גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חלום ליל קיץ במנהטן: פסטיבל "שייקספיר בפארק" חוגג יובל

פסטיבל "שייקספיר בפארק" בניו יורק חוגג הקיץ 50: אלפי אנשים עומדים בתור לכרטיסים בסנטרל פארק כבר בארבע בבוקר, כדי לראות בחינם הצגות מופת עם שחקנים מהשורה הראשונה

6:30 בבוקר, מנהטן. בדרך ממרכז הסחר העולמי חלפתי ברכיבת אופניים זריזה על-פני חבניין הפלאזה ואולפני ה-CNN הניצבים מעברו השני של סנטרל פארק. ככל שמיהרתי לפדל לכיוון רחוב 89 וסנטרל פארק ווסט, הלכה וגברה בלבי התקווה שאספיק להגיע בזמן. שבע בבוקר לא נחשב למוקדם בתור, שכבר בשעה זו אמור להיות ארוך למדי. לצערי, לא טעיתי.

7:00 בבוקר, סנטרל פארק. אשנב הכרטיסים עדיין סגור, כמובן, אבל התור כבר ארוך וצפוף. משיחה קצרה עם חלוצי הממתינים התברר שהתור החל להתגבש ב-4:00 לפנות בוקר, רובו ממתינים למודי ניסיון משנים קודמות וממתינים למודי אכזבה מהשנה שעברה, שלא הצליחו להשיג כרטיסים למופע של שייקספיר בפארק.

המופע הזה הוא אחת האטרקציות הכי חמות בעיר. מדי שנה מתקיים בסנטרל פארק פסטיבל שייקספיר בפארק ומעלה שתי הפקות שמוצגות לקהל הרחב במשך חודשי הקיץ. ההפקה הראשונה היא תמיד מחזה של שייקספיר, והשנה נבחר "כטוב בעיניכם" בבימוי דניאל סאליבן ובכיכובה של השחקנית לילי רבה בדמות רוזלינד. ההפקה השנייה היא לאו דווקא שייקספירית. השנה מעלים שם את המחזמר "אל תוך היער" Into the) wood) מאת סטיבן סונדהיים וג'יימס לאפין, מחזה המבוסס על ספרו של ג'יימס לפין ומשלב דמויות ססגוניות מתוך אגדות האחים גרים, ביניהן שלגייה, אצבעונית וסינדרלה.

הסיבה להצטופפות הגדולה היא הכרטיסים המחולקים בחינם ביום ההופעה. יש יותר מ-1,800 מקומות באמפיתיאטרון בפארק, אבל מספר הקופצים על הכרטיסים גדול בהרבה. לכן צריך לעמוד בתור ולהמתין לרגע פתיחת אשנב הכרטיסים. משמאל לאשנב הכרטיסים עגלת שתייה קלה ונקניקיות, מימין לאשנב שביל קצר, ולמרגלותיו המוני משכימי קום. בתחושת תבוסה חלקית הלכתי אל סופו של התור כשאת צעדיי הפסימיים מלווים צלילי נגינת כנר קשיש שנדמה כאילו הלחין את מחשבותיי המלנכוליות. כעבור כמה מאות מטרים של הליכה מתעקלת בין מזרנים מרופטים, מאות שקי שינה צבעוניים, שמיכות, כריות וכיסאות, הגעתי אל סופו של התור. פרסתי שמיכה ירוקה ושלפתי קינדל.

