גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אורי יוגב: "לא קיים יותר נפוטיזם ברכבת; אדרעי ישרה"

יוגב מגיב לראשונה על הדחתו מתפקיד יו"ר הרכבת: "אני לא יודע מאיפה זה בא" ■ על גילה אדרעי: "היא ישרה, אך יש לי ביקורת חריפה על סגנון ההתנהלות" ■ "יש עובדי תחזוקה שלוקחים מונית מצד אחד של המוסך לצד השני שלו"

כשאורי יוגב עזב לפני 8 שנים את ראשות אגף התקציבים במשרד האוצר, הוא קיבל החלטה שבצד פעילותו הפרטית - עסקית ומשפחתית - הוא יקדיש יום בשבוע לפעילות ציבורית. עד השבוע שעבר זה עבר לא רע: ב-2009, כשבנימין נתניהו הרכיב את הממשלה ויוגב שימש יועצו הקרוב, הוא, ולא האוצר, תפר יחד עם נתניהו את עסקת החבילה מול ההסתדרות והתאחדות התעשיינים. יוגב היה כה משמעותי במשוואה הזו, עד שראש אגף התקציבים שכיהן אז, רמי בלינקוב, עזב על רקע התנגדותו לעסקה שגובשה. יוגב מצדו המשיך להיות מחוזר ונענה לפניית נתניהו לשמש יו"ר רכבת ישראל.

אבל בשבוע שעבר, הוא הפך מיו"ר מחוזר ליו"ר מודח, לאחר ששר התחבורה ישראל כץ הדיח אותו במפתיע - כץ הודיע לו על כך בטרם כינס את דירקטוריון הרכבת, דקות ספורות לפני שיצאה ההודעה לעיתונות. את שר האוצר הוא לא עדכן, וגם לא את ראש הממשלה, שיוגב נמנה עם אנשי אמונו הקרובים. ההסבר שנתן כץ למהלך הפתאומי הוא שהרכבת זקוקה ליו"ר פעיל בעוד שיוגב מלא עיסוקים כרימון, וגם לא מוכן להיות יו"ר פעיל. "הייתי שמח אם הוא היה יכול למלא את התפקיד באופן מלא", אמר כץ בראיון לגלובס, "אבל לצערי הוא לא רצה או לא היה יכול".

בישיבה סוערת שנערכה ביום שני השבוע, אישר דירקטוריון הרכבת את ההחלטה של כץ, ובחר במועמד השר, דורון וייס, לתפקיד היו"ר - אף שבינתיים רשות החברות נכנסה לתמונה ובודקת את תקינות ההחלטה.

- אורי יוגב, הציעו לך להיות יו"ר פעיל וסירבת?

"לא".

- ואם היו מציעים לך, היית מסכים?

"יכול להיות שהייתי מסרב, אבל לא הציעו לי. אני רק יכול לומר שמידת המעורבות שלי הייתה הרבה מעבר למידת המעורבות של יו"ר לא פעיל".

- מאיפה זה בא פתאום, ההדחה?

"אני לא יודע ולא זכיתי להסבר".

- ביקשת?

"כן".

- אתה קונה את הטיעון של כץ, שעכשיו, כשהרכבת יוצאת לדרך חדשה, הוא רוצה יו"ר במשרה מלאה?

"באופן בסיסי, כמנהל עסקים, אני לא מאמין ביו"ר שמקדיש את כל זמנו. יש מנכ"ל, מעליו צריך להיות יו"ר. במקרה של האפיזודה הספציפית, המוסדות המתאימים יחליטו מה שנכון וזה מה שיהיה".

- ראית את זה מגיע או שגם עליך ההודעה נפלה כרעם ביום בהיר?

"הופתעתי, אבל לא חשבתי, גם לא לפני שנה, שאני נמצא במעמד בטוח כזה או אחר. עשיתי את התפקיד כמו שהוא, אבל אפילו אני שמתי לב שהוא (הכוונה לכץ) לא חותם על המינוי שבעה חודשים".

- לא משפיל לחטוף כזה זובור? בכל זאת, לא באת משום מקום לתפקיד.

"תחושת השליחות והתרומה מפצה. דבר שני, מי שלא מוכן לקבל את הביקורת הזו, שלא יתערב בסביבה. בכל מקרה, אני דירקטור ברכבת ישראל. הקדנציה שלי נגמרת ביוני בשנה הבאה ואני אמלא את הקדנציה עד הדקה האחרונה, עם טייטל, בלי טייטל - אני אשפיע".

- ציפית מנתניהו שיטיל את מלוא כובד משקלו וימנע את ההדחה?

"לא, למה שתהיה לי ציפייה כזו? באתי לעזור. לא באתי למשרה, ואני לא חושב שראש הממשלה צריך להתעסק בעניינים כאלה".

הרבה הסברים תיאורטים צצו בימים האחרונים באשר לסיבה שגרמה לכץ להדיח את יוגב: החל מכך שיוגב לא שיתף פעולה עם מינויים שכץ ביקש לעשות ברכבת, דרך סברה שלפיה כץ כעס על יוגב משום שזה השאיר אותו לספוג את האש מכיוון העובדים, שהגיבו בעוצמה לכוונות הרפורמה של הנהלת הרכבת; ועד לתזה שבאה מכיוון אחר לגמרי ולפיה יוגב, שלא בטובתו, נקלע למאבק פוליטי בין כץ לבין נתניהו, שעבר ביניהם חתול שחור במאי האחרון. זה היה לאחר שראש הממשלה התבזה בוועידת הליכוד ולא הצליח להתמנות לנשיא הוועידה כפי שביקש. בסביבתו של נתניהו האשימו את כץ כי חבר לפייגלינים ו"מכר את הליכוד לימין". מאז, טוענים במערכת הפוליטית, כץ זוכה לכתף קרה מנתניהו.

