שושן ברבי, האישום: 6 בקבוקי בירה, כוס וודקה - ולכביש?

עיון בכתב האישום נגד ברבי, החשוד בהריגת 3 נשים נשים בתאונת פגע וברח בנתניה, חושף מסכת טענות קשה מאוד בחומרתה

ביום שישי האחרון, בעיתוי לא מוצלח במיוחד מבחינת שימת הלב הציבורית, הוגש כתב האישום נגד שושן ברבי, החשוד בדריסה למוות של 3 נשים בנתניה.

כתב האישום, המובא כאן במלואו, חושף טענות להשתלשלות מקרים קשה וחמורה ביותר. כמובן, חובה לציין כי כל זאת עדיין בגדר אישומים בלבד, אם כי רבים מהם מופיעים תחת סעיף המוגדר "העובדות" על-ידי התביעה.

להלן כתב האישום במלואו:

כללי

1. ביום 22.5.11 רכש הנאשם רכב מסוג אאודי 6A שמספרו 80-443-70 (להלן: "הרכב"), תמורת 305,000 שקל, ורשם את הרכב על שם אחותו, אסתר ברבי. הנאשם נהג ברכב מנהג בעלים.

2. בבעלות הנאשם דוכן לממכר פירות וירקות בשוק בנתניה (להלן: "הדוכן") וכן, חנות לממכר דברי מאכל ומשקאות (להלן: "החנות") ברח' שדרות בן צבי 75, נתניה.

3. בתקופה הרלוונטית לכתב האישום העסיק הנאשם את אורן חנונה (להלן: "אורן") כעובד בדוכן, תמורת שכר.

4. בין הנאשם ליוחאי גליקסמן (להלן: "גליקסמן") היכרות רבת שנים, ובשנים האחרונות העסיק הנאשם את גליקסמן כעובד בדוכן ובחנות, תמורת שכר.

א. העובדות:

1. ביום 17.8.12 בשעה 14:00, או בסמוך לכך, שהה הנאשם במסעדה הסמוכה לדוכן, שם שתה 2 בקבוקי בירה.

2. לאחר מכן, בסביבות השעה 17:32, הגיע הנאשם באמצעות הרכב לחנות, שם שהה עד שעה 18:03, או בסמוך לכך, ושתה 2 בקבוקי בירה.

3. בהמשך, הגיע הנאשם באמצעות הרכב למסעדת "הפינה של שמעון פוסט" שברח' פינקס 18 נתניה, שם שהה בין השעות 18:50-18:15, או בסמוך לכך, ושתה 2 בקבוקי בירה.

4. לאחר מכן, נהג הנאשם באמצעות הרכב לדוכן, שם שהה בין השעות 19:24-18:52, או בסמוך לכך, על-מנת לוודא כי העובדים, וביניהם אורן, סוגרים את הדוכן בסוף יום העבודה. בעת שהותו שם, שתה הנאשם כוס וודקה מעורבבת במשקה.

אורן שתה אף הוא כוס וודקה מעורבבת במשקה.

5. בהמשך, משפנו הנאשם ואורן לגשת לרכב, נטלו עימם 2 בקבוקי בירה, מהם שתו.

6. בשעה 19:42 או בסמוך לכך, נהג הנאשם ברכב, כשלצידו יושב אורן, ברח' שדרות בן צבי בנתניה, מדרום לצפון, בנתיב הימני, אל עבר צומת הרחובות בן צבי וגרינבוים (להלן: "הצומת").

7. הנאשם נהג ברכב כשהוא נתון תחת השפעת משקאות משכרים, ואף כשריכוז האלכוהול בדמו עולה על המידה הקבועה בחוק.

8. הנאשם נהג ברכב במהירות מופרזת; כשמוזיקה חזקה בוקעת מן הרכב; וכשהוא ואורן אינם חוגרים חגורות בטיחות.

9. אותה עת מצב הדרך היה כדלקמן:

א. כביש עירוני, דו-מסלולי, מהירות מותרת 50 קמ"ש.

ב. כביש אספלט תקין ויבש, מקדם חיכוך 0.7.

ג. בכיוון נסיעת הנאשם צומת מרומזר.

ד. נתיב שמאלי מיועד לפניה שמאלה ושני נתיבים מיועדים לנסיעה ישר לכיוון צפון.

ה. בכיוון נסיעת הנאשם מעבר חצייה להולכי רגל (להלן: "מעבר החצייה").

ו. שדה ראייה לפנים בכיוון נסיעת הנאשם פתוח למרחק של 90 מטרים.

ז. שעת ערב, ראות טובה, תאורת רחוב פועלת.

10. אותה עת, החלו לחצות את הכביש, על גבי מעבר החצייה, משמאל לימין בכיוון נסיעת הנאשם, בזו אחר זו, סבטלנה יגודייב, ילידת 1959, בתה שושנה יגודייב, ילידת 1987 ואלכסנדרה רובינוב, ילידת 1946 (להלן: "המנוחות"). המנוחות הספיקו לחצות 8 מטרים מרוחב הכביש.

11. חרף האמור בסעיף 10, ואף שלפניו שדה ראיה פתוח למרחק של 90 מטרים, המשיך הנאשם בנסיעה ופגע עם חזית הרכב בשלוש המנוחות, אשר הוטחו בעוצמה רבה אל הרכב ומשם אל הקרקע (להלן: "התאונה"). סבטלנה ז"ל הוטחה למרחק של 60 מטרים; שושנה ז"ל הוטחה למרחק של 40 מטרים; ואלכסנדרה הוטחה למרחק של 17 מטרים. בעקבות התאונה נגרמו למנוחות נזקים קשים, אשר הביאו למותן המיידי.

12. בעקבות התאונה נגרמו לרכב, הנזקים הבאים:

א. מעיכה חזקה בחזית הרכב, 0.56 מ' מדופן ימין ובהמשך על מכסה המנוע, עד לשימשה קדמית שהתנפצה מבחוץ כלפי פנים.

ב. מעיכה חזקה בחזית הרכב, 1.30 מ' מדופן ימין ובהמשך על מכסה מנוע, עד לשימשה קדמית שהתנפצה מבחוץ כלפי פנים.

ג. מעיכה חזקה בחזית פינה שמאל, כולל בכנף קדמי שמאלי.

ד. 3 מוקדי ניפוץ שימשה קדמית מבחוץ לפנים הרכב.

ה. פנסי חזית ימין ושמאל שבורים.

ו. מראה קדמית שמאלית שבורה ותלושה מהחזית לאחור.

ז. מעיכה בפינה אחורית ימנית, בכנף אחורית ימנית.

ח. פלסטיקים וחלקי טמבון חזית שבורים.

13. הנאשם ואורן, אשר ידעו כי בתאונה נגרמו למנוחות חבלות של ממש או שנגרם מותן, לא עצרו במקום התאונה כדי לעמוד על תוצאותיה ולא הזעיקו עזרה. תחת זאת, המשיכו הנאשם ואורן בנסיעה רצופה לכיוון צפון, עד אשר נעצר הרכב באופן אוטומטי במרחק של כ-156 מטרים ממקום התאונה, בשל הנזקים שנגרמו לו.

14. הנאשם ואורן יצאו מן הרכב, בחנו את הנזקים שנגרמו לו, ונכנסו אל הרכב חזרה מתוך מטרה להימלט באמצעותו מהמקום. משלא הצליחו להניע את הרכב, נטשו אותו ונמלטו רגלית מן המקום.

15. תוך כדי מנוסה, התקשר הנאשם לרעייתו, בנוכחות אורן, וביקש ממנה להגיע למקום בו הוא נמצא באמצעות ג'יפ מסוג קאיה ספורטאג', שמספרו 51-221-79 אשר בבעלותם (להלן: "הג'יפ"), על מנת לאסוף אותו.

16. בשלב זה, גמלה בליבו של הנאשם ההחלטה לשבש את החקירה הפלילית שנפתחה בעקבות התאונה, לפנות אל גליקסמן המתגורר בקירבת מקום, ולהניעו בדרך של הטעיה, לגשת אל תחנת משטרת נתניה הסמוכה ולמסור הודעת שקר לפיה גליקסמן הוא זה שגרם לתאונה.

17. הנאשם התקשר אל הטלפון הנייד של גליקסמן מספר פעמים ומשזה לא ענה הגיע באמצעות הג'יפ אל מתחת לביתו שברח' שדרות בן צבי 72 נתניה וקרא לו לרדת למטה.

18. משירד גליקסמן ופגש בנאשם, סיפר לו הנאשם כי גרם לתאונת דרכים בה נפגע אדם, וביקש ממנו שייגש לתחנת המשטרה ויספר כי הוא הנהג המעורב בתאונה. הנאשם אמר לגליקסמן כי קיים סיכוי שגליקסמן ייעצר בגין כך, ואולם הנאשם ידאג לו לעורך-דין טוב שיביא לשחרורו ממעצר בתוך 24 שעות. עוד ביקש הנאשם מגליקסמן כי על מנת לשוות נופך אמין לדברים שימסור במשטרה אודות מעורבותו, לכאורה, בתאונה, עליו להעמיד פנים ו"להתעלף" בפני השוטרים. הנאשם ביקש מגליקסמן שיסתיר את הטלפון הנייד שלו טרם יגיע לתחנת המשטרה.

19. גליקסמן הסכים לבקשתו של הנאשם. הוא מסר את הטלפון הנייד שלו לאחר, ניגש לתחנת המשטרה, העמיד פנים שהוא מתעלף, ומסר גירסה כוזבת בפני השוטרים לפיה הוא הנהג המעורב בתאונה. בהמשך, משהתברר כי גירסתו שקרית ואינה מתיישבת עם הממצאים האובייקטיביים שבזירת התאונה, חזר בו וסיפר את האמור בסעיפים 18-17 לעיל.

20. הנאשם, אשר ידע כי משטרת ישראל מחפשת אחריו בגין מעורבותו בתאונה, נמלט והסתתר במשרדי חברת אלקנטרה בע"מ, ברח' המסגר 5 באזור התעשיה בנתניה. בעת שהותו שם, עד למעצרו על ידי משטרת ישראל ביום 20.8.12, החזיק הנאשם סמים מסוכנים מסוג קוקאין וחשיש, לצריכתו העצמית, והשתמש בהם.

21. במעשיו האמורים לעיל, גרם הנאשם במעשה אסור ומתוך קלות דעת למותן של המנוחות; גרם לתאונת דרכים בה נהרג אדם ולא עצר במקום התאונה על מנת לעמוד על תוצאותיה ולהעניק עזרה; נהג רכב בהיותו נתון להשפעת משקאות משכרים וכשריכוז האלכוהול בדמו גבוה מן המותר; עשה דבר בכוונה להכשיל הליך שיפוטי; הניע אחר, בדרך של הטעיה, שבחקירה על פי דין ימסור הודעת שקר; החזיק סם מסוכן לצריכה עצמית והשתמש בו.

ב. הוראות החיקוק לפיהן מואשם הנאשם:

  1. הריגה (שלוש עבירות) - עבירה בניגוד לסעיף 298 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: "החוק").
  2. הפקרה אחרי פגיעה (שלוש עבירות) - עבירה בניגוד לסעיף 64א(ג) לפקודת התעבורה [נוסח חדש], תשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה").
  3. נהיגה בשכרות - עבירה בניגוד לסעיף 62(3)+64ב(א)(3) לפקודה.
  4. שיבוש מהלכי משפט - עבירה בניגוד לסעיף 244 לחוק.
  5. הדחה בחקירה - עבירה בניגוד לסעיף 245(ב) לחוק.
  6. החזקת סם מסוכן לצריכה עצמית - עבירה בניגוד לסעיף 7(א)+(ג) סיפא לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973.
  7. שימוש בסם מסוכן לצריכה עצמית - עבירה בניגוד לסעיף 7(א)+(ג) סיפא לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973.