האם נשיאת המחוזי מרכז, הילה גרסטל, שוקלת להתפטר?

גרסטל כועסת על התנהלות מנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, בנוגע למו"מ על הטבות לעובדים לקראת מעבר היכל ביהמ"ש מפ"ת ללוד ■ "אולי אני לא צריכה להישאר במערכת שיוצרת אפליה בין עובדיה, אך אני עדיין לא הולכת לשום מקום"

נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, הילה גרסטל, הבטיחה לשר המשפטים, יעקב נאמן, כי לא תגיש מכתב התפטרות בימים הקרובים, על רקע המחלוקת עם מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, סביב המעבר של היכל בית המשפט מפתח-תקווה ללוד. עם זאת, גרסטל הבהירה כי אינה יודעת לכמה זמן הבטחה זו תעמוד בתוקף - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע, כי גרסטל נפגעה מאוד מהתנהלותו של שפיצר ומהתנהלות הנהלת בתי המשפט מולה במסגרת משא-ומתן לקבלת הטבות לעובדים לקראת מעבר היכל בית המשפט מפתח-תקווה ללוד, והיא "מרגישה ששיטו בה".

על הרקע הזה, כשנשאלה על-ידי עובדי בית המשפט וחברים לכס השיפוט האם בכוונתה להתפטר, השיבה, לדבריהם: "הבטחתי לשר שאני לא כותבת מכתב התפטרות, אבל אני לא יודעת מה יילד יום".

בסוף השבוע פורסם כי נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז מאיימת לפרוש מתפקידה, על רקע הפרת הבטחות שניתנו לה בנוגע לתנאי העובדים בבית המשפט.

ואולם, ל"גלובס" נודע כאמור כי לבקשת השר נאמן, מעכבת נשיאת המחוזי מרכז את מכתב ההתפטרות הרשמי. עם זאת, השופטת הביעה תסכול ואכזבה מהתנהלות מנהל בתי המשפט וההנהלה מולה.

בשיחות סגורות שקיימה עם חבריה בימים האחרונים הביעה השופטת הבכירה עוגמת-נפש מכך שלא הצליחה להשיג הישגים שונים עבור עובדי בית המשפט תחת ניהולה, לעומת הישגים משופרים שהשיגו עובדי ערכאות אחרות, ואמרה להם: "אולי אני לא צריכה להישאר בתפקידי". גרסטל אף הבהירה את מורת-הרוח שחשה בפני שפיצר.

הוצאות נסיעה מוגדלות

המחלוקת בין הנשיאה גרסטל להנהלת בתי המשפט נתגלעה על רקע מעבר היכל בית המשפט המחוזי של אזור המרכז מהעיר פתח-תקווה למשכן החדש בלוד. המעבר יוצא לפועל בעוד פחות מחודש, עם פתיחת שנת המשפט הבאה.

במסגרת המעבר, ביקשה הנשיאה גרסטל לשמור על מצבת העובדים הנוכחית של בית המשפט. ואולם, אלה הביעו בפניה את חששותיהם מהרעה בתנאיהם, בין היתר בעקבות הוצאות הנסיעה הנוספות שיאלצו לשלם בעקבות הנסיעות ללוד. עבור רבים מהעובדים המתגוררים בפתח-תקווה ובסביבתה, מדובר בהוצאה של מאות שקלים נוספים בחודש.

על הרקע הזה, ניהלה גרסטל בחודשים האחרונים משא-ומתן מול הנהלת בתי המשפט, לטובת השגת תוספת לשכר עובדי בית המשפט, שבין היתר תכסה את הוצאות הנסיעה הנוספות. בתום המשא-ומתן נמסרו לגרסטל התנאים החדשים, שמהם ייהנו עובדי בית המשפט בהנהלתה, והובהר לה על-ידי הנהלת בתי המשפט כי זה המקסימום שניתן יהיה לתת.

ואולם, למורת-רוחם של עובדי בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, זמן קצר לאחר מכן התברר להם כי במקביל למשא-ומתן עמם, ניהלה הנהלת בתי המשפט משא-ומתן עם עובדי בית משפט השלום בכפר-סבא, שאמורים לעבור למשכן בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, ולעובדים הללו ניתנו תנאים והטבות משופרים בהרבה, בעיקר בכל הנוגע לאחזקת רכבם והוצאות הנסיעה. את המשא-ומתן מטעמם ניהל יו"ר ועד העובדים של בתי המשפט, דני חסון.

לדברי מקורב לגרסטל, היא "נדהמה מהאפליה הבוטה בין עובדי המערכת ומן היחס אותו קיבלה במסגרת המשא-ומתן".

"כאב לב גדול"

לדברי שופט המקורב לגרסטל, "יש לה כאב לב גדול מאוד מכל הפרשה הזאת. המעבר ללוד אינו מעבר קל לעובדים, אך המטרה הייתה ציונית, לסייע לעיר לוד, ולכן היא עשתה כל שביכולתה כדי לרכך את המעבר. חודשים ארוכים היא פעלה לטובת העובדים, ובסוף זה התפוצץ לה בפנים. גם העובדים מאוד כואבים".

גרסטל, שאינה מעוניינת להגיב לפרסומים בנוגע לפרשה, אמרה היום (א') לחבר קרוב: "אני רוצה שייתנו לעובדים שלי מה שמגיע להם, ואם זה לא יקרה, אולי אני לא צריכה להישאר במערכת שמפלה בין עובדיה".

גרסטל, 57, נחשבת למקורבת לשר המשפטים, יעקב נאמן, וגם שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, נמנה עם אוהדיה. ביולי 2007 היא מונתה לנשיאת המחוזי מרכז הראשונה והקימה את הערכאה מאפס. היא נתפסת כנשיאה ושופטת יעילה וחרוצה, ושמה אף עלה מספר פעמים כמועמדת לעליון, אך ככל הידוע היא דחתה את ההצעות.

כעת לא ברור אם תשלים גרסטל את הקדנציה שלה כנשיאת בית המשפט המחוזי. בימים האחרונים קיבלה גרסטל שיחות רבות מעורכי דין וקולגות לכס השפיטה, שביקשו לחזק אותה ולוודא כי אין בכוונתה להתפטר.

לדברי עורך דין מוכר ששוחח עמה, "גרסטל אמרה לי 'תירגע, אני עדיין לא הולכת לשום מקום'".

עד למועד סגירת העיתון לא נמסרה תגובת הנהלת בתי המשפט.