הקבלנים בלחץ: 1,000 פנטהאוזים עומדים ללא קונה

בזמן שהשוק חיפש פתרונות זולים, הקבלנים נתקעו במרומי המגדלים ■ מה יהיה? כנס "עולם הפנטהאוזים" באיירפורט סיטי, שם יוצעו גם ההצעות בכותרת...

כל הגימיקים הנדל"ניים, השימוש בפנטהאוז כמנוף לשיווק כל הפרויקט הוא ללא ספק אחד הפטנטים היותר פופולריים בענף. אף אחד הרי לא ממש מתעניין בעוד מגדל דירות תל אביבי, או בעוד פרויקט מגורים חדש ברעננה.

אבל אם תחברו כמה דירות בקומות העליונות, תגביהו מעט את התקרה ותבטיחו פסיליטיז מטורפים לרוכש, די מהר תוכלו להגיע לתג מחיר פנטסטי לדירה בודדת - שיגיע במהירות לכותרות ("הדירה הכי יקרה ברעננה/בישראל/במזרח התיכון") ויעשה את עבודת השיווק והמיתוג.

"הירקון 96" בתל אביב הפך את זה לאמנות. כבר שלוש שנים משווקים שם את הפרויקט בכל כלי התקשורת רק באמצעות דירת הפנטהאוז היוקרתית, "הכי יקרה בישראל". 1,200 מ"ר ליד הים, העומדת למכירה במחיר של 120 מיליון שקל. תמיד יהיה גם מי שיאמר שמתקיים מו"מ על הדירה הנחשקת. באוגוסט 2009, למשל, אמר מנהל המכירות של הפרויקט, עובד זנגי, כי רוכשת פוטנציאלית, "אשת עסקים מבריטניה", אפילו ביררה האם יהיו מקומות חניה לשתי מכוניות הבנטלי שלה.

ומה עושים כשגם את זה כבר מיצינו, ואין שום דבר חדש או כלי תקשורת חדש שיעביר את הבשורה? מעלים עוד קצת את המחיר התיאורטי. לפני ימים מספר כיכבה שוב דירת הפנטהאוז היוקרתית במהדורת החדשות של יונית לוי בערוץ 2. מסתבר שבית המכירות הבינלאומי סות'ביס, שנשכר לשווק את הפרויקט, העריך את הדירה ב-150 מיליון שקל.

רק שבפועל, דירת המגה-פאר ומחירה הדמיוני מזכירים לנו שהפנטהאוזים הגרנדיוזיים הפכו לחרב פיפיות של עולם הנדל"ן. הם אמנם מייצרים את תשומת הלב ההכרחית לפרויקט, אבל הם עצמם הפכו ליעד כמעט בלתי מושג. מן כלה יפיפייה שכלואה בתוך זכוכית משוריינת שאף אחד לא מסוגל לנפץ.

ולא מדובר רק בתל אביב (הדירה האחרונה שנמכרה בירקון 96, בת 176 מ"ר, נמכרה במחיר של 15.3 מיליון שקל - כמעט עשירית מהמחיר הנדרש עבור הפנטהאוז).

הוכחה מפתיעה למדי

ביום שישי הקרוב יערוך מרכז הבנייה הישראלי את כנס "עולם הפנטהאוזים" באיירפורט סיטי. מדובר בכנס שנולד מתוך אותה מצוקה. על-פי סקר קבלנים וחברות בנייה שערכו במרכז הבנייה, בשוק הנדל"ן נמצאים כיום יותר מ-1,000 פנטהאוזים חדשים לא מכורים. בתקופה המקבילה אשתקד, היו לדבריהם רק 600 פנטהאוזים כאלה.

בתל אביב, בנתניה, בראשון לציון, באשדוד או בפתח תקווה הקבלנים הלכו כנראה מעט רחוק מדי עם המונח "דירת יוקרה". במקומות שעדיין מתקשים לעכל ולהפנים שנדרשים היום יותר ממיליון שקל עבור דירת מגורים רגילה, קשה בהרבה למצוא את קהל היעד שיכול להביא כמה מיליונים רק כהון עצמי עבור הפנטהאוזים המפוארים.

נווה גד, למשל, החברה של נוחי דנקנר, תנסה לשווק בכנס המכירות ביום שישי פנטהאוז שהיא בונה בחולון (177 מ"ר 164 מ"ר שטח מרפסות) במחיר של 5.5 מיליון שקל (אחרי הנחה!). אפריקה ישראל של לב לבייב תציע פנטהאוז בדרום תל אביב (149 מ"ר 70 מ"ר מרפסת), במחיר של 5.6 מיליון שקל. בעיר יבנה, כמעט שעה מתל אביב בשעות הבוקר, מציעים גיא ודורון לוי ורמי שבירו דירת פנטהאוז (162 מ"ר 130 מ"ר מרפסת) במחיר של 2 מיליון שקל. ביבנה.

בזמן שהשוק מחפש פתרונות זולים וצנועים, הקבלנים נתקעו במרומי המגדלים עם פנטהאוזים מפלצתיים. הם נראים נהדר בהדמיות, עוזרים לייצר באזז סביב היוקרה שהגיעה גם לפתח תקווה ולאשדוד, רק שאין להם ממש שוק.

הוכחה מפתיעה למדי, לקושי של חברות הנדל"ן להתמודד עם הדירות הכי יקרות, קיבלנו השבוע מחברת שיכון ובינוי. במודעה שנראתה כמו הודעה על כינוס נכסים, בפונט מינימלי המוקף מסגרת שחורה, פרסמה שיכון ובינוי "הזמנה להציע הצעות" לרכישת חמש דירות גג בפרויקט שלה "עיר ימים" בנתניה. הדירה הזולה ביותר, חמישה חדרים ברחוב דודו דותן 5, מוצעת למכירה במחיר מינימום של 4 מיליון שקל, כולל מע"מ בשיעור 17%.

וכבר היה פה מי שאמר: "משוגעים, רדו מהגג".