סכנה בכבישים? 15% מהנהגים מודים: "ניקרנו על הכביש"

נהגים רבים בישראל מודים כי בחודשים האחרונים קרה להם שנהגו - ועצמו לשבריר שנייה עיניים ■ כך עולה מסקר שערכה עמותת "אור ירוק"

כל נהג ישראלי שני נוסע במהירות מופרזת בדרכים בין-עירוניות - כך קובע סקר המהירות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2011. בנוסף, כמעט 60% מהישראלים נוסעים במהירות מופרזת בתוך העיר, ובעיקר במסלול השמאלי. כך מדווחים בגלי צה"ל.

לפני כשנה העלה שר התחבורה, ישראל כץ, את המהירות המותרת בכבישים מסויימים כמו 431 בין מודיעין לראשון לציון ובכביש 1 מ-100 קמ"ש ל-110 קמ"ש, ובמקביל ירדה המהירות המותרת בעיקר בדרכים עירוניות. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ', דוחה את הביקורת שנשמעה בעקבות המהלך. "העלאת המהירות שנעשתה לפני למעלה משנה הייתה מידתית ונעשתה במקומות הנכונים", הוא אומר, "הבדיקה חשובה ואני מניח שנפיק לקחים. הן באמצעות העלאת מהירות, והן בהורדת המהירות בדרכים אחרות".

אבל הנהגים הישראלים אינם רק נוסעים מהר, אלא גם נרדמים לא מעט על ההגה. סקר חדש של עמותת אור ירוק מגלה כי כ-15% מהנשאלים מודים שניקרו במהלך הנהיגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה - כלומר, עצמו עיניים לרגע ומיד פתחו אותן.

מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב, טוען כי העייפות היא הרוצח השקט בכביש. "כוח העייפות חזק מכוח הרצון, ונהיגה בעייפות היא כמו נהיגה בשכרות", הוא מסביר, "מספיק שבריר של שנייה בשביל שתתרחש תאונה. הפיתרון הוא פשוט לעצור, לשתות קפה ולחזור עם כוחות רעננים לנהיגה מחודשת".

אמנם מספר ההרוגים בכבישים בחצי השנה האחרונה ירד ברבע לעומת שנת 2011, ובכל זאת, מומלץ להוריד מעט את הרגל מדוושת הגז, וכמובן לא לנהוג עייפים.