המדינה ו"עמיתים" מתנגדים להעלאת שכר יו"ר בנק לאומי

(עדכון) - האוצר העביר בשבועות האחרונים מסרים ללאומי כי יתנגד להעלאת שכר היו"ר ב-3.7%, אולם בלאומי בחרו שלא להסיר את ההצעה

אסיפת בעלי המניות השנתית של בנק לאומי, שהתקיימה היום (ד') ושתוצאותיה יתברר במהלך הלילה, הייתה אמורה להיות מנומנמת למדי: בחירת דירקטורים ואישור סעיפים פורמליים נוספים.

אלא שנבוקר הפתיעה נכסים מ.י, החברה שבאמצעותה מחזיקה מדינת ישראל בכ-6.46% מזכויות ההצבעה בבנק (ו-6% ממניות הבנק), והודיעה על התנגדותה להעלאה רטרואקטיבית של 3.7% בשכר של יו"ר הבנק דוד ברודט, מ-167 אלף שקל בחודש ל-173 אלף שקל. "בעיתוי הנוכחי ובראייה כוללת של כלל הנסיבות שבהן מצוי המשק הישראלי, אין להצדיק העלאת שכר", אמרה מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית באוצר ויו"רית נכסים מ.י.

ההחלטה של המדינה להתנגד להעלאת השכר מפתיעה, שכן ההצעה להעלות את שכרו של ברודט הוצגה כבר במארס האחרון, והבנק אף הפריש בגינה בדוחותיו האחרונים. אולם, עד הבוקר לא הודיעה המדינה כי היא מתנגדת לכך.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים התגבשה במשרד האוצר החלטה להתנגד להעלאת השכר, ומסרים ברוח זו אף הועברו לראשי לאומי, אולם בלאומי לא התרגשו והחליטו בכל זאת שלא לשנות את ההצעה.

מבחינת המדינה ההחלטה להצביע נגד אינה נובעת משיקולים אישיים נגד ברודט, אלא היא עניין עקרוני. "ישנה בעיה של יעילות במערכת הבנקאית. ההחלטה להצביע נגד מהווה קריאת כיוון לכך שהמדינה מצפה מהבנקים להתייעל, וההתייעלות צריכה לכלול גם את העובדים וגם את ההנהלה. העלאת שכר לראשי הבנקים היא מסר גרוע לעובדים שלו", אמר גורם המקורב להצבעה.

עדיין לא ברור אם העלאת שכרו של ברודט תאושר, שכן, כאמור, תוצאות ההצבעה יפורסמו במהלך הלילה. המדינה כאמור מחזיקה בפחות מ-6.5% מזכויות ההצבעה,כך שמי שיכריע בסוגיה הם המשקיעים המוסדיים. חברת הייעוץ אנטרופי המליצה למוסדיים לתמוך בהעלאת השכר, ולרוב המשקיעים המוסדיים מיישרים קו עם המלצת אנטרופי. ואולם העובדה שהמדינה מתנגדת לשכר, עלולה לגרום לחלק מהמוסדיים דווקא ליישר איתה קו.

לפי הערכות בשוק ההון, "עמיתים" (קרנות הפנסיה הוותיקות), המחזיקה ב-2.71% ממניות הבנק, שנמצאת בבעלות המדינה, צפויה להצטרף לעמדת המדינה ולהתנגד להעלאת השכר של ברודט.

המדינה בעד סומך חייקין

עם זאת, עמיתים לא מצביעה אוטומטית עם המדינה. כך לדוגמה, נכסים מ.י התנגדה בהצבעה גם להצעה להגדלת ההון הרשום של לאומי, ואילו עמיתים צפויה דווקא לאשר את הסעיף הזה.

"באישור הבקשה להגדלת ההון, קיים פוטנציאל לדילול בעלי המניות, לרבות המדינה", הסבירו בנכסים מ.י את הסיבה להתנגדות. לפי הערכות, המדינה מתנגדת להגדלת ההון הרשום של הבנק בשל העובדה שבלאומי לא פירטו למה בדיוק ומתי ייעשה שימוש הגדלת ההון. ככל הנראה החשש של המדינה הוא שהגדלת ההון תשמש לצורך חלוקת אופציות או מניות חסומות לבכירי הבנק ועובדיו.

נושא נוסף עליו הצביעו היום בעלי המניות הוא אישור משרד סומך חייקין, בראשות רו"ח גד סומך, כרואה החשבון של לאומי. סומך חייקין, נזכיר, מכהן זה 50 שנה בקירוב כרואה החשבון של הבנק. באחרונה נשמעה ביקורת על ריכוזיות משרד זה בראיית חשבון בקרב הבנקים מטעם קרן המטבע (המשרד מנהל את הדוחות של ארבעה מתוך חמשת הבנקים הגדולים).

גם שלושת הרגולטורים (בנק ישראל, רשות ני"ע ומשרד האוצר) הביעו אי-שביעות רצון מריכוזיות זו, והודיעו כי יטפלו בסוגיה. למרות זאת המדינה הצביעה בעד אישור המשך הכהונה. גורמים המקורבים להצבעה העריכו כי המדינה הצביעה בעד משום שעדיין לא הוחלט רשמית על טיפול בנושא ריכוזיות משרדי החשבון בבנקים, ובנוסף החלפת משרד רואה חשבון לבנק אינה טריוויאלית ויש לבצעה בצורה מסודרת.

עשרה מועמדים מתחרים על חמישה מקומות בדירקטוריון לאומי

סוגיה מרכזית נוספת שעל סדר יומה של האסיפה הכללית בלאומי היא בחירת הדירקטורים. בעלי המניות בחרו היום (ד') חמישה דירקטורים חדשים, שיהוו שליש מדירקטוריון הבנק. עשרה מועמדים מתחרים על המקומות המתפנים בדירקטוריון: שמונה מתחרים על ארבעה מקומות לתפקיד דירקטור, ועוד שניים מתמודדים על תפקיד דח"צ.

המועמדים לתפקיד דירקטור הם: פרופ' אפרים צדקה ופרופ' אריה גנס, המכהנים כבר היום כדירקטורים ורוצים להאריך את כהונתם. המועמדים החדשים שמציעים עצמם באופן עצמאי הם רו"ח זיאד אבו חבלה, המועמד הערבי הראשון לתפקיד דירקטור בבנק, רמי גוזמן, פרופ' ערן ישיב, פרופ' יורם לנדסקרונר ורו"ח דב נוה.

מועמד נוסף הוא פרופ' ידידיה שטרן. שטרן מועמד מטעם אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה), המחזיקה ב-4.97% ממניות לאומי, והוא למעשה המועמד היחיד שמוצע מטעם בעלי מניות. כאמור, שמונת המתמודדים הללו יתחרו על ארבעה מקומות פנויים לתפקיד דירקטור חיצוני. עו"ד חיים סאמט ופרופ' ישראל צנג יתחרו אף הם על תפקיד הדח"צ.

נכסים מ.י הודיעה כי הצביעה למינויים של שטרן, אבו-חבלה, צדקה וגנס, כדירקטורים ולסאמט כדח"צ. אולם כאמור קולות המדינה מהווים רק 6.5%. את התוצאות הרשמיות נדע במהלך הלילה.

בעלי המניות בבנק לאומי
 בעלי המניות בבנק לאומי