אחרי שנים שהענף המקוון של רשתות השיווק היה מנומנם, עם שתי שחקניות עיקריות ויקרות (שופרסל ומגה), משהו מתחיל לזוז: האתר של רמי לוי, שהיה בפיילוט זמן רב מדי, התרחב מעבר לאזור חלוקה מצומצם וכולל כעת גם את יישובי השרון (אזור כפר-סבא-הוד-השרון) ופתח-תקווה.

בקרוב תשיק רשת יינות ביתן את אתר המכירות שלה (בשלב ראשון באזור מודיעין), ובו היא מבטיחה מחירים הזהים לאלה שבסניפים, שהם אגב אחידים בכל הארץ.

רשת עדן טבע מרקט גם היא נכנסה לתחום הווירטואלי ומציעה משלוחים מהאתר במחירים הזהים לסניפים, ולאחרונה הושק המיזם "ברטה", המביא את הסופר המקוון גם לטלפון הסלולרי באמצעות אפליקציה שדרכה ניתן לסרוק את ברקוד המוצרים לרשימה המבוקשת.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הרחבת הפעילות של רמי לוי מביאה עימה בשורה לצרכנים: המחירים בקנייה באתר הם הזולים ביותר בניתן למצוא כיום באינטרנט.

ברשת רמי לוי מדגישים כי לא רק שהמחירים זהים לאלה שבסניפים, אלא שבמקרים רבים הם יהיו זולים מאשר המוצר שעל המדף (מדבקת המחיר שמגיעה עם המוצר הביתה תעיד על כך).

בסל שכלל 20 מוצרים נמצא כי מחירי רמי לוי הם הזולים במרבית המוצרים וגם בסך הכולל: כ-340 שקל, לעומת כ-440 שקל באתר מגה: הפרש של 100 שקל - 30%. אתר שופרסל זול יותר ממגה בכ-10 שקל, והסל בו הסתכם ב-428 שקל.

המיזם "ברטה", שבהשקה הדגישו יוזמיו כי הם נשענים על מחירי שופרסל ומגה, הציע סל כולל ב-416 שקל.

כזכור, מחירי שופרסל ומגה באינטרנט דומים לתת הרשתות העירוניות שופרסל שלי ומגה בעיר, כך שהם מציבים מלכתחילה רף מחיר גבוה יחסית, גם אחרי שהשתיים הכריזו לפני כמה שנים על הוזלה באתרים במטרה לעודד את הרכישה המקוונת.

הפערים הבולטים כללו למשל מרק עוף של קנור, שנמכר ברמי לוי בכ-10 שקלים, לעומת בכ-25 שקל אצל המתחרות (פער של 150%); גם כרעיים עוף טרי מוכר לוי ב-15 שקל, לעומת 20 או 25 שקל אצל המתחרות; 1 ק"ג מלפפונים בכ-2 שקלים משקף פער של 75% מהמחיר הממוצע, כ-5 שקלים אצל המתחרות; ושניצל טבעול בכ-34 שקל לעומת בכ-43 שקל - פער של יותר מ-30%.

משלוח: עד 30 שקל

דמי המשלוח באתרי הרשתות נע בין 25 ל-30 שקל. ב"ברטה", בקנייה מ-500 שקל המשלוח חינם. במגה מבצע נוכחי מאפס את המשלוח למזמינים 3 חבילות חיתולים.

לפי גלעד שמחוני, מנכל אתר השוואת המחירים mysupermarket.co.il, הזמנה ממוצעת באינטרנט עומדת על 500-600 שקל, כשהצרכנים נוטים להעמיס יותר מאשר בעגלת הסופר, כדי למצות את דמי המשלוח ככל שניתן. זהו מחיר השירות והפער ביחס למחירים בחנויות, אולם עם זאת, בקנייה פיזית יש לצפות שהרשימה המקורית תתפח, בעיקר בעת השיטוט בחנות ומבצעים נקודתיים שבולטים פחות בהזמנה המקוונת.

חוויית הגלישה השתפרה

הגלישה באתרים נוחה ונעימה. הגורם החשוב ביותר הוא מציאת המוצר שאתם מחפשים, ורוב האתרים מספקים תוצאות מהירות ומגוון מדויק לפי מילת חיפוש, לרבות תמונות להמחשה, כולל האפשרות לשמור את רשימת הקניות לעתיד.

האתרים של שופרסל ומגה השתכללו מאד ומציעים לגולש פיצ'רים כמו החלפת מוצרים בבריאים או בחסכוניים יותר, והם מציעים חוויית קנייה נוחה ונעימה לאין-שיעור ביחס לאתרים הישנים.

האם המאמץ של הרשתות הולם את מספר הלקוחות המקוונים?

שמחוני מעריך כי נתח השוק בישראל נאמד בפחות מ-1.5% (נתח כספי), כאשר המובילה את הענף היא שופרסל. בשוק מפותח כמו בבריטניה הוא מעריך כי 8% מהפעילות של רשתות השיווק מבוצעת דרך האינטרנט. בכל מקרה, לדבריו אין מנוס לגידול בענף הזה, כמגמה כלל-עולמית.

מבצעים: חלקם ייעודיים לאתר

בכל האתרים תמצאו מחלקת מבצעים על מוצרים כאלה ואחרים - חלקם בדומה לחנויות, וחלקם ייחודיים לאתר, חלקם גם מיועדים לחברי המועדון וחלקם לכלל הציבור.

השבוע, אגב, גם יצא גרופון במבצע לרכישה ב-50% באתר מגה (שובר של 130 שקל ב-65 שקל).

האם המבצעים הם טריק? בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה השבוע נגד שופרסל עולה כי למחירי המבצע יש "קוץ". לפי הטענה בתביעה, תקנון שופרסל (עוד מימי נט סל) קובע כי מחירי המבצע נשמרים רק ליום אחד ותקפים אם באותו היום בוצעה האספקה.

מכאן שכאשר לקוח מבצע הזמנה ולכאורה משלם עליה באתר, ישלם מחיר אחר אם המוצרים סופקו ביום המחרת כאשר המבצע אינו תקף, כלומר כשחשבונית העסקה שמגיעה עם האספקה מפרטת מחיר אחר מזה שהצרכן סבור כי שילם בעת הקנייה באתר.

בדוגמאות שמוצגות בתביעה מדובר על פערים של 100 שקל בחלק מהמקרים, כאשר לפי הטענה הפער הממוצע עומד על 10% לרעת הצרכן. גובה התביעה הוא 144 מיליון שקל.

אחת הטענות שמעלים התובעים היא - מדוע בשירות הלקוחות לא מצלצלים לעדכן על מבצע שאינו תקף, כפי שמצלצלים לעדכן על אי-זמינות של מוצר.

איך להשוות?

במקום לפתוח כמה דפדפנים ולגלוש בין אתרי הסופרים, מציעים האתרים mysupermarket.co.il, זאפ מרקט ו-hasuper.co.il השוואת מחירים און-ליין. המחרים מתעדכנים מדי יום.

באתר mysupermarket גם מוצגים המחירים ברשת יינות ביתן, אף שבשלב זה המחירים הללו תקפים רק בסניפים, שכן הרשת עדיין לא השיקה את פעילותה באינטרנט הצפויה לעלות בקרוב.

באתר, אגב, מדגישים כי כל רשת שתחפוץ לחשוף את מחיריה ולהתחרות על הצרכן הגולש (בכך שתגרום לו לנטוש את המחשב ולרוץ לסניף) - מוזמנת לעשות כן.

עדן טבע מרקט: עוד שחקנית חדשה ומשתלמת ברשת, בפרט למוצרי חלב

את מעמדה לא רק כרשת למוצרים אורגניים וטבעיים רכשה לעצמה עדן טבע מרקט עת הכריזה על היותה הזולה ביותר למוצרי חלב.

ואכן, בשורה ארוכה של עשרות מוצרי חלב מחירי הרשת זולים אפילו ביחס לרשתות מוזלות, ואינם פוסחים על מוצרים שפיקוח, כמו חלב בקרטון ב-5 שקלים (במקום ב-6.30 שקלים). עם מוצרי החלב הללו נמנים גם מוצרים פופולריים דוגמת שוקו יטבתה (1 ליטר ב-9 שקלים, לעומת בכ-11.50 שקל המחיר הנפוץ) או קוטג' תנובה ב-4 שקלים (לעומת כ-5.80 שקלים המחיר הנפוץ).

הרשת נכנסה לאחרונה לפעילות מקוונת, אבל מכיוון שאינה מוכרת סל מוצרים מלא, כמו מוצרי תינוקות, בשר ועוף שאינם אורגניים, או חומרי ניקוי שאינם אקולוגיים, היא לא נכללת בהשוואה הכוללת המוצגת בטבלה.

תוספי מזון ומוצרי ניקיון אקולוגיים נמכרים באתרים שונים באינטרנט, אולם עדן טבע מרקט מרכזת לראשונה מכירה מקוונת הכוללת גם מוצרי מזון.

האתר נוח ונעים למשתמש וכולל אפשרות לנוע בין החנות הרגילה לחנות האורגנית.

אתר מגה

סל קניות