גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאסטרו זובין מהטה: "ניצחתי באיטליה ולא שילמו לי"

מאסטרו זובין מהטה, שחוזר לאחר שנת שבתון, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" על השלכות המשבר הכלכלי באירופה, על עמדתו בפרשת וגנר: "אני לא מבין את הצביעות של אוניברסיטת ת"א"

המנצח זובין מהטה חזר בשבוע האחרון לישראל, לאחר שנת שבתון שבה השאיר את הפילהרמונית בידיים של מנצחים אורחים. השבוע כבר ניצח על התזמורת כמעט מדי יום, ובעונה הבאה ינצח על לא פחות מ-14 סדרות קונצרטים שונות.

"הפילהרמונית חסרה לי מאוד במהלך השנה הזו", אומר מהטה בראיון בלעדי ל"גלובס". "לנגני התזמורת יש צליל ייחודי וחם, ונזכרתי בהם בגעגועים בעת שניצחתי על תזמורות אחרות במהלך התקופה".

מהטה מציין כי השבתון שלו היה רחוק מאוד מלהיות שנת חופש. "הופעתי במקומות אחרים במקום בישראל", הוא אומר. "בין היתר ניצחתי בציריך, ולנסיה, ברלין, וינה ומינכן. אלו התחנות שלי בעולם. אני נמנע, בדרך-כלל, מלהופיע כמנצח אורח, אלא חוזר לאותם מקומות קבועים".

מעבר לתחנותיו הקבועות, מהטה, 76, מחלק את זמנו במהלך השנה בין כמה מקומות בעולם. במשך כחצי שנה הוא חי עם אשתו בלוס-אנג'לס, במקביל הוא מחזיק בית בפירנצה, שם הוא מנצח על בית האופרה "מאג'ו מוזיקאלה", וכשלושה חודשים מדי שנה הוא נמצא בישראל, שבה הוא משתכן במלון הילטון בתל-אביב.

- לאחר קריירת ניצוח של יותר מ-50 שנה, מה אתה מחשיב בתור ההישג המקצועי הגדול ביותר שלך בחיים?

"את 42 השנים שלי עם הפילהרמונית הישראלית. זו חוויה של התפתחות מתמדת. אני מאוד גאה בנגני הפילהרמונית. הם מנגנים עם הרבה אהבה ומסירות, והם חסרו לי מאוד בשנת השבתון. זו גם הסיבה שבשנה הבאה אני מופיע פה כל-כך הרבה".

הפילהרמונית אמורה לחזור בחודש מארס 2013 להיכל התרבות בתל-אביב, העובר כעת שיפוצים נרחבים. החזרה הזו דרושה לה כאוויר לנשימה, עקב הבעיות הרבות הנובעות מהיעדר אולם בית ראוי.

"לא הכול יהיה מוכן במארס", אומר מהטה, "אבל האולם עצמו והלובי אמורים להיות מוכנים. אני מקווה שגם חדרי השירותים הנוספים של הנשים יהיו מוכנים עד אז", הוא צוחק.

מהטה גאה מאוד בעונה הבאה של התזמורת, שבה תופיע שורה ארוכה של מנצחים וסולנים גדולים. הוא עצמו יחזור לתזמורת במלוא המרץ, וינצח כאמור על 14 סדרות קונצרטים. מנצחים בולטים נוספים יהיו גוסטאבו דודאמל, ולדימיר יורובסקי, כריסטוף אשנבאך, קיריל פטרנקו, כריסטוף פון דוהנני, קורט מאזור ואחרים. בין הסולנים בולטים הפסנתרנים מאריי פרהיה, יוג'ה וואנג, דניס מטסוייב וקון וו פייק, הכנרים ניקולאי זניידר, ג'ושוע בל, ג'נין יאנסן ויוליאן רחלין, ושורה ארוכה של זמרים מעולים שיופיעו בשלושה ביצועים קונצרטיים של אופרות - "פיק דאם" מאת צ'ייקובסקי ו"אותלו" ו"פלסטאף" מאת ורדי.

בין יתר האמנים שיופיעו עם הפילהרמונית בעונה הבאה, מונה מהטה שלושה "בנים של", שלכולם תהיה זו הופעת בכורה עם התזמורת. הראשונה היא נגנית הסיטאר אנושקה שנקר, בתו של ראווי שנקר, שתנגן קונצ'רטו לסיטאר מאת אביה בניצוחו של מהטה. השני הוא הכנר מיכאל ברנבוים, בנו של דניאל ברנבוים, שינגן את הקונצ'רטו לכינור של שנברג (גם הוא בניצוח מהטה). השלישית היא זמרת הסופרן אריאנה צוקרמן, בתו של פנחס צוקרמן, שתשיר את תפקיד הסופרן בסימפוניה הרביעית של מהלר בניצוחו של אביה.

