סטארט-אפ בשבוע: הכיסא הארגונומי שישמור לכם על הגב

הכיסא של גאיו בנוי כך שהצורה שלו משתנה ומאפשרת שינוי של תנוחות מעת לעת, כך שכל תנוחה נתמכת ■ המנכ"ל: "זה לא כיסא יוגה אלא כיסא בהשראת יוגה"

הרקע: הסיפור של גאיו הוא עוד סיפור ישראלי של סטארט-אפ שמתחיל במשפחה. "הרעיון היה של גיסנו, ד"ר רמי גיסין", מספר יונתן ארנון, מנכ"ל חברת הכיסאות הארגונומיים גאיו. "מצד אחד הוא הבעלים של חברות היי-טק כמו DVP ו-Endopix, ולכן הוא יושב שעות ארוכות מול מחשב. מאידך, הוא עושה הרבה יוגה".

גיסין חש בהבדל משמעותי בין ישיבה מול מסך לבין ישיבה בשיעור יוגה. אחרי היוגה הוא חש רענן, אך הכיסא לא אפשר לו להגיע לאותן תנוחות והוא החל לחוש בנזק המצטבר של הישיבה הממושכת. גיסין פנה לגיסו ארנון, איש חיל האוויר לשעבר, כדי שישתמש ביכולותיו הטכניות ויתכנן לו כיסא.

השוק: "ישיבה לא נכונה לאורך זמן יוצרת נזק אדיר. עמוד השדרה בנוי כך שהחוליות יעמדו אחת מעל השנייה, במבנה דמוי S, ואילו רוב בני האדם יושבים בצורת C. כל הלחץ מצטבר במקום אחד והתוצאה היא כאבי גב, פגיעה במעבר שדרים דרך חוט השדרה, נימול ברגליים ואי נוחות כללית שפוגעת בתפקוד", אומר ארנון.

"רוב הכיסאות היום", הוא מוסיף, "בנויים כך שיהיה לך נוח כשאתה מתיישב בתוך הכיסא, שיחזיקו אותך ברכות ולא ידרשו ממך כלום. בטווח הרחוק זה גרוע, כי אתה מתרגל לא להחזיק את גופך אלא להשקיע אותו בתוך כיסא, או לרכון מול מחשב. הבריאות מגיעה מכיסא שמאפשר לכך להחזיק בנוחות את הגוף בעצמך".

החיפושים של הגיס גיסין אחרי כיסא ארגונומי הובילו אותו רק אל כיסא הברכיים, כיסא שמאפשר ישיבה רכונה קדימה במכוון, עם תמיכה בברכיים שנושאות את עיקר העומס. "זה השינוי המשמעותי היחיד בתנוחת הישיבה על כיסא בעשרות השנים האחרונות", אומר ארנון. "נעשו שינויים בכיסאות אבל לא בתנוחת הישיבה. מאז הכיסא של דוד המלך, אנחנו יושבים באותה התנוחה".

המוצר: הכיסא של גאיו בנוי כך שהצורה שלו משתנה ומאפשרת שינוי של תנוחות מעת לעת, כך שכל תנוחה נתמכת. בכיסא רגיל לא ניתן לבצע ישיבה מזרחית ברגליים משוכלות, אך הכיסא הנוכחי כולל מעמד לרגליים שמאפשרת ישיבה כזו. פיצ'רים נוספים של הכיסא מאפשרים תנוחת מנוחה כמעט אופקית, תנוחות זמניות שבהן האגן מפותל לצד אחד ועוד. "לא פנינו לשום כיוון קיצוני. זה לא כיסא יוגה אלא כיסא בהשראת יוגה", מדגיש ארנון.

מי שאחראי לעיצוב הכיסא הוא בנו של ארנון, צביקה פריימן, מעצב תעשייתי בוגר שנקר, שעבר בין היתר בכתר פלסטיק וכן בחברת כלי העבודה האמריקאית Stanley. המוצר לא עבר ניסויים קליניים שמוכיחים את יעילותו, אך לדברי פריימן: "אין צורך כי העקרונות הללו הוכחו דרך היוגה במשך 2,500 שנה".

שלב בפעילות: ארנון: "נסענו לתערוכות כדי ללמוד את עולם הארגונומיה ובמקביל יצרנו קשרים. תיארתי לחברות את המוצר ואמרתי 'אבל עוד אין לי אותו, אין לי אפילו פטנט'. זה היה נראה להם מוזר, אבל מסקרן, והתוצאה היא שכשהיה לנו מוצר, כבר ידענו למי לפנות.

"הצלחנו ליצור עניין אצל חברה גרמנית בשם טופ סטאר, שעוסקת בתכנון כיסאות בלבד, עם כושר ייצור של 20 אלף כיסאות ביום - הכי גדול באירופה. הבאנו אליהם את תכנון הכיסא ובחרנו יחד איתם את החומרים".

לפני שנה יצאו לשוק שני הדגמים הראשונים. החברה הגרמנית קיבלה זיכיון לשיווק באירופה ורוסיה, כאשר גאיו מקבלת תמלוגים של 3%. היקף ההכנסות של גאיו הוא כ-2.5 מיליון שקל בשנה והחברה מצפה להיות רווחית ב-2013.

"בארופה המחירים מאפשרים לי ליהנות מ-3% תמלוגים", אומר ארנון. "במקומות אחרים אצטרך אחוזים גבוהים יותר כדי להרוויח". כרגע החברה משווקת את הכיסא גם בישראל, דרך האינטרנט או בחנות שלה בישוב חבצלת השרון.

גיוסי הון: החברה גייסה עד כה חצי מיליון שקל.

השלב הבא: "אנחנו בתהליך פיתוח משותף עם חברת Whalen שמתמחה בייצור במזרח הרחוק, עבור חנויות ענק בארה"ב", אומר ארנון, "אנחנו רוצים לתת להם בלעדיות בחנויות שלהם, אך שייצרו גם עבורנו ונמכור את הכיסאות דרך מפיצים בטריטוריות בהן הם אינם פועלים".

גאיו לאבס

שנת הקמה: 2007

תחום פעילות: תכנון כיסאות ארגונומיים על-פי עקרונות היוגה

מיסידים: יונתן ארנון, צביקה פריימן וד"ר רם גיסין

מנכ"ל: יונתן ארנון

גיוסי הון: חצי מיליון שקל

גאיו לאבס
 גאיו לאבס