דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

ענן הוועידות המקוונות: זו רק שאלה של זמן

תעצרו את העולם, אני רוצה Video Conference ■ למי שנמאס משדות תעופה, אין יותר מה לחפש ב-Duty Free, האפשרות לנהל דיונים מהמשרד, בתקשורת, היא המפלט לשימור השפיות

כלכלה, פיננסים, ישיבה / צלם: thinkstock
כלכלה, פיננסים, ישיבה / צלם: thinkstock

יש רק כוח אחד שמשפיע על ההתנהגות העסקית יותר מהלחץ לחסוך בהוצאות תפעול: הרצון להקרין מנהיגות. בעוד התשוקה לצבור הון הוא די חדש בהתפתחות התרבות האנושית, תוצר של אלפי שנות ציוויליזציה ספורות, את הדחף לתפוס את מעמד "הזכר אלפא" ירשנו עם עוד כמה תכונות לא מחמיאות מאבותינו הביולוגיים בשחר עידן היונקים (סדר גודל של 65 מיליון שנה, מאז שהדינוזאורים "הלכו פייפן" והשאירו לנו פלנטה נקיה ממתחרים כדי להרוס אותה בתבונתנו כי רבה היא). ביטויים מקובלים, כמו "זה לא לטלפון" ו"להסתכל לו בלבן שבעיניים" ממחישים את האמת הפרימיטיבית המוטמעת גנטית במושג מנהיגות. בעולם הטבעי, השפעה מושגת על ידי נוכחות פיזית וכוח נצבר על ידי מי שיודע איך להפעיל אותו להשגת מטרותיו. "לראות עין בעין", "להכניס טוב טוב לאוזניים", "להקרין סמכות" ולא "להסריח מפחד" הם ציוויים ביולוגיים שתקפים ל-MBA המעונב לא פחות מאשר לצ'יף במצנפת הנוצות היוצא למלחמה.

דור הולך ונעלם

הפרדיגמה הנ"ל הייתה נכונה עד לאחרונה, לפחות בדור ה-Baby Boomers, שהולך ופושט את חליפות המנהלים ועובר לחלוקי הדיור המוגן. לכן, הרעיון שעלה כבר בשנות ה-80', שלא צריך לבזבז זמן בדרכים ובחדרי מלון כדי להיפגש פנים אל פנים, ועדיף לנהל מרחוק, בתקשורת, לא דיבר אליהם. בהתחלה לא היה אפילו ברור שהחיסכון משמעותי. עד לפירוק המונופולים הגדולים (החל בריסוק AT&T וכלה בהפרטת בזק), שיחות טלפון היו תענוג יקר. במיוחד שיחות בינלאומיות. הניסיונות המגושמים הראשונים לטלפוניה חזותית (Videophone) היו תערובת מוזרה של עלות מבהילה עם איכות מזעזעת. סיכוי זהיר לשיפור הסתמן כאשר, בתחילת שנות ה-80', פותחה טכנולוגית ISDN וארגון התקשורת העולמי קבע תקנים בינלאומיים להעברת שיחות וידאו ברשת הטלפוניה. אבל, כידוע, ISDN היא דוגמה מופתית לביטוי, "מעט מדי, מאוחר מדי". המימוש של תקשורת חזותית חיכה לפיתוח טכנולוגיות "פס רחב" בשנות ה-90'.

על אף האכזבה מ-ISDN כטכנולוגית פס רחב ל"מייל האחרון", הליבה הדיגיטלית של הרשת אפשרה סוג צנוע יותר של ועידות מקוונות. אלה נחלקו לשתי קבוצות:

  • ועידות אודיו מרובות משתתפים. כאשר מסתפקים בהעברת ערוץ אודיו, שיכול להסתפק ב-8 קילו-סיביות לשנייה, תשתית ISDN סטנדרטית יכולה לטפל ביותר מ-200 משתתפים בלי "לשבור את הבנק" (כלומר לחרוג מיכולות PRI). ואכן, הרבה חברות החלו להשתמש בטכנולוגיה כדי לארגן אירועים בהיקף בינוני (לציבור גדול יותר מקבוצת עבודה, אך פחות משידור Broadcast) כמו מסיבות עיתונאים, הצגת מאזנים ודוחות למשקיעים, וכדומה.
  • ועידות וידיאו מעוטות משתתפים. איכות הווידאו נעצרה על המכנה המשותף הנמוך ביותר (תמונה קטנה, "מפוקסלת" וקופצנית) ומספר הזרמים על פחות מתריסר. אף אחד לא התלהב מהתוצאה, במיוחד לא המנהלים שכל כך רגישים להופעתם. החדירה האיטית לשוק לא הטרידה את חברות התעופה, שהמשיכו למכור כרטיסי Business Class להנהלה הבינונית ו-First Class לאנשים החשובים באמת.

ה-Jet Set ללא הפסקה

השינוי המשמעותי הגיע לאחר התרסקות חברות התקשורת בסוף המאה הקודמת, כאשר תחרות פרועה בעידוד הרגולטורים השמיטה את רצפת המחירים מתחת לרגליהן. אנשים התרגלו לצרוך מגה-סיביות לשנייה בחיבורים ביתיים וגיגה-סיביות בעסקים גדולים. בבת אחת נעלם מחסום רוחב הפס, שעצר את איכות הווידיאו ביישומי Video Conference. עכשיו גם מנהלים נפוחי אגו לא יכלו יותר להתעלם מהאופציה, לנצל טוב יותר את זמנם במקום לצבור שעות סטרטוספרה ב-Company Jet. לא, חס וחלילה, שהמטוסים המפנקים האלה נשלחו לגריסה. אבל היעדים הצטמצמו למקומות בהם מציאות וירטואלית אינה תחליף לדבר האמיתי. כמו חופשה באיי בהמה, קרניבל בוונציה, פסטיבל בזלצבורג, או טורניר גולף בפאלם ספרינג. החברות שמספקות אולפני Video Conference לאלפיון העליון ראו גידול נאה בעסקים, אבל הטכנולוגיה נשארה בגדר "צעצועים לעשירים". וחבל. כי התפקיד שלה בשיפור התפוקה האישית לא יגיע למיצוי מלא לפני שוועידת וידיאו תהפוך לשגרה כמו שיחת טלפון או Chat באינטרנט.

הדור החדש של מנהלים, שיש הקוראים לו The Millennials ("דור המילניום") כבר לא חש בצורך בקרבה פיזית די ליצור מערכות יחסים משמעותיות. יתכן וזו תוצאה של הרשתות החברתיות ועולמות המציאות האלטרנטיביות עליהן הם גדלו ובגרו. בכל מקרה, המחסום החברתי להגברת השימוש בדיונים מקוונים קרס ועכשיו הזמן לנצל את המומנטום. החוליה שחסרה עדיין היא "ענן הוועידות", מעין זירת סחר פתוחה באמצעותה ניתן לארגן ועידה "אד הוק" עם כל מספר משתתפים, בלי יותר מדי הכנות ותיאומים. בענן הוועידות יהיה לכל מעוניין כתובת IP, שתאפשר לצרף אותו לאירוע המקוון ללא כל צורך לברר איפה הוא, באיזו רשת ניתן להתחבר אליו ולאיזה ספק שירות רשם אותו כמנוי.

שביל הזהב ל-IPO

כאשר ועידות וידאו יהפכו לעוד שירות ענן סטנדרטי, כל מה שתזדקקו לעשות כדי לארגן מפגש משפחתי חוג חברתי הוא לשלוח Link בדוא"ל לכל רשימת הכתובות הרלוונטיות. כל מי שירצה להצטרף פשוט יקליק על הקישור, בדיוק כפי שאתם מזמינים חברים להציץ באלבום Picasa או בעמוד Facebook שלכם. כבר שכחנו כמה מסורבלת ויקרה היתה הפצת תמונות רק לפני עשור. גם אז אמרו טיפוסים שמרניים, שרידי העולם האנלוגי, ש"זה לא אותו הדבר"! תמונה דיגיטלית על המסך אינה תחליף לדבר האמיתי. הדבר האמיתי היום הוא Picasa, שירות ענן קלאסי (מה, לא ידעתם שכבר מזמן אתם מכורים לשירותי ענן?) וקודאק פשטה את הרגל. ומי שישכיל לתרגם את הפרדיגמה של Video Conference לשירות דומה כנראה שיגלה כי דרכו ל-IPO סלולה בזהב.

אך, מעבר להצלחה של סטארט-אפ כזה או אחר, מדובר בתעשייה שלמה שקשה להעריך מראש את פוטנציאל הגידול שלה, שבכל מקרה יהיה ענק. Video Conferencing הוא רעיון נכון, שהגיע זמנו וכמעט כל הדרוש למימושו כבר נמצא בשטח. מיליוני קילומטרים של סיבים אופטיים; עשרות אלפי ארונות גדושים בשרתים וירטואליים הממתינים ליישומי ענן חדשים; מצלמות Web באיכות HD ומסכים שטוחים להצגת תמונות על כל שולחן; מכשירי Tablet וטלפונים חכמים במיליארדי ידיים - ובעיקר הנכונות של הצעירים/ות להצטלם תמיד, בכל מצב ובכל הקשר, ללא מבוכה וללא טקסיות.

ענן הוועידות הוא, מבחינות רבות, הצד השני של ענן התכנים הוויזואליים שמתפתח במהירות. ברור לכולם שתוך 5 עד 10 שנים נצרוך את מרבית התכנים הוויזואליים מה-Web, לא מערוצי השידור המסורתיים, ללא תיווך של בתי קולנוע וחברות הפצה דרקוניות, ללא מגבלות גיאוגרפיות או תלות בזמן. כדי לאפשר את ההפצה של תכנים רחבי פס בשידור On Demand, למאות מיליוני צופים אינדיווידואליים בו-זמנית, יש צורך בשדרוג רדיקלי של שדרת האינטרנט. כשהנושא עלה בעבר השמיעו המומחים ספקות לגבי הריאליות של התפתחות כזו, משום שקשה לראות קשר פשוט בין ההשקעה בתשתית לזרם הכנסות הצפוי ממנויים. עכשיו אנו יודעים ש"היד הנעלמה" של הרשת אפילו יותר אפקטיבית מהתזה של אדם סמית אודות מנגנון השוק. ומאחר והדרישה קיימת, אין לי ספק כי השתקפותה במראת ההיצע לא תאחר להגיע.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות