הדולר צנח ל-3.97 שקלים; השלים ירידה של 3% ב-4 ימים

האירו נחלש בכ-0.3% לרמה של 4.89 שקלים ■ האם ברננקי ירמוז היום בישיבת הריבית על סבב נוסף של רכישות אג"ח?

המסחר במט"ח מתנהל היום (ד') בהמשך מגמת ההתחזקות של השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג נחלש מול השקל בכ-0.7% והשער היציג נקבע על 3.97 שקלים לדולר, זאת לאחר שאמש ננעל שערו היציג בירידה של כ-0.9%. גם האירו נחלש, בכ-0.3%, והיציג נקבע על 4.89 שקלים.

מאז יום חמישי שעבר, עת נגע הדולר ברמה של 4.09 שקלים במהלך המסחר, איבד המטבע האמריקני כ-3%.

בזירת המט"ח העולמית, מנגד, הדולר נסחר ביציבות מול המטבעות המרכזיים, כאשר מול האירו הוא נסחר סביב 1.23 דולרים ואילו הין נסחר ביציבות מול הדולר סביב 78.1 ין.

נתוני המאקרו בימים הקרובים בארצות הברית יעמדו בסימן מצב התעסוקה בארצות הברית, כשכבר היום התפרסם נתון מספר המשרות החדשות שנוצרו במגזר הפרטי בחודש יולי. כשמחר צפויים להתפרסם נתוני התביעות החדשות לדמי אבטלה וביום שישי יתפרסם שיעור האבטלה בארצות הברית לחודש יולי והוא צפוי להישאר ללא שינוי על רמה של 8.2%. נתון המשרות החדשות שנוצרו במגזר הפרטי בחודש יולי הפתיע לטובה כשרשם עלייה חדה מהצפוי. 163 אלף משרות חדשות נוצרו במגזר הפרטי בחודש יולי כשהצפי היה ליצירת 125 אלף משרות. בחודש יוני נוספו 172 אלף משרות במגזר הפרטי.

ב-ATRADE מציינים כי הצמד דולר-שקל עשוי לבחון כבר בשעות הקרובות את אזור ההתנגדות המשמעותית של ה-4 שקלים לדולר. "פריצה של רמה זו עשויה להוביל למהלך עליות חזרה לכיוון אזור ה-4.1 שקלים לדולר. כישלון פריצה עשויה להוביל להמשך התיקון בצמד עד אזור של 3.97 שקל לדולר לפחות", נכתב בסקירה שפרסמו.

המשקיעים בארץ ובעולם דרוכים לקראת מוצא פיהם של ראשי הבנקים המרכזיים באירופה ובארה"ב, כאשר השאלה היחידה העומדת על הפרק היא האם הם יכריזו על הקלות מוניטאריות חדשות או שמא יאכזבו שוב את השווקים. היום צפוי יו"ר ה'פד' בן ברננקי להכריז על החלטת הריבית לחודש אוגוסט, כאשר לפי הערכות הוא לא צפוי להכריז על סבב נוסף של רכישות אג"ח, אלא לכל היותר על הארכת מדיניות הריבית האפסית בשנה נוספת.

"אם ברננקי ירמוז על השקת תוכנית כמותית נוספת , ניתן לצפות לראלי בשווקים ולשחיקה משמעותית בערכו של הדולר אך במידה וברננקי ייבחר שלא לדבר על האפשרות להרחבה כמותית נוספת, המשקיעים עלולים להתאכזב והשטר הירוק התחזק משמעותית מול מרבית המטבעות הנסחרים מולו", מציינים ב-ATRDE.

אולם, כל החלטה שיקבל ברננקי עשויה להיות מושפעת מפרסום דוח התעסוקה של ה-ADP, שהינו בבחינת "מתאבן" לקראת דוח התעסוקה שיפורסם ביום שישי. הדוח צפוי להצביע על כך שנוספו לסקטור הפרטי בחודש יולי כ-121 אלף משרות לעומת 176 אלף משרות בחודש יוני.

לאחר שיו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי הכריז לפני כשבוע כי יעשה ככל יכולתו להגן על גוש האירו, רבים ראו בכך רמיזה לצעדים מוניטאריים שבכוונתו לנקוט בהכרזת הריבית מחר. אולם, בשל חילוקי הדיעות בינו לבין קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בעניין רכישות האג"ח, לפי הערכות, לכל היותר הוא יכריז על הפחתה נוספת של הריבית.

ולאן נושבת הרוח בישראל? לאחר שמוקדם יותר השבוע אושרה חבילת המסים והקיצוצים בממשלה, עניין שתרם להתחזקותו של השקל בימים האחרונים, אמש נודע כי העלאת המע"מ שתוכננה לתחילת חודש אוגוסט תידחה לחודש ספטמבר, בשל "אי הבנה" בין משרד האוצר ליו"ר ועדת הכספים משה גפני. אולם, אנליסטים בשוק מעריכים כי בנק ישראל צפוי לאזן את הקיצוצים והעלאת המסים (שאינם מעודדי צמיחה) בהורדת ריבית נוספת.