על-פי אותה התיאוריה, כץ ביקש להבהיר לנתניהו שממנו לא מתעלמים, וזאת בחר לעשות באמצעות שני מהלכים שיגרמו לנתניהו אי-נוחות: האחד, הדחת מקורבו יוגב, והשני, הכרזה על מדיניות שמיים פתוחים - מדיניות שנתניהו מתנגד לה.

בסביבתו של כץ דוחים את כל התיאוריות הללו ומדגישים כי היחסים עם נתניהו חמים ואישיים כתמיד. כתימוכין, הם מציינים כי באחרונה הייתה לכץ פגישה אישית עם נתניהו, שנמשכה לא פחות מארבעים דקות, ועוד בביתו של ראש הממשלה. ליוגב אין תשובות, או שהוא מעדיף לשמור אותן לעצמו. הוא ודאי לא רוצה להסתבך באמירה שתסבך את ראש הממשלה.

- נקלעת לקו האש בין שני בעלי השררה?

"אין לי מושג. אני נוהג לחשוב בצורה אינסטרומנטלית ופוזיטיבית. אין לי מושג על כל מיני דברים שאולי קורים מאחורי הקלעים, והדבר האחרון שאפשר לומר עליי זה שאני מרגיש פגוע. אני לא פגוע. אני עושה את זה כדי לתרום. בתחומי העשייה האלה, כשיש הרבה אינטרסים, אז גם רועש ולא תמיד סימפטי".

- אתה חושב שכץ הרגיש חשוף בצריח כשהשארת אותו להתמודד מול ועד הרכבת?

"לא שמעתי את זה מעולם ממנו. אני חושב שמי שבחר לצייר את התמונה הזו, אלה שותפים לעניין ולא משהו אחר. אני בפירוש הקדשתי את הזמן שצריך, לא חיפשתי כותרת, ובאמת בסוף לא היו חילוקי דעות. בסוף המשא ומתן (על הרפורמה) התוצאה הייתה מקובלת ב-100% על שני הצדדים".

"למרות אדרעי, לא בזכותה"

אחד האירועים שנחרטו בתודעה בתקופת כהונתו של יוגב, הוא ההפגנה שקיימו עובדי הרכבת, בראשותה של יושבת הראש האגרסיבית של הוועד דאז, גילה אדרעי, מול ביתו של יוגב במכבים. יוגב לקח קשה את ההפגנה, שבמהלכה, לדבריו, הייתה גם אלימות: "לא במקרה עשרה אנשים היו במעצר באותו לילה. אני חושב שהדבר הזה הוא ממשפחת הדברים שהם מעבר לקווים האדומים, אבל הקבוצה שהייתה שם, היא קבוצה לא גדולה של עובדים שחלקם לא נמצאים בחברה ושחלק מהם הודחו מתפקידיהם".

- יש לך סימפטיה למאבק שהובילה אדרעי?

"שני הצדדים נתנו פה הרבה. העובדים נתנו הסכמה למיקור חוץ, לרפורמה דרמטית בתחזוקה, להקמת חברה בת במטענים, לחברה בת בנדל"ן ולמתן יכולת הרבה יותר גדולה לנהל את החברה. מאידך, הם קיבלו רשת ביטחון תעסוקתית חזקה ותוספת שכר. בסוף-בסוף, זה יביא לכך שלעם ישראל תהיה רכבת יותר טובה".

- וגילה אדרעי?

"במה שניתן לפרגן, פרגנתי. למיטב ידיעתי היא ישרה, אך יש לי ביקורת חריפה על סגנון ההתנהלות. אני חושב שבסופו של דבר הרפורמה ברכבת הושגה למרות ההתנהלות שלה ולא בזכותה, וזה בזכות ההסתדרות ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי".

- ולכן היה צריך להדיח אותה?

"אני לא יושב בתפקיד יו"ר ההסתדרות, אבל אני מניח שהייתי מסיים את זה יותר מוקדם".

- ומה לגבי המהלך של הפיטורים שלה?

"בסוף, ההסתדרות ויושבי ראש הוועדים, צריכים לדאוג לטובת עובדיהם, והם צריכים לדעת מדי פעם להשתמש בכוח, כשצריך ובמידה. צריכים לזכור, במיוחד בשירותים חיוניים, שאסור להוריד את השלטר, פשוט אסור. אני לא זוכר שבחברת חשמל הורידו את השלטר, וגם לא קרה שלא שתינו מים בגלל עובדי מקורות, אבל כולנו זוכרים שלא נסענו ברכבות, וזה מעשה שלא ייעשה".

- איזו מציאות מצאת ברכבת כשנכנסת לתפקיד בינואר שעבר?

"התופעה של נפוטיזם הייתה מאוד מפותחת ברכבת, כמו בלא מעט מונופולים ממשלתיים אחרים. התופעה הזו הופסקה על-ידי חקי הראל ולא קיים יותר נפוטיזם ברכבת ישראל".

- וההתנהלות?

"רוב רובם של עובדי הרכבת הם עובדים מצוינים. הם טובים, הם רוצים מאוד בהצלחה של הרכבת. יש מיעוט בעייתי ויש גם הרגלי עבודה שלא באשמת העובדים - כשמאפשרים למשל לעובדי תחזוקה לקחת מונית כדי לנסוע מצד אחד של המוסך לצד השני, זו לא אשמת העובדים אלא אשמת מי שאישר להם לעשות את זה. יש הרבה מאוד דברים לא תקינים שאנו מנסים לתקן, אבל להאשים בזה עובדים זה לא נכון".

*** הראיון המלא - במגזין G

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?