גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קניתם דירה קרוב לים? הנה הבעיות שמחכות לכם

דירה בקו ראשון לים היא אולי משאת נפש וגם מגיעה למחירי שיא, אבל הבנייה ליד הים מסובכת, יקרה וארוכה - ועוד לא אמרנו מילה על אחזקה ועל קורוזיה

כל מתווך נדל"ן מתחיל מדקלם בעל פה את המנטרה שככל שדירה תהיה קרובה יותר לחוף הים, כך מחירה יעלה.

לכאורה, הים שווה זהב והנוף הכחול מהמרפסת משדרג את הדירה. אבל, ליוקרה המפתה הזו יש מחיר שלא מתבטא רק בכמות האפסים שהרוכש צריך לכתוב על הצ'ק. למשוואת הקרקע היקרה מצטרפות גם עלויות בנייה גבוהות יותר ועלויות אחזקה מחמירות, שלא תמיד נלקחות בחשבון.

התכנון: יותר בטון

בניינים שנבנים בסביבה ימית נדרשים לתקן שונה, לכמות בטון גדולה יותר שמקיפה את מוטת הפלדה, להרכב בטון שונה וגם לחומרי איטום חזקים יותר. נוסף לחומרי הבנייה השונים, גם תהליך הבנייה עצמו צריך להתבצע אחרת, ומשך הבנייה עלול לא פעם להתארך. מכון התקנים מתייחס בתקני הבנייה כמעט לכל חומר שבו נעשה שימוש, בין היתר להרכב הבטון, לסוג האבן לחיפוי, לחספוס הקיר החיצוני, וגם בתחזוקה.

"ככל שמתקרבים לים, הסביבה נהיית אגרסיבית יותר ובנייה בסביבה ימית נכללת בתקן אליו מתייחסים המהנדסים והקבלנים", מסביר ד"ר רמי עיד, ראש מחלקת הנדסת בניין במכללה האקדמית להנדסה על שם סמי שמעון (SCE). "יש שני הבדלים משמעותיים בין בנייה על קו הים אל מול בנייה באזורים אחרים. הראשון הוא עובי הכיסוי (כמות הבטון המקיפה את מוטות הפלדה בשלד) שגדול בכמה סנטימטרים בסביבה ימית, מה שמצריך בחלק מהמקרים כמות גדולה של בטון.

"גם הרכב הבטון עצמו שונה: הוא צריך להיות בעל תכונות אטימות יותר, מה שמעלה את מחירו. גם כמות הצמנט בתוך הבטון צריכה להיות גדולה יותר ביחס למים ולאגרגטים (התוספים שמוסיפים לצמנט ולמים)".

אלמנט נוסף שמשנה את התמונה, וכך גם את תמחור העבודה מצד הקבלן המבצע, הוא נושא מי התהום. "כיום, רוב המבנים כוללים חניונים תת-קרקעיים וזה דורש חפירה. בסביבה ימית שאיננה על צוק, מגיעים למי תהום די מהר. הפתרון הוא לבצע את החפירה והיציקות תוך כדי שאיבת המים, ועבודה כזו מחייבת כלים מתאימים ומשאבים נוספים.

גם במקרה הזה, השימוש בחומרי איטום יהיה שונה וגם יקר יותר. יש פרויקטים שבהם עצם ההתמודדות עם המצב הזה מייקרת את העבודה כמעט פי שניים", מוסיף עיד. "אם הכול עובד חלק, לא אמורה להיות בעיה. אבל בעבודת בניין נדיר שאין תקלות כאלו או אחרות, וזה עוד גורם שיכול להשפיע על משך הביצוע".

הרשויות: דרישות מיוחדות להיתר

ההתייחסות לבנייה בסביבה הימית, וחידוד התוספות הנדרשות מקבלנים הבונים בסמוך לחוף הים, מקבלת ביטוי גם בדרישות של הרשות המקומית. לדברי מהנדס עיריית חדרה, אבישי קימלדורף, "תוכנית בניין (תב"ע) שקידמנו לבנייה בסמוך לחוף הים באזור אולגה מתייחסת בפירוט לבנייה בסביבה ימית וכוללת דרישות מהיזמים לשימוש בחומרים מסוימים, בדרכי חיפוי מיוחדות ואפילו התייחסות לגינון. אלה דרישות שהן חלק בלתי נפרד מההיתר. ההתניות הללו מופיעות בכל התוכניות החדשות, והרשויות דורשות אותן כחלק מהיתר הבנייה. יש בקרה על בניית פרויקטים היום, לא רק של הוועדה המקומית, גם של הבנקים למשל, וכולם רוצים לדאוג שהמוצר הסופי יעמוד בכל הקריטריונים".

עוד סיפר קימלדורף כי גם בכל הקשור לאחזקת המבנה לאחר והאכלוס לא סומכים בעירייה רק על התארגנות דיירים בנושא: "אנחנו מחייבים את כל הבניינים להתקשר עם חברות האחזקה. היזם מתחייב על כך בפני הוועדה ומעגן את זה בחוזי המכר".

הביצוע: "חומרים מחו"ל"

גם אנשי המקצוע, הקבלנים והיזמים, שבונים את הבניינים והדירות ליד הים, מודים שהקרבה לים משפיעה על תהליך הבנייה. "בנייה ליד הים יקרה הרבה יותר מבנייה על ההר או במישור החוף", אומר ירון שורק, מנכ"ל אלקטרה בנייה. "הסביבה תוקפת את הבניין, הלחות, והמלח שניתז יכול להגיע גם לגובה של עשרות מטרים". נכון להיום בונה אלקטרה בנייה שלושה בנייני מגורים הסמוכים לים בשכונת עיר ימים בנתניה ואת פרויקט הרברט סמואל של האחים עופר בתל אביב. "יש גם הבדל בסדר העבודה. בבניין רגיל ניתן לעבוד במקביל על השלד ועל הצנרת ואלמנטים נוספים, ואילו בבניין שנמצא על הים חייבים לסגור כל פעם קומה. עד שהמעטפת לא סגורה אי אפשר להמשיך הלאה".

שורק מסביר שגם חומרי הגלם בפרויקט כזה הם שונים: "מעקות, למשל, יכולים להיות עשויים מפלדה בפרויקט רגיל, וליד הים הם צריכים להיות מנירוסטה, ואלה חומרים יקרים הרבה יותר". הסביבה הימית, טוען שורק, משפיעה על עלות הבנייה בעשרות אחוזים כלפי מעלה. "ההבדל במחיר מתייחס לעבודות השלד ולחומרים, ומשתקף במחירי הדירות".

יזם וקבלן אחר שבנה לא מעט פרויקטים הסמוכים לים הוא יקי בריגה, מנכ"ל ובעלים של חברת בריגה. "בנייה ליד הים היא פרויקט קשה ומאתגר", מסביר בריגה. "מדובר בחומרים אחרים, אלומיניום ברמה הכי גבוהה, איטום שונה לחלוטין. כשבנינו את פרויקט איילנד בנתניה, מגדל של 30 קומות על קו הים, היינו צריכים להיעזר במומחים מחו"ל. הוא כולו מחופה באלומיניום בגלל הסביבה הבעייתית ואת הצבע היינו צריכים להזמין במיוחד מגרמניה כדי שיעמוד בתנאים של הים".

העלות: 40%-50% יותר

אבל החיפוי החיצוני, מסתבר, הוא רק קצה הקרחון. בריגה מסביר שכל הפרטים צריכים להיות עמידים לסביבה: "מוצרי החשמל והכלים שמשתמשים איתם בבנייה עצמה מתבלים הרבה יותר מהר, מוטות הפלדה לא יכולים לשכב באתר ולחכות - חייבים להשתמש בהם מיד. אפילו העגורן, צריך לעטוף אותו ביוטה טבולה בגריז כל משך הבנייה. גם מכשירי החשמל כמו האינטרקום, הצלונים, מצלמות במעגל סגור, הכול צריך להיות עטוף עד גמר הבנייה. כל בעיה טריוויאלית באתר בנייה רגיל הופכת למסובכת ליד הים".

והרשימה על פי בריגה עוד ארוכה, ועולה לא מעט כסף: "דק עץ במרפסת, למשל, לא יכול להיות מעץ רגיל. כדי שיחזיק מעמד צריך תערובת מיוחדת של עץ עם חומרים פלסטיים, שעומדים בפני המליחות. גם גופי תאורה צריכים להיות ברמת הנירוסטה הכי גבוהה, אחרת כל שנה יצטרכו להחליף אותם. וזה ממשיך הלאה והלאה, לברגים של הידיות בדלתות, לצירים, לפרופיל האלומיניום, לזכוכיות שצריכות לסנן קרינה ולעמוד במליחות. ההפרשים במחיר יכולים להגיע גם ל-40%-50% יותר בהשוואה לפרויקט שלא נמצא על הים".

