למרות הגבלות פישר: זינוק של 70% בהיקף המשכנתאות

למרות ירידה קלה בהיקף נטילת המשכנתאות ביוני, המגמה הכללית עדיין מצביעה על לקיחת הלוואות ברמות גבוהות ■ בשנה האחרונה נטל הציבור הישראלי משכנתאות בכ-40 מיליארד שקל

הציבור הישראלי ממשיך לקחת הלוואות לדירות גם בחודש יוני השנה, עם משכנתאות שניטלו לטובת רכישת דירה בהיקף של 3.94 מיליארד שקל החודש - ירידה קלה לעומת משכנתאות בהיקף של 4.1 מיליארד שקל מסוג זה, שניטלו בחודש מאי. כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל.

נציין כי לפי הנתונים שמפרסם היום הבנק, ב-12 החודשים האחרונים נטל הציבור הישראלי משכנתאות לרכישת דירות ביותר מ-40 מיליארד שקל. מתחילת השנה הסתכם היקף המשכנתאות ב-20.5 מיליארד שקל.

למרות ירידה בקלה בנתוני המשכנתאות, נראה כי הנתונים עדיין מאד גבוהים, והציבור ממשיך לרשום רמות גבוהות של הלוואות: ירידה של 3.3% נרשמה בנטילת המשכנתאות בריבית משתנה - מ-3.04 מיליארד שקל במאי, להיקף של 2.92 מיליארד שקל בחודש יוני. ירידה בהיקף ההלוואות נרשמה גם במשכנתאות עם ריבית קבועה - מ-1.05 מיליארד שקל במאי להיקף של 1.01 מיליארד שקל ביוני, ירידה של 3.8%.

נתוני המשכנתאות מאופיינים בתנודתיות גבוהה יחסית, אם כי ניכרת מגמת עלייה בהיקף הכולל של לקיחת המשכנתאות בחצי השנה האחרונה - כאשר להוציא את חודש מאי, היקף המשכנתאות של חודש יוני מהווה שיא בנטילת הלוואות לדיור מאז אוגוסט 2011.

בחודש אוקטובר, 3 חודשים בלבד לאחר שבנק ישראל הגביל את רכיב הריבית המשנה במשכנתא לשליש מסך המשכנתה, הגיע היקף המשכנתאות לשפל של 2.3 מיליארד שקל - ומאז זינק משמעותית (בכ-69%, ביחס לנתוני יוני).

נציין כי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל קבעה בדיוני החלטת הריבית האחרונה, כי לא יידרש בעת הנוכחית צעדים מאקרו יציבותיים נוספים בשוק הדיור - וזאת, "בשל החלשות מנגנון התמסורת של ריבית בנק ישראל על שוק הדיור בעקבות הצעד המאקרו יציבותי האחרון שננקט שהביא להקטנת משקל הרכיב המשתנה במשכנתאות".