התביעה בפרשת מליסרון: יש הקלטות שיחות "מזמן אמת"

אבי לוי וגולן מדר נאשמים כי בנובמבר 2009, לקראת הנפקת אג"ח של מליסרון (הרחבת סדרה ד'), פעלו להעלאת שער האג"ח בשוק באמצעות רכישתן

נפתח שלב ההוכחות בפרשת הרצת האג"ח במליסרון. בראשית הדיון הבוקר (ד') נשא עו"ד עמית בכר, ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה נאום פתיחה מפורט, במסגרתו טען, כי "התיק שנמצא היום בפני בית המשפט הוא דוגמה קלאסית לעבירה פלילית של השפעה בתרמית על שער נייר ערך. מרכזו של התיק הוא השפעה מכוונת של קבוצת עופר השקעות, בעלת שליטה בחברה ציבורית מובילה (מליסרון) ומנהליה אבי לוי וגולן מדר - על שווי אגרות החוב שלה לקראת הנפקה של אגרות חוב בבורסה, כדי לסייע להצלחת ההנפקה".

במסגרת הפרשה מואשם לוי, כי בנובמבר 2009, לקראת הנפקת אג"ח של מליסרון (הרחבת סדרה ד'), פעלו הוא וגולן מדר, מנהל כספים בעופר השקעות, להעלאת שער האג"ח בשוק באמצעות רכישתן; זאת על מנת שהמחיר בהנפקה ייראה אטרקטיבי לעומת מחיר השוק. בכך, טוענת הפרקליטות, כי ניסו השניים לכאורה להגביר את סיכויי ההצלחה של ההנפקה.

עוד עומדים לדין בפרשה: אליהו העליון, סוחר אג"ח מחדר המסחר של פועלים סהר, שביצע את פעולות המסחר; חברת מליסרון, חברת עופר השקעות וחברת עופר פיתוח והשקעות. עם פתיחת המשפט בינואר השנה, כפרו כל נאשמי הפרשה כפירה כללית באישומים נגדם. עו"ד בכר תיאר את השתלשלות התרמית לכאורה והיחסים בין הנאשמים בתיק: "אבי לוי, היה מנכ"ל הנאשמות הוביל את ההנפקה, קיבל בה את ההחלטות והיה בקי לפרטי-פרטיה. בלעדיו אין, ועל-פיו יישק דבר.

גולן מדר, שהיה סמנכ"ל הכספים של עופר פיתוח של מליסרון, הוא שנתן הוראות בטלפון לאליהו העליון לרכוש את האג"ח מתוך חשבון של עופר פיתוח. אלי העליון הוא מנהל תיקים ויועץ השקעות בחברת פועלים סהר וטיפל בתיק של עופר השקעות. כאמור, מדר הבהיר באופן מפורש את כוונותיו כאשר ביום האחרון אף ציין מפורשות שמחיר היעד הוא 117. בהקשר זה נציין, כי העליון הוא זה שהחליט כיצד לבצע, מתי הזרים הוראות למסחר ובאיזה שער, מתי להרפות ומתי לגביר את הרכישות".

עוד טען בכר, כי "הנאשמים התכוונו שהפעילות שלהם תשפיע על השער הן בכך שהרכישות עצמן יובילו את מחיר האג"ח לשער הרצוי והן בכך שפעולות הרכישה הרבות שביצעו יגבירו את המחזור בנייר ויניעו אחרים להשתתף במסחר ולהזרים ביקושים דבר שיוביל אף הוא לעליית השער ומניעת ירידות. פעילות המסחר התמקדה, לא בכדי, בימים שקדמו לשלב הראשון של ההנפקה והופסקה בדיוק בשלב בו הגישו המשקיעים המסווגים את הצעותיהם להנפקה. (הכוונה היא למכרז המשקיעים המסווגים שהוא השלב הראשון של ההנפקה בה נמכרה 80% מהכמות הכוללת של ההנפקה)". לדבריו, כיוון ש"מדובר בגורמים גדולים ודומיננטיים בשוק ההון, יש בתיק חומרה כפולה".

בהמשך הדיון, עתידה התביעה להגיש הקלטות, "מזמן אמת", בהן, לטענת התביעה, שומעים בבירור כי מטרת הרכישות הייתה להשפיע על השער. לטענת עו"ד בכר, "מהשיחות עולה שהמטרה של הרכישות היא להשפיע על שער האג"ח, המטרה היא לרכוש רק עד למכרז, המטרה היא לעורר את המסחר. בחלק מהשיחות גולן מדר, לעיתים בנוכחות אבי לוי, אומר להעליון - תגיע למחיר של 117, והוא אכן הביא את השער ל - 117".

לפני כחודשיים השיב אבי לוי לאישומים נגדו, וכפר בכך שהייתה לו תכנית להשפיע על שער אגרות החוב של חברת מליסרון. לטענת באת כוחו, עו"ד נווית נגב, אכן נרכשה כמות גדולה של אגרות חוב, ואולם לא הייתה מטרה להשפיע על שערן. במסמך ובו מענה מפורט לכל האישומים נגד לוי, נכתב: "הנאשם 1 יטען כי פעל בתום לב וכי רכישת אג"ח סדרה ד' של מלירסון הייתה עסקה לגיטימית אשר בוצעה כחלק מניהול תיק ההשקעות של 'קבוצת עופר'. אבי לוי לא עסק באופן ביצוע הוראות הרכישה והדבר לא היה בידיעתו".

נטען, כי רכישות אג"ח סדרה ד' של מלירסון, בסכום כולל של כ-23.6 מיליון שקלים, בוצעו על ידי עופר פיתוח והשקעות מחשבונותיהן, כעסקה לגיטימית שאושרה כדין. במסמך מודה לוי, כי בנובמבר 2009, במסגרת ישיבת דירקטוריון של מלירסון המליץ לדירקטוריון לגייס כסף באמצעות הנפקת אגרות חוב. בהמשך, נפגשו הוא וגולן מדר עם חתמים שונים ובחנו איתם דרכים לביצוע ההנפקה, עד כי הוחלט על הרחבת אג"ח סדרה ד'.

מוקדם יותר כפרו כל נאשמי הפרשה כפירה כללית באישומים נגדם.

עו"ד פנחס רובין, שמייצג ביחד עם עורכי הדין נבות תל-צור, עזר הראל והילה שמעון את 3 החברות העומדות לדין, אמר בדיון היום כי מדובר בתיק מורכב במיוחד, למרות שהוא נראה כביכול פשוט.

מדר מיוצג בידי עורכי הדין ג'ק חן ועינת-בן משה, והעליון בידי עוה"ד גרשון גוטבניק ועודד גזית ממשרד וינרוט. התובעים בתיק הם עוה"ד יעל ענתות ועמית בכר. כתב האישום בפרשה הוגש בתום חקירה שנערכה על ידי חוקרי רשות ניירות ערך.