גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קריקטוריסטית "הניו-יורקר": "אובמה כבול בידי קונגרס רפובליקני"

ליזה דונלי תגיע לישראל לרגל הפסטיבל הבינלאומי לקומיקס ואנימציה ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" היא מדברת על הבחירות בארה"ב: "הן עלולות להיות קנויות", על עתיד העיתונות המודפסת: "השמועות על מותו של הפרינט בהחלט מוקדמות"

לליזה דונלי, שנמנית עם בכירי הקריקטוריסטים של "הניו-יורקר", יש ביקורת רבה על הכסף שמנהל לדבריה את מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב, אשר מתקרבת לישורת הסופית. אמנם כתב העת האמריקני שבו היא עובדת נמנע מהבעת דעות פוליטיות ספציפיות ונחרצות, אבל בראיון בלעדי ל"גלובס", היא בהחלט מתבטאת בנושא.

"מיליארדרים כמו שלדון אדלסון כמובן חופשיים לתרום כמה כסף שהם רוצים ולמי שהם רוצים", אומרת דונלי. "מה שמטריד אותי זו העובדה שהבחירות שלנו עלולות להיות קנויות. חלק מזה תמיד היה ככה, אבל עכשיו זה נעשה יותר חריף בגלל החלטת בית המשפט העליון לפני שנתיים וחצי לבטל מגבלות על תרומות לפוליטיקאים".

קומיקס על עסקים

דונלי עובדת בניו-יורקר כבר 30 שנה. במקביל, קריקטורות שלה התפרסמו במקומות נחשבים נוספים, כמו "ניו-יורק טיימס", CNN ופורבס. בקרוב נוכל לראות אותה פה, ב"אנימיקס" 2012 - הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורות, שיתקיים זו השנה ה-12 בסינמטק תל-אביב.

בבלוג שלה, דונלי עוסקת בבחירות הקרובות לא רק באדלסון. לצד האיורים, היא מבטאת שם אמירות חדות וברורות בנושא. האחרון שבהם, למשל, עוסק במועמד הרפובליקני לבחירות לנשיאות, מיט רומני, שנוטה לפזר, לדבריה, מסרים מעורפלים.

- את רומני את מבקרת בבלוג יותר מאשר את יריבו. מה את חושבת על אובמה?

"אני מאוד מחבבת את אובמה. הייתי שמחה אם הוא היה יכול לעשות יותר בקדנציה הזו, אבל הוא היה ועדיין כבול בידי קונגרס רפובליקני. הוא הצליח להביא שיהיה ביטוח בריאות לכל האמריקנים (עד כמה שהרפורמה הזו פגומה בפרטים), מה שהיה נחוץ ביותר, למרות שאמריקנים רבים לא מבינים זאת. זה מביך שבארה"ב לא היה ביטוח בריאות לכל האזרחים.

"אני אוהבת גם את גישתו בענייני חוץ, את הרעיון שאנחנו שותפים עם שאר העולם. זה בעיניי שינוי נחוץ ובריא בגישה האמריקנית. מעולם לא הסכמתי עם הגישה של עמידת ניפוח החזה מצד אמריקנים כמי שרואים את ארצם כמנהיגת העולם החופשי".

- כתבת בבלוג שלך גם שהכינוסים הגדולים של שתי המפלגות לקראת הבחירות, כמות הפרסומות הפוליטיות בטלוויזיה והכסף הרב שמבוזבז בקמפיינים, הם איום לדמוקרטיה. מטריד כן, אבל איום?

"אולי 'איום' היא מילה חריפה מדי, אבל אני חושבת שאנחנו צריכים לדבר על מה זה אומר כשהנבחרים שלנו מגיעים לשלטון, בגלל כמות כסף גדולה באופן בלתי ייאמן שהם גייסו לקמפיינים שלהם.

"הנבחרים שלנו צריכים להיות שם בגלל שהם מוכשרים, לא כי באופן פראי הם בזבזו כסף יתר על המידה. דיאלוג על הנושא הוא המפתח. כל זמן שנדבר על כך, אולי האמריקנים יבינו שזה נושא שצריך לחשוב עליו מחדש. לדוגמה, אם אתה רואה 12 פרסומות טלוויזיה של מועמד אחד ולא את האחרים, צא ולמד על כל המועמדים, כך שתוכל לגבש דעה שמבוססת על ידע".

- ציירת גם קריקטורה על תנועת "לכבוש את וול סטריט".

"חשבתי שהתנועה הזו הייתה מעניינת והיא שמרה על דיון בנושא של מה שקרה עם המצב הכלכלי הקשה ו-וול סטריט. זה הפך את האמריקנים למודעים יותר באשר לעוצמה של וול-סטריט. זה נושא טוב לקריקטורות ומידי פעם אני מציירת קומיקס על עסקים וכסף. הקריקטורה שלי על 'לכבוש את וול-סטריט' העירה על כך שלתנועה אין תוכנית ואג'נדה ממשית".

סצנות מהחיים הניו-יורקיים

ה"ניו-יורקר", שמופץ 47 פעמים בשנה בכמיליון עותקים, ביסס את עצמו מראשית ימיו כבמה לעיתונות רצינית ולסיפורת. ב-1985, רכשה את העיתון חברת התקשורת פרסומי אדבנס. עורך העיתון הנוכחי הוא חתן פרס פוליצר היהודי-אמריקני, דיוויד רמניק. ציורי הקומיקס של העיתון מאופיינים לאורך השנים בהומור מתוחכם, שעוסק במידה רבה בסצנות מהחיים הניו-יורקיים.

