הרייטינג הממוצע של ערוץ 1 קפץ בכ-300% באולימפיאדה

הצופים הראו במהלך האולימפיאדה שהם יודעים ללחוץ על 11 בשלט ■ עפ"י דוח זניט אופטימדיה, עיקר הצופים הגיעו לערוץ 1 מהערוצים המסחריים

שידורי אולימפיאדת לונדון שהסתיימו אמש (א') לא הביאו צופים חדשים אל מסך הטלוויזיה. על-פי ניתוח של חברת זניט אופטימדיה בעבור "גלובס", נתח הצפייה הכללי בטלוויזיה בישראל היה זהה לזה של חודש יולי ועמד על 65.7% צפייה, זאת בימי אמצע השבוע ובשעות הפריים-טיים (21:00 עד 23:00).

למעשה, הנתונים מוכיחים כי את עיקר הצופים שאב ערוץ 1 מהערוצים המסחריים. הניתוח מראה כי ערוץ 1 קיבל 121 אלף בתי-אב חדשים. 87 אלף בתי-אב הגיעו מהערוצים המסחריים, ואילו שידורי הכבלים והלוויין איבדו כ-34 אלף בתי-אב במהלך המשחקים לטובת ערוץ 1.

הנתונים מראים עוד כי במהלך ימי השבוע הרייטינג בערוץ 2 ירד ב-16%, בעוד שערוץ 10 נפגע רק ב-12%. ערוץ 1 הצליח להגדיל בצורה משמעותית את קהל הצופים, בממדים של קרוב ל-300%.

על-פי הניתוח, דווקא רצועות הצפייה המאוחרות הצליחו להביא צופים שאינם יושבים בדרך-כלל מול המקלטים. בין השעות 23:00 ועד חצות נרשם גידול של 4% בסך שיעורי הצפייה, ואילו אחרי חצות נרשם גידול של 3%. משמעות הדבר הוא שצופים שנוטים לשכב לישון מוקדם בחרו להישאר ערים.

גברים ונשים כאחד אוהבים לצפות במשחקים האולימפיים. ועדיין, בקרב הגברים חלה עליה חדה יותר בצפייה. סך הצפייה הגברית בטלוויזיה בכלל עלתה ב-5% (צפייה נשים עלתה ב-2%), ואילו שיעור הצפייה הגברית בערוץ 1 זינקה פי 5 בהשוואה לצפייה נשים שקפצה פי 3.3.

ברשות השידור מספרים על מעל ל-5 מיליון צופים שנחשפו לאתר ולתכני הסלולר של רשות השידור. מתברר כי חלה גם עלייה משמעותית בחיפוש "ערוץ 1" בגוגל.

חן גרנות, מנהל המחקר בזניט אופטימדיה, אומר כי "יש מתאם גבוה ביותר של 0.78 בין נתוני הרייטינג של הערוץ 1 לבין חיפוש הערוץ בגוגל".

לדבריו, "לו ניתן היה לבצע שילוב של נתוני ועדת המדרוג עם נתוני הצפייה באינטרנט, בהחלט ייתכן שהיינו שיעורי צפייה גבוהים בהרבה".

בהקשר זה ראוי לציין כי שיעור החיפושים ברשת הגבוה ביותר היה ביום ראשון 5 באוגוסט, היום בו לקח אלכס שטילוב חלק בגמר ההתעמלות. משמעות הדבר היא כי תוכן אטרקטיבי על המסך המרכזי בסלון מניע את המדיות האחרות.

6 מיליון שקל הכנסות

כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", רשות השידור צפויה להרוויח כ-6 מיליון שקל מחסויות ומכירת הזכויות של האולימפיאדה. לדברי צביה יששכר, מנהלת השיווק של רשות השידור, "כל המפרסמים דיווחו גם על אפקטיביות מרשימה".

"החסויות בערוץ 1 ככלי פרסומי הן כלי חשוב ביותר, כאשר היתרון המרכזי שלו טמון בעובדה שמקבצי החסויות הקצרים נמצאים בתוך התוכן, והזיפזופ בהם מינימלי", אומר גבי אטל, מנכ"ל זניט אופטימדיה. "עם זאת, חסרונם הבולט הוא המלל המוגבל בחסות והאיסור על תוכן מכירתי. למרות זאת, על-פי מחירוני ערוץ 1, ולמרות החסרונות הבסיסיים של שימוש בחסות, נראה כי נותני החסות בתקופת האולימפיאדה ניצלו עלויות זולות ביותר וקיבלו ואימפקט משמעותי יותר ממה שמוכר לנו בערוצים המסחריים בישראל".

יש לציין כי רשות השידור מכרה את החסויות במשאביה הפנימיים בלבד.

לדברי אטל, "השאלה המרכזית היא האם בעקבות המשחקים הערוץ יצליח לרתק יותר צופים מבעבר, וזאת בעיקר בזכות הבלעדיות בשידורי ה-HD שלו".

הדוח מגלה גם נתונים מעניינים ממעקב אחר תנודת הצופים בין הערוצים לאורך ציר הזמן במהלך שעות הפריים-טיים. בזמן מהדורות החדשות אין שינוי משמעותי, כשערוץ 2 מוביל עם 19% צפייה, ערוץ 10 אחריו, ואילו ערוץ 1 עם 6% צפייה - נתון מרשים הגבוה פי 2 מהתקופה שלפני המשחקים.

בשעה 21:00 התמונה משתנה. תוכניות מובילות כגון "כוכב נולד", "יצאת צדיק", "הישרדות" ו"סופר נני" הצליחו לרתק את הצופים למרקע, ורק בסביבות השעה 22:15 מתגברת זליגת הצופים לערוץ 1. החל מהשעה 23:00 ערוץ 1 גובר על שני הערוצים המסחריים.

השניות של בולט

מספר אירועים משמעותיים נרשמו בקרב הצופים הישראליים. בראש ובראשונה - ריצה גמר 100 המטרים בכיכובו של יוסיין בולט. האצן הג'מייקני הביא שיא של 17% בשניות הספורות בהן רץ. באותו היום בסביבות 16:30, תחרות גמר התעמלות קרקע עם שטילוב ריתקה 16.9% מהצופים. יעקב טומרקין, שהעפיל לגמר האולימפי, גרף 13.1% והטביע מעט את "היפה והחנון".

נתוני ועדת המדרוג אינם מבחינים בין השידורים השונים, אך בגדול ניתן לומר כי השבוע הראשון התאפיין בתחרויות ושידורי שחייה, ואילו השבוע השני התאפיין בתחרויות אתלטיקה. על בסיס זה הנתונים מורים כי אין העדפה ברורה לאף אחד משני התחומים, וכי הצופים נהנים מהתחרויות באשר הן עם ממוצע רייטינג של 9.6%.

הנתונים הגבוהים של ערוץ 1 מעלים באופן טבעי את השאלה מה יהיה ברשות השידור ביום שאחרי. לא בכדי העלתה רשות השידור באחרונה קמפיין הקורא לצופים להישאר בה גם ביום שאחרי. ועם זאת, נתוני הצפייה והפילוח שלהם מוכיחים כי אם לא יהיו שינוי דרמטי בפנייה למגוון רחב של קהלים ברשות, לא נותר לקברניטיה אלה להמתין לריו 2016.

השפעת שידורי האולימפיאדה
 השפעת שידורי האולימפיאדה

ערוץ 1 / צלם: רויטרס
 ערוץ 1 / צלם: רויטרס