בעוד 10 ימים יקבע ביהמ"ש בגרמניה את גורל השווקים

בית המשפט העליון בגרמניה יפסוק ב-12 בספטמבר על הקמת מנגנון הייצוב האירופי, שאמור לסלול את הדרך לרכישות אג"ח מאסיביות באירופה ופתרון משבר החוב ■ אם הפסיקה תהיה חיובית - השווקים צפויים לזנק ■ ואם לא?

הדקו את החגורות: ב-12 בספטמבר יפסוק בית המשפט העליון בגרמניה פסיקה הנוגעת לעניין פנים-גרמני, אמנם, אולם - להחלטת בית המשפט בגרמניה יהיו השלכות הרות גורל על עתידה של כלכלת גוש האירו ואף העולם כולו. מצפים להצהרות על רכישות אג"ח מיו"ר ה-ECB מריו דרגי? תחשבו שוב. הבשורה החשובה ביותר לאירופה בתקופה הקרובה צפויה להגיע, באופן לא מפתיע במיוחד, מכיוון גרמניה.

ביום זה יצטרכו 16 שופטי בית המשפט העליון לחתום על החוקה שתלווה את הקמת מנגנון הייצוב האירופי, ה-ESM, שצפוי להחליף את קרן החילוץ הזמנית - ולספק למדינות אירופה "כוח אש" למלחמה במשבר החוב, בין אם בדמות רכישות אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה ה"חייבות", או אספקת סיוע חיצוני ישיר לממשלות השקועות בגירעון (במסגרת תוכניות חילוץ).

הדרמה עצמה, ברורה: לאחר שממשלות יוון, פורטוגל ואירלנד דרכו סיוע חיצוני מקרן החילוץ הזמנית, ה-EFSF, נותרו למובילי המדיניות הפיננסית באירופה מעט מאד כלים למלחמה במשבר, ובעוד רבים מקווים כי יו"ר הבנק המרכזי האירופי (ECB) דרגי יכריז בקרוב על רכישות אג"ח ממשלתיות באירופה, לכולם ברור כי ההחלטה המהותית האמיתית תתקבל דווקא על ידי ביהמ"ש הגרמני.

ולהלן המספרים: כ-248 מיליארד אירו בלבד (מתוך 440 מיליארד בסך-הכל) נותרו בקרן לאחר החילוץ ל-3 מדינות באירופה (יוון, פורטוגל ואירלנד), בעוד סיוע חיצוני לספרד ואיטליה ידרוש הזרמת הון של 703 מיליארד אירו. הקמת ה-ESM צפויה להגדיל את "כוח האש" של אירופה בעוד 500 מיליארד אירו נוספים, כלומר סך-הכל כ-748 מיליארד אירו נוספים - מספיק כדי להציל את ספרד ואיטליה מקריסה.

ממשלת גרמניה עצמה צפויה "לתרום" ל-ESM שתוקם יותר מ-30% מהיקף ההון שלה (על בסיס הנפקות אג"ח) - הסכום הגדול ביותר שמדינה כלשהי באירופה תמסור לטובת הקרן. לפיכך, החתימות של שופטי העליון בגרמניה ב-12 בספטמבר חיוניות להקמת ה-ESM, ובלעדיהן היא לא תוקם, למרות האישור שכבר ניתן להקמתה מהפרלמנט הגרמני.

אישור בית המשפט בגמניה את הקמת ה-ESM, עם כן, צפוי לא רק להגדיל משמעותית את הכלים של אירופה להילחם במשבר, אלא גם לייתר את הצורך ברכישות אג"ח ממשלתיות על ידי ה-ECB וכמובן - להזניק את השווקים, ללחוץ כלפי מטה את תשואות האג"ח הממשלתיות, ולתמוך בסקטור הפיננסים באירופה, ש"חטף" לא מעט בחודשים האחרונים.

אז מה יפסוק ביהמ"ש הגרמני, כיצד יפעל ה-ECB במקרה של פסיקה נגד הקמת הקרן, ואיך יגיבו השווקים לכל זה? רק ימים יגידו.