שריג בודק פערים בקרן הפנסיה הוותיקה של הראל

ייתכן שהפערים הללו יביאו בהמשך לגריעת זכויות לעמיתי הקרן ■ בקרן כ-4,800 עמיתים ופנסיונרים

"התגלה פער מהותי שמעביר את הקרן מעודף אקטוארי לגירעון אקטוארי, וכתוצאה מכך עלול להשפיע על זכויות העמיתים". כך עולה מדוחותיה הכספיים של קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, בהתייחסה לקרן הפנסיה הוותיקה שבניהולה - קרן עתידית. בעקבות כך, החליפה הראל את אקטואר הקרן כשהנושא עדיין נמצא בבירור הפיקוח על הביטוח באוצר, וייתכן שהפערים הללו יביאו בהמשך לגריעת זכויות לעמיתי הקרן. בקרן כ-4,800 עמיתים ופנסיונרים.

הראל דיווחה במסגרת דוחותיה הכספיים כי "בעקבות דיונים שנערכו אשתקד עם המפקח על הביטוח בדבר אופן חישוב הדוח האקטוארי של עתידית, ערכה הקרן בחינה נוספת לתוצאות החישובים האקטואריים וזאת באמצעות האקטואר דיוויד אנגלמאייר שמונה לכך בתיאום עם הפיקוח. בהתאם לבחינה זו התגלו פערים מהותיים בסעיף העודף/גירעון אקטוארי, ביחס לדוח האקטוארי של קרן הפנסיה כפי שפורסם בעבר. פער זה מעביר את הקרן מעודף אקטוארי לגירעון אקטוארי וכתוצאה מכך עלול להשפיע על זכויות העמיתים".

האקטואר הוחלף

בהראל עדיין בוחנים את הסיבות לפערים האמורים בין הדוחות, כאשר האקטואר הממונה על הקרן בתקופה המדוברת, יעקב אנטלר, הוחלף על ידי אנגלמאייר, שמונה כאקטואר ממונה של קרן הפנסיה. הביקורת של האוצר בנושא מנוהלת על ידי אלן דובין.

מדובר בקרן פנסיה ותיקה שהוקמה ב-1993 ובסוף הרבעון הראשון השנה נוהלו בה נכסים בהיקף של כ-636 מיליון שקל. בסוף 2011, היו בקרן 1,757 עמיתים פעילים, 2,802 עמיתים מוקפאים ו-263 פנסיונרים.

האקטואריה נסמכת על הנחות בדבר הסתברויות תמותה, הסתברויות נכות, שער ריבית צפוי על השקעות ועוד, והיא מהווה נדבך מרכזי בתחשיבי קרן הפנסיה ככלי להתאמת נכסי הקרן והתחייבויותיה בערך נוכחי.

מהראל נמסר כי "לגבי פערים אקטוארים, בוצע תיקון של ההתחייבויות לעמיתי הקרן לאור חישוב מחדש של התחייבות האקטוארית. החישוב נערך לתום שנת 2011, ובהתאם לחישוב עודכן העודף האקטוארי לגירעון אקטוארי. הפערים בין החישובים מצויים עדיין בבחינה על ידי החברה ועל ידי אקטואר שמינה האוצר. לא הוקפאו זכויות העמיתים".