדיה הישראלית לעולם. "כמו שיצרנו מודל עסקי מצוין לתעשיית ההי טק, כך צריך לחשוב על התחום של המדיה. אנחנו צריכים להתייחס לעולם כזירת הפעולה שלנו".

לדברי ארמוזה יש צורך לעשות שינוי בזכויות שנשארות בידי היוצרים ולפעול לשינוי מהותי בנושא חוקי הזכויות על פיתוח הפורמטים. "השאלה מה הם התנאים הנדרשים . השאלה היא האם היוצרים ישמרו לעצמם את הזכות המוסרית לטפל בפורמטים. אם מסתכלים על ההיטק כמודל, נוכל לאפשר פה יזמות יותר גדולה", אמר.

לטענת ארמוזה הערוצים המסחריים שומרים לעצמם את הזכויות על היצירה, דבר שמביא לכך שהמפיק והיוצר לא מרוויחים כמעט ממכירות של הפורמטים לחו"ל. בתגובה לדברים, תלם אמר כי היוצר דווקא כן מרוויח, אבל חשוב לזכור כי ההשקעה - ההפקה, השידור, ההפצה - היא על חשבון חברות הברודקאסט בישראל.

"באנגליה יש לנו תנאי מסחר והדבר המקובל הוא ש15% הולכת לחברה המשדרת והשאר נשאר אצל החברה המפיקה", אמר בן הול , "זה שיחרר את הנושא הזה בבריטניה. אנחנו כקבוצה משקיעים בפיתוח פורמטים בבריטניה כי כך אנחנו מרווחים. אנחנו למעשה משקיעים בנכסים שלנו. ואני חושב שבאותה מידה, אחד האתגרים לתעשייה הישראלית היא להמציא פורמט שיפרוץ בכל רחבי העולם".

בהמשך הפאנל, הציג פול בורוס, "דוקטור הפורמטים", טיפים כיצד יש להציג פורמטים בפני חברות. לאחר שסיים את הרצאתו התקיימה תחרות הצגת פיצ'ים על הבמה שבה השתתפו אלי יצפאן, הראל יוספזון, אורי דרור, עודד קרמר, דני קרפל, איתי הרמן, מיכל בן דוד, אוהד עוז ודניאל נחנסון.