הבלאי: 30% יותר

אחרי שהמהנדסים סיימו לתכנן, הקבלנים סיימו לבנות והדירה מוכנה למגורים, הדיירים צריכים להתמודד עם הסביבה גם בהמשך. המלח, הרוחות והלחות תוקפים את הבניין מבחוץ כמו גם את הדירות מבפנים, מה שמגביר את הבלאי ומחייב טיפול ואחזקה שוטפת.

"הבלאי של הבניין, של המערכות המכניות, של הציוד בדירות עצמן ואפילו של הגינון גבוה יותר בכ-30% בבניין שנמצא ליד הים מאשר בבניין אחר", מסביר תמיר מינץ, מנכ"ל קבוצת מ.מ.מ אחזקות וניהול מבנים ויו"ר האיגוד לניהול בתים משותפים. "תחזוקת בניין בסביבה שכזו מצריך מחברת האחזקה כוח אדם גדול יותר, המלח והלחות מחייבים צביעה תכופה יותר של החיפויים החיצוניים ושל החיפויים הפנימיים של המבנה בצבע מיוחד. אחת לשלושה חודשים יש לשמן מתקנים ודלתות. בכל הקשור לצמחייה, יש לבחור סוג שיוכל לעמוד ברוחות בחורף. "ההבדל הכספי הסופי יעמוד על סביב 10% בתשלום דמי התחזוקה מכל דייר", אומר מינץ.

בשורה התחתונה, האם מבנה שנבנה בסמוך לחוף יסבול מאורך חיים קצר יותר, בהשוואה לבניינים מרוחקים יותר מהחוף? לא בהכרח. ד"ר עיד אומר שכל עוד המבנה נבנה על פי התקנים הנדרשים, אין הוא שונה מבניין שנבנה בסביבה שאיננה ימית ואורך חייו של המבנה לא משתנה. "הכי חשוב לבדוק שהבניין עמיד לרעידות אדמה", הוא מזכיר.

הקורוזיה: נזק עולמי של 3.2 טריליון דולר בשנה

אחת הבעיות הקשות בסביבה ימית היא האצת תהליך הקורוזיה. ד"ר אמיר אליעזר, דיקן הרשות למחקר ופיתוח ב-SCE, המכהן גם כסגן נשיא ארגון הקורוזיה העולמי (WCR). אליעזר מסביר שקורוזיה עושה הרבה יותר נזק ממה שנהוג לחשוב: "על פי נתונים אחרונים, קורוזיה (לא רק בבניינים) גורמת לנזק של 3.2 טריליון דולר בשנה ברחבי העולם. יש מדינות שעושות הרבה בתחום ולצערי ישראל היא לא אחת מהן".

אליעזר: "מחקרים בעולם מראים כי 85% מהכשלים בעולם, בכל תחומי החומרים, נגרמים מקורוזיה. במקביל, מחקרים מראים שהתייחסות נכונה לקורוזיה ושימוש בחומרים הנכונים יכולים להאריך את אורך החיים של חומרים ב-35%. מדובר בצבעים, ציפויים, חומרי איטום ועוד חומרים שיכולים לעשות את העבודה, ויש כאלו בעולם, אבל זה הכול עניין של כסף. לא פחות מזה, זו מודעות. חלק גדול מבעלי המקצוע, זה לא מעניין אותם. חייבים שתהיה תקינה מקיפה יותר בתחום הזה, כמו גם פיתוח אחריות ציבורית".

קצב האצת הקורוזיה בסביבה ימית גדול באופן משמעותי מאשר במקומות אחרים, מסביר אליעזר, והקורוזיה לא באה לידי ביטוי רק בחלודה אלא גם בדברים אחרים: "נפילת אריחים שמצפים את הבניינים, למשל, גם היא תוצאה של קורוזיה. היא מחלחלת פנימה דרך הסדקים הקטנים ביותר ומקטינה את זמן החיים של החומר. את הכול כמובן ניתן למנוע בהשקעה כספית".

חוסר המודעות, מדגיש אליעזר, עלול להוביל לעתים לסכנה של ממש: "לא פעם נתקלתי במוטות פלדה המיועדים לבניין ששוכבים בצורה חשופה לפני השימוש ומחלידים עוד לפני היציקה. יש אנשים שחושבים שברגע שזה נסגר בבטון, הכול בסדר, אבל ברגע שהברזל מחליד הוא מאבד מהתכונות שלו, וזה כבר לא אותו ברזל עם אותו כוח שחישבת לגביו את כל החישובים".

מחירי דירות
דוגמאות להבדל

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מבהירים כי בכוונתם ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל