השחיקה בדמי הניהול חתכו רווחי אקסלנס ב-32% ברבעון

בבית ההשקעות הציג ירידה של כ-12.2% בהכנסות ל-130 מיליון שקל ■ המנכ"ל דנינו: "המשבר הכלכלי בעולם ומחקר האשראי בשוק המקומי צפוייה להימשך"

שחיקת דמי הניהול בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל במקביל לעלייה בהוצאות הרגולציה, הביאו את בית ההשקעות אקסלנס לרשום ירידה בהכנסות, ברווח התפעולי וברווח הנקי. כך עולה מדוחות החברה שבשליטת הפניקס של יצחק תשובה, שפורסמו היום.

הרווח הנקי של אקסלנס, המנוהלת על ידי עוזי דנינו, נחתך ברבעון ב-32% ל-17 מיליון שקל ובמחצית הוא עמד על 44 מיליון שקל - ירידה של 20%. למרות הירידה ברווח, החליט דירקטוריון בית ההשקעות על חלוקת דיבידנד של 50 מיליון שקל, לאחר שלוש שנים בהן לא חולקו דיבידנדים כלל.

"התוצאות ביחס לענף, הן עדיין טובות. טובות מאוד אפילו", אמר היום דנינו, שנכנס לתפקידו רק בסוף הרבעון. "מצד שני, אני בהחלט לא מרגיש נוח עם ירידה כה משמעותית ברווח ונצטרך לחשוב איך אנחנו מפצים עליה".

במבט לעתיד הקרוב אמר דנינו כי "לא יהיה מנוס מלהכניס לאקסלנס מוצרים נוספים, על ידי מינוף הקשר שלנו עם הפניקס. תהיה גם התאמת הוצאות, אם כי ללא פיטורי עובדים".

הברוקראז' הפתיע לטובה

בהתייחס לעתיד הענף כולו אמר דנינו כי "בעוד שנתיים מפת השחקנים תהיה שונה. יהיו ארבעה שחקנים גדולים ואקסלנס ביניהם - השאלה איפה בתוך הרביעייה. הגוף הממוזג דש-מיטב מתהווה להיות שני בגודלו (אחרי פסגות - ת' ק'), אך נדע להתמודד גם איתו".

ההכנסות של אקסלנס עמדו ברבעון על 130 מיליון שקל, ירידה של 12%, ומעניין לציין כי מתוך ארבעת המגזרים העיקריים של בית ההשקעות שניים מהם שמרו על יציבות ואף צמחו. מדובר בהכנסות מתעודות הסל המנוהלות בחברה הבת קסם, ובהכנסות הברוקראז'.

התוצאות של מגזר הפעילות האחרון מפתיעות שכן כל תחום הברוקראז' נמצא בשחיקה מהותית עקב השתלטות הבנקים עליו והורדת העמלות למחירי רצפה. אך בחבר הבורסה של אקסלנס, המנוהל על ידי אלעד בנבג'י, התחילו כבר ב-2011 לפתח פעילויות שיחפו על החולשה בפעילות המסורתית (כמו פיקדונות), ואכן הכנסות הברוקראז' עמדו ברבעון על 13 מיליון שקל, עלייה של 18%, ותרומת המגזר לרווח עמדה על 5 מיליון שקל, עלייה של 67%.

גם התוצאות במחצית מרשימות: הכנסות של 26 מיליון שקל, לעומת 25 מיליון שקל במחצית המקבילה. תרומת הברוקראז' לרווח במחצית, עמדה על 8 מיליון שקל, ירידה קלה לעומת המחצית המקבילה.

באשר לתעודות הסל, ההכנסות מהן ברבעון עמדו על 31 מיליון שקל, ירידה של 3% לעומת הרבעון המקביל, ותרומתן לרווח הסתכמה ב-16 מיליון שקל, נסיגה של 6%. קסם גייסה במחצית מעל 700 מיליון שקל לתעודות הפיקדון, אולם מתעודותיה האחרות נפדה סכום דומה, כך שבסך הכל הגיוסים במחצית היו קרובים לאפס. למרות זאת, קסם הצליחה להגדיל ב-5% את הכנסותיה במחצית, ואלה הסתכמו ב-67 מיליון שקל. רווחי המגזר עמדו על 37 מיליון שקל, בדומה למחצית המקבילה.

שחיקה בקרנות ובקופות

על תרומתן של תעודות הסל לרווחיות של אקסלנס ניתן גם ללמוד מכך שרווחי התעודות היוו מעל 40% מהרווח התפעולי של כלל בית ההשקעות, שעמד במחצית על 91 מיליון שקל. זאת, לעומת 110 מיליון שקל במחצית המקבילה.

לעומת תעודות הסל והברוקראז', תחום קרנות הנאמנות וקופות הגמל רשם כאמור שחיקה. מגזר קופות הגמל הושפע הן מקיטון בסך הנכסים המנוהלים (עקב פדיונות וירידות שערים בשוק ההון), הן מירידה בדמי הניהול עקב הרגולציה והתחרות, והן מהוצאות מימון בגין רכישת קופות הגמל של מזרחי-טפחות (בשנת 2005).

כך ההכנסות ברבעון קטנו ב-16% ל-47 מיליון שקל, ורווחי המגזר עמדו על 10 מיליון שקל בלבד, ירידה של 28%. במחצית קטנו ההכנסות ב-12% ל-101 מיליון שקל, והתרומה לרווח התפעולי ירדה ב-21% ל-22 מיליון שקל.

בקרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות נרשמו הכנסות של 79 מיליון שקל - ירידה של 15% לעומת המחצית המקבילה, כאשר הרווח מפעילות זו הסתכם ב-9 מיליון שקל בלבד. השחיקה בהכנסות כמו גם שיעור הרווחיות הנמוך מפעילויות אלה נבעו מפדיונות בקרנות, ירידת דמי הניהול הממוצעים עקב התחרות בענף, ועלייה בהוצאות הרגולציה.