מזוז: הפרקליטות חייבת לערער לעליון על זיכוי אולמרט

היועמ"ש לשעבר: "בית המשפט הגיע למסקנה שיש פה התנהלות פסולה, אבל היא לא מגיעה לרמה של עבירה פלילית. הקביעה הזו מאוד בעייתית בעיניי"

פרקליטות המדינה חייבת לערער לבית המשפט העליון על זיכויו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת מעטפות הכסף מטלנסקי - כך אומר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שהוביל את הגשת כתב האישום נגד אולמרט בפרשות ראשונטורס-טלנסקי-מרכז ההשקעות.

בראיון לערוץ 10 ציין מזוז כי אולמרט זכה לתנאים מועדפים בחקירותיו, כפי שכל איש ציבור הנחקר בפלילים זוכה לקבל, והוסיף ואמר כי חלק מאנשי הציבור, ובהם אולמרט וחיים רמון, מנסים "להלך אימים על הפרקליטות ולרפות את ידיה".

ימים אחדים לפני מועד הטיעונים לעונש במשפטם של אולמרט ומזכירתו לשעבר שולה זקן בבית המשפט המחוזי בירושלים, מסביר היועץ לשעבר את תמיכתו בהגשת ערעור על הזיכוי בפרשת טלנסקי.

"בית המשפט הגיע למסקנה שיש פה התנהלות פסולה, אבל היא לא מגיעה לרמה של עבירה פלילית", אמר מזוז בראיון. "אני חושב שלקבוע כי שר בכיר שמקבל כספים במעטפות ובדרכים אחרות, שמנהל קופה סודית שפועל בניגוד עניינים חמור, מקבל מאות אלפי דולרים ומסייע בעסקים לאותו אדם שנותן - הקביעה שזה לא מגיע לעבירה של הפרת אמונים היא בעיניי מאוד בעייתית.

"מכיוון שזו שאלה נורמטיבית בסיסית בנושא של השחיתות השלטונית, זה חייב להגיע לבירור בבית המשפט העליון, שהוא שקובע את הנורמות המשפטיות בישראל. אם בית המשפט העליון יקבע כי זו הנורמה הראויה, אני ארכין את ראשי בהכנעה".

לדברי מזוז, חשיבותה של הכרעת הדין של אולמרט היא בהרשעתו בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. "פעם ראשונה שבה מורשע ראש ממשלה לשעבר בעבירות שחיתות שלטונית, ולא בעניין שולי, לא בעניין טכני. פסק הדין ראה בזה עניין חמור, נסיבות מחמירות, שרשרת של אירועים ולא אירוע חד-פעמי.

"מספרים לציבור טענות כוזבות. עמד אולמרט עצמו מיד אחרי פסק הדין מול המצלמות ואמר: 'לא היו מעטפות כסף, לא היה ולא נברא'. כשקוראים את פסק הדין מסתבר שגם היה וגם נברא, היו מעטפות כסף, והיו כספים רבים נוספים שהועברו בסכומים של מאות אלפי דולרים לאורך השנים מטלנסקי לאולמרט כולל במעטפות.

"מפמפמים את הציבור באופן שיטתי כאילו בית המשפט קבע שטלנסקי הוא עד הזוי. בית המשפט לא קבע שטלנסקי הוא עד הזוי, להיפך - בית המשפט בסופו של דבר העדיף את גרסת טלנסקי על פני גרסת אולמרט כמעט בכל נקודה שהיתה מחלוקת".

"המהלך של דה-לגיטימציה לתביעה נועד לפגוע ביכולתה לקבל החלטות נקיות"

מזוז מציין כי "המהלך של דה-לגיטימציה למערכת התביעה נועד לפגוע ביכולתה לקבל החלטות נקיות, מנסים להלך אימים על הפרקליטות מסיבות הקשורות לשאלה אם יוגש ערעור, ובעוד הליכים מתנהלים, תלויים ועומדים".

ביחס להבאתו של טלנסקי לעדות מוקדמת בבית המשפט, ולטענה כי הפרקליטות הביאה לסיום כהונתו של אולמרט בראשות הממשלה, אמר מזוז כי "מי שגרם לראש הממשלה להפסיק את כהונתו זה הציבור והמערכת הפוליטית, שכנראה התרשמה מהדברים ששמעה כפי שהתרשמה. אז לא נחקור, לא ננהל הליכים ולא נגיש כתבי אישום בגלל האווירה הציבורית?"

עוד אמר היועץ המשפטי לשעבר כי "בחקירות של אנשי ציבור, תמיד יש בהיבט מסוים זכויות יתר לאנשי הציבור. כשאדם שאיננו איש ציבור נחקר בעבירה חמורה הוא בדרך-כלל נעצר, חקירתו נעשית באופן אינטנסיבי במעצר, בבידול, בלי אפשרות של השפעה על עדים והכנת ראיות.

"כשמדובר באיש ציבור, החקירה מתנהלת בלי מעצר, בלי תפיסת מסמכים שלפעמים אי-אפשר לתפוס מכוח החסינות. אצל ראש הממשלה אולמרט זה היה יותר מזה: בגלל אילוצים אובייקטיבים ואחרים החקירה התנהלה לפי מועדים שהוא הכתיב למערכת, ולפרקי זמן מוגבלים שנוחים לו".

ביחס להתקפות על הפרקליטות אמר מזוז כי אלה החלו לפני שנים אחדות, כשהתביעה החלה להיאבק באופן שיטתי בשחיתות השלטונית. "החלה תגובת נגד של המערכת הציבורית, חלקם החליטו שההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. מדובר בין היתר באולמרט וחיים רמון ואנשים שמסביבם התומכים בהם, המטרה היא להפעיל לחץ, ליצור מורא של הפרקליטות, שיהיה חשש לנהל הליכים, להגיש כתבי אישום, לפתוח החקירות. שתהיה גישה ביקורתית כלפי המערכת שתרפה את ידי המערכת.

"מול המתקפות האלה אנשים הגונים בחברה הישראלית צריכים לקום, להתייצב ולתת רוח גבית למערכת האכיפה, במאבק החשוב והקריטי שלה על ניקיון מערכות השלטון בישראל".