"הרבה קריקטורות של ה'ניו-יורקר' אי אפשר לתרגם מחוץ לניו-יורק או לארה"ב", מודה דונלי, "אבל אני מקווה שאת חלקן אפשר לתרגם. ה'ניו-יורקר' תמיד ניסה שיהיו בו גם קריקטורות אוניברסליות, על מצבים אנושיים, ואני חושבת שהוא עדיין עושה זאת".

בשונה מאוד מעיתונים אחרים, ה"ניו-יורקר" נמנע לאורך השנים מלשנות את הפורמט שלו. למעשה, כל עורכיו הראשיים הקפידו לשמר את מה שהיה, למעט אחת, טינה בראון, שבשש שנותיה בתפקיד (1992-1998), יזמה שינויים דרמטיים.

"אני חושבת שהפורמט של העיתון עדיין עובד ושהשמועות על מותו של הפרינט בהחלט מוקדמות. מה שעיתונים ומגזינים צריכים להמשיך לעשות, זה לוודא שהאתרים שלהם באינטרנט מעודכנים ביותר בחדשנות טכנולוגית, מה שמאפשר לעיתון המודפס להמשיך ולשמר קו קיים, לטובת הקוראים. שמעתי שלאחרונה הגדילו ב'ניו-יורקר' את צוות האתר, וזה דבר טוב. נוקטים אצלנו יוזמה בעניין.

ת"א מול ישראל

דונלי נשואה לקולגה שלה - מייקל מסלין, שנמנה אף הוא עם הקריקטוריסטים הבולטים של ה"ניו-יורקר". אלא שמי שמצפה שעיסוק בתחום זהה יוביל לשיתוף פעולה נרחב, עשוי להתבדות.

"למעשה, אנחנו עובדים בנפרד", מספרת דונלי. "כשנפגשנו והתחתנו לפני 24 שנה, שנינו היינו בשלב של בניית הקריירה שלנו ב'ניו-יורקר'. אנחנו מדברים הרבה אחד על עבודתו של השני, אבל לעתים נדירות אנו נותנים עצה, אלא אם כן מי ממנו מבקש אותה. בפעמים הספורות שבהן שיתפנו פעולה זה עבד היטב. גם שיתפנו פעולה בספר שכותרתו 'Cartoon Marriage'".

לצד עבודתה ב"ניו-יורקר", דונלי מקדישה מאמצים נכבדים בנושא מעמד האישה. דונלי מלמדת בוואסר קולג' על קריקטורות בתרבות האמריקנית ולימודי מגדר. גם בביקורה בישראל דונלי תעסוק בנושא.

"בהשוואה למה שקורה בעולם, נשים בעולם המערבי מתחילות לסלול את דרכן לעבר שוויון זכויות, ובמובן זה, אנחנו לחלוטין בנות-מזל. אבל זה לא אומר כמובן שלא קיימות בעיות. במערב, כמו גם בשאר העולם, יש אלימות כנגד נשים, היעדר של תשלום שווה לנשים ולגברים ואפליה על בסיס מגדרי. וזה, מבלי להזכיר סקסיזם שממנו סובלות נשים ביומיום וצופים בו באופן קבוע בסרטים, בפרסומות ובמדיה".

- היו לך רעיונות לקומיקס שרצית לצייר אבל לא עשית זאת, בשל מגבלות התוכן או הסגנון של ה"ניו-יורקר"?

"בכל שבוע אני מציירת 6-8 קריקטורות ושולחת אותן ל'ניו-יורקר' והעיתון מחליט אם לקנות אותן. משם אני מפרסמת את חלקן ברשת - בטור שלי, באתר של פורבס או באתר WomensEnews (אתר שלהגדרתו, עוסק בנושאים שנוגעים לנשים ומספק פרספקטיבה נשית למדיניות ציבורית, י.מ).

"אני יודעת שכמה מהקריקטורות שלי לא מתאימות לניו-יורקר, בדרך-כלל כי הן יותר מדי פוליטיות.

"אני מכירה את הדרך המאוד ספציפית שבה העיתון עוסק בנושאים פוליטיים. זה בדרך-כלל מאוד מעודן או מתייחס לאופן שבו אמריקנים רואים נושא פוליטי מסוים. הייתי שמחה לעשות יותר קומיקס על נושאים בינלאומיים ואני חושבת לעשות זאת. בכל אופן, הסגנון שלי הוא לא כזה שפוגע באנשים. הרצון הזה שלא לפגוע באנשים, הופך את יצירת הקריקטורות הפוליטיות לקשה אבל לאפשרי".

- אם היית צריכה לצייר קריקטורה של ישראל, איך היא הייתה נראית?

"קשה להגיד. אני נוטה לצייר על האופן שבו פוליטיקה משפיעה על חיי היומיום של אנשים, כך שכנראה הייתי יוצאת מהמקום הזה. הייתי עושה מעט מחקר ומנסה לבדוק כיצד העימות עם הפלסטינים משפיע על חיי היומיום של הישראלים.

"לאחרונה קראתי מאמר על העיר תל-אביב ועל אופייה האוניברסלי והצבעוני בהשוואה לאזורי עימות בישראל. כמובן, המאמר הופיע בהוצאה אמריקנית, כך שאין בו דעה מאוזנת. אני מוצאת את זה מעניין ונראה לי שאצייר על זה קריקטורה כשאחזור מביקורי באזור".

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות