עיני: "המאבק של ערוץ 10 רק התחיל; לא נובל כצאן לטבח"

באסיפת חירום של עובדי ערוץ 10 אמר עיני: "יש פה מנטרה של פירוק התקשורת הישראלית. אם היו פה שיקולים אמיתייים, הסיפור הזה היה נגמר ברבע שעה"

מתחממת הגזרה לקראת מועד חילוט הערבויות של ערוץ 10 בעוד 4 ימים בלבד. "לא נובל כצאן לטבח. המאבק פה רק התחיל, והוא ארוך והוא יימשך. מישהו החליט מסיבה לא עניינית לסגור את הערוץ. מעולם לא ראיתי כזאת התנהלות. מתוכננת סולידריות של עובדים שונים עם הערוץ" - כך אמר היום (ד') יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, באסיפת חירום של עובדי ערוץ 10, שנערכה בדסק החדשות של הערוץ.

במהלך האסיפה הורה הוועד לעובדים מחדש "שלא להתייצב לשיחות פיטורים ולא להסכים לקבל מכתבי זימון לשימועים".

"אני בכלל לא בטוח שיש לשר האוצר מנדט לגמור את הסיפור", אמר עיני, שהוסיף גם כי הוא משוכנע שכבר לפני הישיבה במשרד האוצר התקבלה ההחלטה לדחות בחודשיים את מועד החילוט ולא לפתור לחלוטין את הבעיה על-ידי פריסת החוב. "אם מפטרים 150 עובדים, הערוץ ייסגר מאליו. לא ניתן לקיים ערוץ עם כמות מפוטרים כזאת".

"יש פה מנטרה של פירוק התקשורת הישראלית. אם היו פה שיקולים אמיתייים, הסיפור הזה היה נגמר ברבע שעה", הוסיף עיני.

התנגדות בזירה הפוליטית

במקביל לאסיפת החירום, קראו יו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז (קדימה), ויו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, לנתניהו לפרוס את חובות הערוץ. אתמול (ג') הודיע יו"ר ועדת חוקה, ח"כ אורי אריאל, כי יקיים דיון דחוף בעניין ביום שני. לדיון הוזמנו שר האוצר יובל שטייניץ ואנשי משרדו וכן שר התקשורת משה כחלון ואנשי משרדו.

מוקדם יותר, בעת נאומו בפני מליאת הכנסת, אמר ח"כ שאול מופז: "אדוני ראש הממשלה, אני תקווה שאת הדיון החשוב הזה ישדרו הערב בערוצי הטלוויזיה, בין היתר בערוץ 10. אני יודע שזה מפריע לך לשגרת יומך, אבל אני תקווה שערוץ 10 יוכל לדווח גם על פתיחת מושב החורף, אם לא ייסגר עד אז. כי זכות הציבור לדעת, אדוני".

מופז הפנה שאלות נוקבות בעניין לנתניהו ושאל: "מה אתה עושה בעניין הזה? האם בהוראתך המגעים תקועים? האם פיטוריהם הקרובים של 150 עובדי הערוץ מטרידה את מנוחתך או מוסיפה לך נחת? איזה אינטרס אתה מייצג? את האינטרס הציבורי או האינטרס האישי שלך?".

זמן קצר לאחר מכן, ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת וחבר מפלגתו של ראש הממשלה, דיבר במליאה וקרא לממשלה לפרוס את חובות הערוץ ולהמתין עם מיצוי הדין עד לתקופת הרישיונות. לדבריו, "אסור שערוץ טלוויזיה בישראל ייסגר רק בגלל סירוב הממשלה לאפשר את פריסתו של חוב שאיננו גדול במיוחד. בעניין זה עלינו להיות יותר חכמים מצודקים".

"הממשלה צריכה לעזור במתן פרק זמן נוסף כדי לשלם את החובות. יש לפרוס את החובות של ערוץ 10 ולהסדיר את קיומו של הערוץ במסגרת משטר הרישיונות." סיכם ריבלין.

ח"כ ישראל חסון אמר במליאת הכנסת: "מי קונה את העניין הזה שהמדינה פתאום חייבת לגבות את חובות ערוץ 10, כאילו עד עכשיו לא פרסו חובות לקונצרנים ולחברות. ראש הממשלה נוקם את נקמתו בערוץ 10, אם הוא היה יכול בזמנו, הוא גם היה סוגר את ערוץ 1, אבל הוא לא היה יכול, אז הוא השתלט עליו. פתאום הוא מצא מיליארדים לכסות חובות. על ערוץ 10 הוא לא יכול להשתלט, אז הוא מוריד להם את הראש. אותם ישראלים שאיבדו את עבודתם בגלל ראש הממשלה ידאגו שהוא יאבד את עבודתו כשיהיה לו אומץ ללכת לבחירות".

אמש הודיעו נציגי הציבור בדירקטוריון חדשות 10 - יורם שכטר, איתמר צ'זיק, דפנה מיתר נחמד ודן אלמן - כי הם מאיימים להתפטר לאחר החלטת דירקטוריון ערוץ 10 על פיטורי 150 מעובדי הערוץ. זאת משום שלדבריהם, "בנסיבות אלה הם אינם יכולים למלא את תפקידם כראוי, וברצונם לשקול את המשך כהונתם בדירקטוריון".