המאבק על הפארק

כולי תקווה שג'וזף פאפ (Joseph Papp) המנוח, ההוגה והיוזם של פסטיבל שייקספיר בפארק, משקיף מלמעלה על התור הארוך ורווה נחת. לפאפ, מפיק ובמאי תיאטרון, היה חזון פילנתרופי: להקים מסגרת שבה יועלו מחזותיו של המחזאי המוערך ביותר בעולם, וויליאם שייקספיר, בפני ציבור רב ככל האפשר, ובחינם. בשנת 1954 יזם פאפ סיבוב הופעות של מחזות שייקספיריים בתיאטראות עלומי שם ברחבי ניו יורק. לימים התמקם פאפ באחד התיאטראות בלואר איסט סייד, ומשם, המעבר אל אחת המדשאות המרכזיות בסנטרל פארק היה כמעט מיידי. היו שהתנגדו נחרצות למהלך. ראש אגף הפארקים בעיריית ניו יורק, רוברט מוזס, דרש ב-1959 מפאפ לשלם עבור השימוש במדשאה, דבר שהביא לקרב משפטי מתוקשר בין השניים. פאפ זכה במשפט, ועמו גם בתקציב נאה לבניית אמפיתיאטרון ציבורי בסנטרל פארק. כך באו לעולם תיאטרון דלאקורט (Delacorte Theater) ופסטיבל שייקספיר בפארק. המחזה הראשון שהועלה היה "הסוחר מונציה", בערב 18 ביוני 1962, ובקיץ הזה חוגג הפסטיבל חמישים שנה של פעילות תוססת ופופולריות עצומה. כשמונים אלף איש מגיעים מדי שנה לצפות בהצגות המועלות בפסטיבל שייקספיר בפארק, ויותר מחמישים מיליון מאז ההצגה הראשונה.

זאת ועוד: כשם שהסנטרל פארק היווה השראה לבניית פארקים נחשבים ברחבי העולם, כך זכה גם פסטיבל התיאטרון לאחים קטנים ברחבי העולם. כיום מועלים מחזות של שייקספיר גם בפארקים בצרפת, בגרמניה, בקנדה, בסינגפור ובאוסטרליה, ואפילו באנגליה, מולדתו של המחזאי, נקלט המודל האמריקאי (וזה לא עניין של מה בכך בבריטניה).

גם בקרב השחקנים הפך תיאטרון דלאקורט ליעד נחשק בקריירה, ובמשך חמישים שנותיו עשרות שחקנים בולטים לקחו חלק במפעל החיים של פאפ, ביותר ממאה הפקות. בין הידועות שבהן: "המלט" עם סם ווטרסון, "אילוף הסוררת" בכיכובה של מריל סטריפ, "הנרי החמישי" של קווין קליין, "ריצ'רד השלישי" בכיכובו של דנזל וושינגטון, "הסערה" עם פטריק סטיוארט, "השחף" של נטלי פורטמן ו"הסוחר מונציה" בכיכובו של אל פצ'ינו.

11:00 בבוקר, התור לקופה. ארבע שעות חלפו ושעתיים נוספות נותרו לפתיחת הקופות. ככל שנקפו השעות התיידדתי עם שכניי לתור: זוג גמלאים תושבי האפר איסט סייד שמגיעים לכאן זו השנה השמינית ברציפות; חבורת סטודנטים בחופשת סמסטר מאוניברסיטת NYU; שתי תיירות ברלינאיות מקועקעות בנדיבות, שהגיעו עם המזוודות כי מחר לפנות בוקר הן על המטוס חזרה לגרמניה; טייל אוסטרלי שלא מבין מילה בעברית, אבל מאזין ליזהר אשדות כי פעם מזמן מישהי בהודו השמיעה לו וזה נשמע לו מגניב; שלושה ישראלים שעמדו בצירוף מקרים מוחלט ממש מאחוריי, ואני.

אלף ומאה הממתינים, ואני

12:00 בצהריים, התור לקופה. כדי להרוג את הזמן שנותר, עברו הממתינים מפעילות ורבלית סטטית לתורנויות של שוטטות בפארק, ביקור בדוכני הספרים המשומשים שעומדים למרגלות השדרה החמישית ואכילת נקניקיות, בייגלה חם, וופל בלגי ושאר תוספות עתירות קלוריות.

13:00 בצהריים, אשנב הכרטיסים. בדייקנות מופתית נפתח אשנב הכרטיסים בשעה המובטחת. כל הממתינים בתור הזדקפו בנחישות ונצמדו לגדר בסדר מופתי, כאילו עשו על זה חזרות כבר יומיים. גם הכנר הזקן עדיין מנגן. בסינרגיה מושלמת לחזונו של פאפ, חולקו מאות הכרטיסים לכל הממתינים. טוב, לא לכולם, רק לאלף ומאה הממתינים הראשונים, בהם שלושת הישראלים ואני. חמישים הממתינים הבאים בתור הסתפקו בכרטיסי סטנד ביי, שפירושם לשוב ולנסות את מזלם בשעה 18:00. אם יישארו כרטיסים מאלה שהוקצו להגרלה באינטרנט, אז גם הם בפנים.