הבעת אמון מצד התזמורת

באופן לא מפתיע, מהטה מכיר היטב את פרטי פרשת ביטול הקונצרט מיצירות וגנר, שהיה אמור להתקיים בת"א לפני מספר שבועות בניצוחו של אשר פיש. למהטה אף יש עניין אישי בסיפור: הוא היה הראשון שניסה לבצע בארץ מוזיקה של וגנר, בשנת 1981. הוא הוביל אז את הפילהרמונית לביצוע הדרן מאת וגנר, ונתקל בהתנגדות עזה מצד הקהל. בעקבות אותו אירוע, זכה למינוי של מנהל מוזיקלי לכל ימי חייו, כהבעת אמון מצד התזמורת.

על ביטול הקונצרט בחודש שעבר באוניברסיטת ת"א הוא מביע צער גדול: "אני לא מבין את הצביעות הזו. אוניברסיטה אמורה להיות מקום שיש בו חופש ביטוי. אני לא יודע מי היה בדיוק הגורם באוניברסיטה שביטל את האירוע, אבל לדעתי זו הייתה החלטה שגויה".

- הבעת את דעתך בזמן אמת?

"רציתי להביע תמיכה באשר פיש ובקונצרט, אבל לא הייתה לי הזדמנות לכך. חשבתי שיציפו אותי בטלפונים בעניין, אבל איש לא התקשר. מצד שני, אני שמח שהקונצרט לא התקיים בהילטון, כי האקוסטיקה שם גרועה. מגיע למוזיקה של וגנר להישמע באקוסטיקה טובה יותר".

- אז מה, ויתרת על הרעיון לבצע וגנר בארץ?

"אני עדיין חושב שצריך לבצע את המוזיקה של וגנר בישראל. למרבה הצער, כל העניין הזה תפס כיוון לא ענייני. מדוע אוסרים על ביצועו כאן - כי הנאצים השתמשו בו? הוא הרי מת עשרות שנים לפני הקמת המפלגה הנאצית. כי הוא היה אנטישמי? זה נכון גם לגבי חצי מהאריסטוקרטיה האירופית באותה תקופה. לא ברור לי למה נטפלים דווקא לווגנר. חבל לי שנמנעת מהקהל הישראלי האפשרות לשמוע את המוזיקה שלו".

"הקהל הישראלי הוא שמרני"

מהטה פעיל מאוד כמנצח בזירה הבינלאומית, ועוקב מקרוב אחרי השפעת השינויים הכלכליים בעולם על עולם המוזיקה. "דרום-אירופה נמצאת כעת בתקופה קטסטרופלית", הוא אומר. "איטליה נמצאת בתחתית החבית. ניצחתי שם השנה על 12 הופעות ולא שילמו לי. פשוט אין כסף. אותו סיפור בספרד. הממשלות שם לא נותנות החזרי מס לתורמים, ולא נותנות בעצמן כסף לתזמורות בגלל המצב. מי שמציל קצת את האווירה הקשה הוא הקהל, שרוצה לשמוע מוזיקה וממשיך לבוא. בישראל, בינתיים, המצב יותר טוב".

- אז איפה יש כסף?

"יש כסף בעולם הערבי. בשנים האחרונות הייתי פעמיים באבו-דאבי והגעתי גם לקטאר, שבה יש תזמורת סימפונית. יש יותר כסף גם במזרח, במדינות כמו סין ויפן".

בשבועות הקרובים תצא הפילהרמונית בניצוחו של מהטה לאירופה, ותנגן בפסטיבל זלצבורג היוקרתי. בין היתר, היא תבצע שם את "מחייה המתים", יצירה ווקאלית מאת המלחין הישראלי הוותיק נועם שריף. בחירה זו אינה מעידה על הכלל: ברוב הופעותיה בחו"ל, הפילהרמונית דווקא לא מבצעת יצירות מאת מלחינים ישראלים, אלא מתמקדת ברפרטואר סטנדרטי. מהטה טוען כי התזמורת דווקא עושה מאמץ גדול לקידום המוזיקה הישראלית: "אני מקבל באופן קבוע תווים של יצירות של מלחינים ישראליים, ולפי התווים מחליט אם הם מתאימים לנו לביצוע.

"בעונה הקרובה, לדוגמה, נבצע יצירה של מלחין ישראלי בשם אייל אדלר, שעליו המליץ דניאל ברנבוים. בנוסף נבצע במהלך העונה יצירות של בוריס פיגובט ויחזקאל בראון".

- שלושה מלחינים בעונה זה לא נשמע הרבה.

"הקהל הישראלי הוא שמרני, בעיקר הקהל המבוגר. הם נעשו אמנם סובלניים יותר למוזיקה מודרנית, אבל ממשיכים להעדיף מוזיקה קלאסית ורומנטית. מעבר לזה, גם רוב המנצחים שבאים לפה לא רוצים לבצע מוזיקה מודרנית אלא ללכת על בטוח. הרבה פעמים אנחנו מבקשים מהם לבחור רפרטואר מודרני, אבל בסופו של דבר הם בוחרים יצירות שיותר כיף להם לבצע".

- אתה מוכר בארץ כמנצח ולא כנגן. מה היה כלי הנגינה שלך?

"ניגנתי קונטרבאס ופסנתר. אבל כיום אני לא מנגן בפומבי, רק למטרות אימון ולימוד".

- לאיזו מוזיקה אתה מקשיב בשביל הנאתך הפרטית?

"אני בקושי מקשיב למוזיקה בשביל ההנאה. אבל כשזה כבר קורה - אני מקשיב למוזיקה קאמרית. זו המוזיקה שגדלתי עליה בבית".

משתדל להגן על ישראל

מהטה, שמעורה מאוד באקלים הפוליטי והחברתי בארץ, צופה בדאגה על המצב הישראלי-פלסטיני: "כשאני מחוץ לישראל, אני משתדל להגן עליה. אבל כשאני פה - אני צריך לומר את מה שאני באמת חושב. "שני הצדדים אומרים שהם מוכנים להקריב קורבנות למען השלום. אבל כשאני רואה את המצב בשטח, הדברים נראים אחרת לגמרי.

"אני רואה, לדוגמה, התנחלויות בדרך לירושלים. אלו כבר לא התנחלויות, אלו ערים. ברור שאי אפשר יהיה לפרק אותן, אלא שיהיה צורך למסור שטח אחר במקומן. אבל כדי שזה יקרה, צריך להגיע להסכם. אני לא מבין למה שני הצדדים לא יושבים ומדברים".

מהטה מספר כי בכל פעם שהוא מגיע לארץ הוא מבקר גם ברמאללה, לשם הוא נכנס עם דרכונו ההודי. "מה שברור זה דבר אחד", הוא פוסק. "הפלסטינים חיים בישראל כמו אסירים. אני לא מדבר רק על גדר ההפרדה אלא על כל ההגבלות - על תנועה, על מזון, על מים וכדומה. לצערי ישראלים לא יכולים לנסוע לרמאללה, אבל הייתי שמח אם היו נוסעים ורואים מה קורה שם.

"יש שם מכלי מים על גגות של בתים. זו ההקצאה שניתנה לפלסטינים ע"י ישראל. לעומת זאת, בהתנחלות שנמצאת גבעה אחת ליד - יש גנים פורחים. "האם זה הוגן? האם ייתכן שלמישהו יהיה רצון טוב כלפיך כשאתה מתייחס אליו בצורה כזו?"

- אלו דברים שקשה לאוזן ישראלית לשמוע.

"אני אוהב את הארץ הזאת ואומר זאת כחבר של ישראל. הרבה אנשים מעדיפים לעצום עיניים, כי המצב לכאורה משגשג. אבל אני חייב לומר - פיתחו את העיניים וראו את האמת".

- דיברת על זה עם מישהו מהנהגת המדינה?

"עם שמעון פרס. הוא היחידי שם שאפשר לדבר איתו על הדברים האלו".

זובין מהטה - תחנות בחייו

1936: נולד במומבאי. אביו, הכנר והמנצח מהלי מהטה, ייסד את התזמורת הסימפונית של מומבאי

1954: החל ללמוד ניצוח בווינה, כשהיה בן 18

1958: זכה בתחרות הניצוח הבינלאומית בליברפול, ומונה לעוזר המנצח של הפילהרמונית בעיר

1960-1967: כיהן כמנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית של מונטריאול

1961: החל לנצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית. התמנה ליועץ המוזיקלי של התזמורת ב-1969, ולמנהלה המוזיקלי ולמנצחה הראשי ב-1977

1978-1962: כיהן כמנהל המוזיקלי של הפילהרמונית של לוס-אנג'לס

1991-1978: כיהן כמנהלה המוזיקלי של הפילהרמונית של ניו-יורק

1981: הוכרז כמנהל המוזיקלי של הפילהרמונית הישראלית לכל ימי חייו, כהבעת אמון בעקבות תקרית שבה ניסה לבצע הדרן מאת וגנר וזכה להתנגדות עזה מצד הקהל

החל מ-1985: מנהל מוזיקלי של בית האופרה "מאג'ו מוזיקאלה" בפירנצה

2006-1998: כיהן כמנהל המוזיקלי של האופרה הממלכתית של בוואריה במינכן

כיום: משמש במקביל כמנהל המוזיקלי של הפילהרמונית הישראלית ושל בית האופרה "מאג'ו מוזיקאלה" בפירנצה

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.9% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

יום קרב בצפון: כטבמ"ים יורטו מעל נהריה ועכו, צה"ל תקף בדרום לבנון

דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "למען ביטחונכם - עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● מקור בחמאס: הארגון מחויב לתיווך הקטארי ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל