חלק מהתגובות היום (א') אומרות כי מדינת ישראל התנכלה למשה סילמן, והרשויות הן אלה שאשמות בכך שהוא הצית את עצמו אמש במהלך הפגנות המחאה. במסגרת הדיון המדובר, על הציבור גם להכיר פרטים נוספים העולים אודותיו מרשת האינטרנט.

לפני 4 שנים פורסם לציבור פסק דין של בית משפט השלום בתל-אביב, המלמד על התנהלות כושלת (כלשון בית המשפט) של משה סילמן במהלך פרויקט עסקי שניסה להרים החל מתחילת שנות האלפיים. במסגרת הפרויקט קיווה סילמן ליצור אדניות מפוליאסטר צבעוני, אולם כשל בייצור התבניות הבסיסיות - ולפיכך תבע את החברה האחראית על ייצור מוצרי הפלסטיק (ר-צ פלסט).

(לקריאת פסק הדין - לחצו כאן)

השופטת, יש לציין, פסקה נגד סילמן שלא בהינף יד, אלא לאחר עיון בחומרים רבים ותשאול עדים מקיף. "התרשמתי כי מלכתחילה פרויקט זה נדון לכישלון, היות ונוהל כל-כולו בצורה חובבנית על-ידי סילמן, ללא גורם מקצועי מלווה האמון על הפרויקט מתחילתו ועד סופו", אמרה.

הרעיון של סילמן היה ליצור אדנית שקופה, המורכבת משתי "קליפות" - בסיס האדנית והאדנית עצמה, כשהאדנית עצמה בנויה מדופן כפולה. הרעיון של סילמן היה לצקת פוליאסטר צבעוני, העשוי דוגמאות מדוגמאות שונות, בין דפנות האדנית, והתוצאה הסופית המתקבלת היא אדנית צבעונית העשויה מחומר פלסטיק, בצירוף הפוליאסטר.

מעדותו של סילמן עלה כי הוא ניסה לעניין גורמים רבים בפרויקט זה, אולם אף אחד לא מצא בו עניין: "לא. בהתחלה נתתי את זה ל'או טו טו'... הם לא רצו להמשיך כי קיבלו עבודות אחרות. הצעתי ליגאל רביב להשקיע בפרויקט שלי, גם לירון אביב, אגב, הצעתי את זה. לי לא היה כסף. מה שניסיתי לעשות זה לרתום לפרויקט שלי יצרן תבניות שיש לו גישה באופן טבעי לפלסטיק", אמר במהלך המשפט.

"קם אדם חסר ניסיון והשכלה מקצועית, ממציא מוצר הדורש תהליך הנדסי טכני וסבוך, הדורש הכשרה בתחומים רבים של הנדסה, לוקח על עצמו לעסוק בריאקציות כימיות המגיעות לטענתו לטמפרטורה של 200 מעלות סלציוס, אמנם מעיד על עצמו שהוא 'נאמבר וואן בעולם' בפוליאסטר, וכל זאת שאין למוצר גורם אחראי, מתחילתו ועד סופו!", אמרה השופטת.

וזאת, למרות שסילמן, כך נראה, באמת הצהיר על עצמו כי הוא מומחה בתחום: "הפלסטיק היה חדש לי. היום אני רואה את עצמי מומחה מספר 1 בעולם לפוליאסטר. עבדתי כמעט 3 חודשים עם פוליאסטר, 12 שעות ביום, יום-יום", הצהיר.

אולם השופטת ממשיכה בשלה: "סילמן בטוח שנעשה לו עוול נוראי, ואף הטיח דברים קשים בנתבעים - 'דפקתם לי את החיים לגמרי'; 'היום אני בטוח שאני לא אוכל. היום חיסלו אותי לגמרי. את כל החלום שלי הם חיסלו. חלום שעבדתי עליו חצי חיים'.

"מנתוני התיק עולה שלא בחלום עסקינן כי אלא ככל הנראה בפנטזיה, וחבל שסילמן בוחר להפנות את חיציו לכל הגורמים שדווקא ניסו לסייע בידו ככל שניתן בפרויקט זה. המשימה הכי קשה שיש זה להגן על אדם מפני עצמו. צריך לעיתים להציל אדם מפני עצמו. מצער שאדם לוקח את כספו ואת כספה של דודתו וזורק אותו לים", סיכמה.