20:00 בערב, הרגע הגדול. שערי האמפי נפתחו ומאות המאושרים החלו לתפוס את מקומם. היה זה המחזה התיאטרלי הכי נפלא שראיתי בחיי. ולא, אני לא מדברת על ההצגה עצמה, אלא על הדקות הקסומות שקדמו לה. בתוך דקות התמלאו 1,872 מושבי האמפי בסדר מופתי. את פנסי החשכת האולם החליפה שקיעה טבעית, שירדה על הקהל כמו שמיכת קטיפה אדומה ורכה.

על הבימה מינימליזם תיאטרוני שהוצב כאילו באקראי, בין עצים ירוקים ורוח שורקת. כשהשמש שקעה ומילות הטקסט החלו קולחות מפי השחקנים, נוצר קשר מיידי בינם לבין הקהל. אי-אפשר להסביר את זה. יש משהו מרגש בשילוב בין הטבע לבין אחת היצירות האנושיות הנפלאות ביותר, התיאטרון. וכשאתה יושב מול המיצג הבימתי המרתק הזה, תחושות התרפקות ועונג מציפות את הלב. כשההצגה הסתיימה והסתכלתי סביב, הבנתי שמה שמתרחש כאן הוא מיקרוקוסמוס של העיר ניו יורק. תמיד אותה העיר, אבל משתנה כל הזמן. אותם מחזות בני מאות שנים, שזוכים לפרשנות חדשה בכל פעם. אותו חזון, שממציא את עצמו בכל פעם מחדש. יש שיגידו שהייתה זו המתנה מוגזמת, יש שיגידו המתנה ראויה. תחליטו אתם, כטוב בעיניכם.

למי שלא השיג כרטיסים

שייקספיר בפארק הוא היהלום שבכתר, אבל בהחלט אינו האטרקציה החינמית היחידה בעיר (ועוד לא אמרנו מילה על אירועי התרבות בברוקלין ובברונקס). מי שלא השיג כרטיסים יוכל להתנחם באחד הפסטיבלים האחרים, שם לא צריך לעמוד בתור שעות לכרטיס:

פסטיבל הסרטים של HBO בבראיינט פארק: ימי שני בחודשים יולי-אוגוסט, מדי שנה מאז שנות ה-90 ועד היום. פתיחת שערי הפארק: 17:00. הקרנת הסרט: 21:00. הפארק ניצב לגבה של הספרייה העירונית הגדולה ביותר בניו יורק, ברחוב 42 בין השדרות החמישית והשישית.

קצת היסטוריה: בשנת 1823 יועד הפארק להיות בית קברות לעניים. בשנת 1840 הועברו אלפי הגופות לבית קברות אחר, ושבע שנים אחר כך נפתח הפארק לציבור הרחב. בשנת 1884 נקרא שמו בראיינט פארק כדי להנציח את זכרו של המשורר האמריקאי וויליאם קולאן בראיינט, שנלחם רבות למען הקמת פארקים פתוחים לתושבי ניו יורק, שעד 1850 נאלצו לפרוס שמיכה על מדשאות בתי הקברות בעיר בשל מחסור במקומות בילוי פתוחים. www.bryantpark.org

פסטיבל אמנויות ברוקפילד: הפסטיבל מציג למעלה מארבעים מופעים (קונצרטים, סטפס, מחול ומוזיקה) בארבעה מוקדים בעיר, מדאון טאון מנהטן ועד למיד טאון: מערבה ממרכז הסחר העולמי, מאחורי המגדל של גולדמן סאקס ליד מעגן היאכטות; בפינה הדרום מזרחית למרכז הסחר העולמי, מול טריניטי פארק (פארק מחאת האוהלים האמריקאית); בקצה רחוב ווייטהול, ליד מנחת המסוקים של וול סטריט; מול בראיינט פארק, ברחוב 42 והשישית. המופעים מתקיימים בכל קיץ עד סוף אוגוסט, בכל שעות היום. www.ArtsBrookfield.com

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; אפל קופצת ביותר מ-3%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי